• MissHelena

Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?

Hej,
    har gjort vårt första IVF och fick förra söndagen ett svagt plus. (v4+2) Vi var överlyckliga men samma kväll började jag dock blöda lite. Blödningarna har fortsatt hela veckan och i torsdags kväll ökade de och i fredags kom det en ganska rejäl halvgenomskinlig geleklump med vad som såg ut att vara en massa små blodådror i. Det var då hoppet släcktes helt, innan dess hade vi ändå lite hopp kvar då gravtesten bara blev starkare och starkare.

Min undran är dock - ska jag se till att få komma till Gyn och göra ett VUL för att se så att allt ser Ok ut, att allt kommit ut? När jag pratade med BM i fredags verkade hon inte speciellt bekymrad...men det känns lite sådär att ha blött i 8 dagar och än verkar det inte sina.

Gick ni på undersökning efter ert MF? 

• Svar på tråden Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?
  • Sweet life

För övrigt står det inte i trådstarten att bara IVF-are får svara. Frågan var "gick ni på undersökning efter ert MF?" 

MItt svar på det vart nej eftersom kroppen till 99,9% avklarar så pass tidiga missfall (är ju ungefär samma tid som ev mens skulle dyka upp) komplikationsfritt...

Men så får man uppenbarligen inte skriva. Så vilket svar var TS ute efter 100% ja, det är klart du ska? 

• siolina

Vi har gjort ivf, fått missfall i v5 utan att göra vul efteråt och ändå kunnat sätta igång med ny behandling. Även fått ma i v10 och skrapats men inte gjort vul innan ny behandling. Så att det är så nödvändigt att göra vul bara för att man gör ivf är inte heller helt sant.
    Det är nog inget man kan kräva, men om man är orolig kan man ju testa att be om det.

• Anonym (MA)
    Sweet life skrev 2013-10-29 16:16:08 följande:
    Hoppsan här generaliserar vi... Så att ha fått 6 missfall varav 2 sena i vecka 17 och ett MA som upptäcktes först på RUL är inte enormt påfrestande vid nästkommande graviditeter?

ändå skulle inte JAG begära detta ni skriver här ovan. JAG skulle inte, mitt personliga val och ett tidigt missfall klarar kroppen av själv i 99,9% även för IVF:are. skulle nått vara fel märker man det väldigt tydligt eftersom man garanterat får infektion i livmodern om allt inte kommer ut. Det kan hända även trots VUL och den enda bekräftelsen man får är psykologisk..

Men juste, har man inte gjort IVF har man inte rätt till en åsikt..  
    Men var i herrans namn har jag skrivit det du påstår!? Du har inte gjort 8 IVF:er,det är uppenbart! ALLA IVF-kliniker tycker man ska göra VUL v.8-9 för att få veta. Det är INGEN mening gå till RUL v.17 och sen upptäcka att barnet dött redan v.6! Man vinner tid på att veta! Och tid är jätteviktigt i IVF-sammanhang. Dessutom är det brukligt efter MA och Cytotecbehandling med efterkontroll-varför gå och vänta på om det gått bra-speciellt om man vill göra nästa IVF så snabbt som möjligt?.

Jag kommer garanterat göra flera VUL som gravid nästa gång. P.g.a ålder,chans för två (2 insatta nämligen),det faktum att jag måste veta för att kunna gå vidare med nästa behandling ifall det skiter sig. Att du verkar kunna ta allt med en klackspark och vill att din kropp ska sköta allt själv får stå för dig-jag utnyttjar tekniken som finns för att jag vill ha frid i sinnet,vetskap och en säker graviditet.
  • MissHelena

Oj vilken diskussion det blev här inne....

Om någon är intresserad så fick jag idag tag på RMC och de ville att jag skulle gå på ett VUL hos min gyn här hemma och se så att allt hade kommit ut OK så att jag vid nästa mens kan sätta igång med nästa behandling.

