• Glad i hågen

Bortskämd eller rop på uppmärksamhet?

Vår dotter på 8 år har i stort sett varje dag ett utbrott på mig där hon stampar och skriker och försöker diktera villkoren för hur saker och ting ska vara. Det kan handla om att jag ska följa med in och tända lampan i hennes rum för det är mörkt (saker som hon aldrig blinkat för att göra själv förut) till att bli rasande för att hon måste packa badgrejerna själv när hon ska på badet. Uppkäftig, ifrågasättande och allmänt otrevlig. Men supergo däremellan.

Vissa grejer kan jag ta med ro och se som en utvecklingsfas och test av gränser. Men en sak som verkligen stör mig är hennes... vad ska man säga... otacksamhet, eller att hon bara tar för givet att hon ska få eller ha eller göra saker.

Nu är det höstlov t ex. Jag har gått tidigare från jobbet för att hon skulle handla saker till halloween och för att hon och jag skulle gå och fika ihop. Jag sitter här och jobbar fredag kväll när dom andra har lagt sig för att jag ska kunna vara ledig när barnen har skollov och för att dra in lite extra pengar så vi kan unna oss nåt kul. Det sista jag då får kastat över mig innan hon stampar upp för trappen är "Du är inte snäll!!!". 

Nu känner jag bara hur lusten att åka iväg och göra nåt roligt i veckan fullständigt har runnit av mig. Jag sliter och jobbar och planerar och fixar och handlar och bryr mig och vänder mig avig för att allt ska vara bra. Och så är man ändå inte snäll nog.

Jag inser att det är vi som har skämt bort barnen så dom, eller åtminstone hon, tar för givet at hon bara ska få. Men har ni något konkret råd hur man ska tackla det? Hur får man ett barn att förstå sakers värde och hur det är okej att låta och bete sig mot sina närmaste? Ska jag sätta mig och gråta så hon förstår vad hon gör? Det är ju det jag allra helst bara vill men samtidigt vill jag inte sitta som en bölande offermorsa för att ungen ska fatta.   

• Svar på tråden Bortskämd eller rop på uppmärksamhet?
  • Plärtan

Jag har ingen erfarenhet av skolbarn, min äldsta är 4,5 år, men mina spontana funderingar när jag läser din text är att du ställer för höga krav din dotter känslomässigt. Barn är av naturen själviska och egocentriska. Det är normalt. Jag tycker det är för mycket begärt att din dotter ska känna tacksamhet för att du jobbar på kvällen och tjänar pengar till familjen.

Hur du ska få henne att förstå sakers värde? Materiella saker kan ni ju vara restriktiva med att ge, och låta henne tjäna ihop pengar själv (genom veckopeng om hon inte har det redan). Att umgås med sina föräldrar är inte något jag tycker barn ska behöva visa tacksamhet över, det är för mig en självklarhet att man försöker ha så trevligt ihop som möjligt. Blir hon däremot sur och otrevlig när ni är på väg nånstans är det väl bara att säga åt henne att du inte har lust att hitta på något med henne när hon är otrevlig och att ni försöker igen en annan dag?

• Tygtiiger

En åttaåring ska få ta sina föräldrar för givna. Hon kräver och kräver, för hon har lärt sig att du finns till hands och att du kan och vill ge henne allt. Det är väl faktiskt bra? 

Nu börjar hon bli så stor att hon kan förstå resonemang och börja sätta sig in i din situation, men bara utifrån sina egna erfarenheter. Hon vet inte hur det är att arbeta eller hur det är att planera ekonomi och liknande saker, för det har hon aldrig gjort. Eftersom hon är ett barn!

Det enda du kan göra är att bestämma dig för vad DU vill göra. Det är ju också delvis för din skull som du bestämt dig för att ni ska göra roliga saker på höstlovet istället för att hon ska vara heltid på fritids och du ska jobba. Håll kvar det i huvudet och fall inte i fällan att ge henne dåligt samvete.

Jag har också en åttaåring och ofta funkar det rätt bra att säga "nu måste jag göra detta, annars kan vi inte göra ditt och datt."  Vi har också börjat prata lite om ekonomi, om hur samhället fungerar, han får titta på delar av samhällsprogram och vi kommenterar hur andra har det i andra länder och då tänker han lite. Aldrig på nivån "tänk på hur bra du har det!!" utan mer att när vi ändå tittar på Skavlan så får han veta vem Malala är och att hon blev skjuten i huvudet för att idioter inte ville att flickor skulle få gå i skolan. Det vidgar hans vyer lite. 

Åttaåringar är rätt små fortfarande, ha tålamod med dem. Nu när jag är vuxen är jag så innerligt tacksam över allt som min mamma gjorde för mig när jag var liten, då tog jag det nog för självklart. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • emwia

Berätta mer, förklara mer för henne, prata prata prata, DU bestämmer, hon ska lyssna på de som är större, hon får bestämma över de som är mindre fast ha först frågat de större, ta till gråten visa din hopplöshet, gå efter henne och berätta hur ledsen du blev när hon gjorde si och så, är hon tvär ändå? - gråt en skvätt så hon blir mer medveten om dina känslor, be henne fråga mamma på ett snällt/fint sätt om hon ska få som hon vill (mamma ska släcka lampan) ta om det om hon fortfarande låter illa då du visar henne hur man frågar och inte frågar, förklara skillnaden att man vill göra saker för henne om hon frågar såhär fint istället för att hon skrämmer iväg en, se till att ni pratar ut och att hon förstår. Kramas och le när ni är överens. 

Svar på tråden Bortskämd eller rop på uppmärksamhet?