• Cassidy

Långtidssjukskrivning och föräldrapenning?

Hej! Jag är långtidssjukskriven sedan januari 2008. När jag nu blivit gravid funderar jag på det här med föräldrapenning. Min man kommer naturligtvis ta ut sin del av föräldraledigheten, men kan han även ta utav mina dagar på samma ersättningsnivå? Och kan jag, som sjukskriven/ev sjukpensionär alls ta ut föräldrapenning? Jag kommer ju knappast klara av att ta hand om bebisen själv, men min man kommer studera på distans och oftast vara hemma. Övrig tid får blivande mormor hoppa in.

• Svar på tråden Långtidssjukskrivning och föräldrapenning?
  • Försäkringskassan

Hej!

Den av er som vårdar barnet har möjlighet att ta föräldrapenning.

Om ni har gemensam vårdnad av barnet så har ni hälften var av dagarna, 240 dagar.
    Av dessa dagar är 60 dagar med sjukpenningnivå "öronmärkta" för varje förälder. Vilket betyder att om den andre föräldern vårdar barnet kan du avstå 180 dagar av dina 240 dagar till honom. 

Så länge som du har hel sjukpenning kan du inte ta någon föräldrapenning. 
    Har du hel sjukersättning (det som tidigare kallades sjukpension) så får du föräldrapenningen utbetald med grundnivån, 225 kronor per dag under förutsättning att du vårdar barnet.

Hälsningar
    Oscar, handläggare

• Cassidy

Det går ju att läsa på FKs hemsida. Ska försöka formulera mig bättre. Får min man lika hög ersättning de dagar han får av mig, som på sina egna dagar? Och om jag slutar lämna in sjukintyg och därmed inte får sjukpenning, kan jag få föräldrapenning då? Och sen gå tillbaka till sjukpenning igen efteråt? Naturligtvis baserat på intyg som styrker min fortsätta sjukdom.

• Försäkringskassan

Hej! 

De dagar du avstår till den andra föräldern blir beräknade på hans sjukpenninggrundande inkomst. När du inte längre får sjukpenning och du vårdar barnet har du rätt att ansöka om föräldrapenning. 

Du kan ansöka om sjukpenning efter din föräldraledighet. I nedanstående länkar hittar du mer information:

http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/!ut/p/b1/

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/22afb06a-38f6-45b7-9624-444f4cda2563/

Har du fler frågor är du välkommen att ringa Kundcenter på telefonnummer 0771-524 524.  

Hälsningar

Dora, handläggare

Svar på tråden Långtidssjukskrivning och föräldrapenning?