Personligen känns det jätteskönt att de ville att jag ska undersöka mig, jag vill inte att det ska vara något som hindrar oss från att starta en ny IVF-behandling så snart som möjligt.

• MrsC74

Siolina. Eftersom att du skrapades en gång så behövs ingen VUL. Att du inte fick göra något i efter det i v 5 var konstigt.
    Här görs VUL alltid innan ett nytt försök.

• siolina
    MrsC74 skrev 2013-10-30 07:06:07 följande:
    Siolina. Eftersom att du skrapades en gång så behövs ingen VUL. Att du inte fick göra något i efter det i v 5 var konstigt.
    Här görs VUL alltid innan ett nytt försök.
    DU tycker det är konstigt, för du är van vid de rutiner de har på ditt sjukhus, men det är helt enkelt lite olika. Det är ju tvärtom vad man kan tro ingen exakt vetenskap. Man kan lika gärna konstatera att eventuella komplikationer dels är så försvinnande ovanligt och ändå skulle upptäckas vid ett senare ultraljud iallafall, vilket man ju alltid gör innan äggplocket ändå. Så rutin-vul efter tidiga missfall kan lika gärna ses som något som skulle öka arbetsbelastningen för personalen och därmed väntetiderna för patienterna, utan att någon nytta skulle komma ut ur det.
  • MrsC74
    siolina skrev 2013-10-30 10:29:52 följande:
    DU tycker det är konstigt, för du är van vid de rutiner de har på ditt sjukhus, men det är helt enkelt lite olika. Det är ju tvärtom vad man kan tro ingen exakt vetenskap. Man kan lika gärna konstatera att eventuella komplikationer dels är så försvinnande ovanligt och ändå skulle upptäckas vid ett senare ultraljud iallafall, vilket man ju alltid gör innan äggplocket ändå. Så rutin-vul efter tidiga missfall kan lika gärna ses som något som skulle öka arbetsbelastningen för personalen och därmed väntetiderna för patienterna, utan att någon nytta skulle komma ut ur det.

Ja såklart jag tycker det är konstigt. Jag har aldrig hört talas om detta förut att man inte gör ett VUL och det gäller inte bara på mitt sjukhus.

Man kan nämligen inte starta en hormonkur med rester kvar i kroppen av ett missfall då detta skulle då misslyckas.

Varför är du så stöddig? Finns väl ingen anledning eller?   
  • Anonym (Hallå)
    siolina skrev 2013-10-29 16:22:52 följande:
    Vi har gjort ivf, fått missfall i v5 utan att göra vul efteråt och ändå kunnat sätta igång med ny behandling. Även fått ma i v10 och skrapats men inte gjort vul innan ny behandling. Så att det är så nödvändigt att göra vul bara för att man gör ivf är inte heller helt sant.
    Det är nog inget man kan kräva, men om man är orolig kan man ju testa att be om det.

Är det du som är anonym IVFare?
    Ni skriver på samma sätt..

Om du inte fick göra VUL innan nytt försök så gjorde de fel på din klinik.

• Anonym (11)
    Anonym (Hallå) skrev 2013-10-30 12:49:57 följande:

Jag fick inte heller göra VUL när jag fick missfall i v.7 efter ha gjort IVF... sen gjorde jag hormonbehandlad FET med Provera-start.

Det är olika på olika kliniker verkar det som. Lite onödigt att bråka med varandra för det!!   
  • siolina
    MrsC74 skrev 2013-10-30 12:48:44 följande:

Ja såklart jag tycker det är konstigt. Jag har aldrig hört talas om detta förut att man inte gör ett VUL och det gäller inte bara på mitt sjukhus.

Man kan nämligen inte starta en hormonkur med rester kvar i kroppen av ett missfall då detta skulle då misslyckas.

Varför är du så stöddig? Finns väl ingen anledning eller?   
    Förlåt, jag menar inte att vara stöddig, men blir lite irriterad när det låter som att folk tror att deras verklighet är den enda verkligheten. Då upplever jag dig som stöddig. Att du tycker att jag har fått en konstig behandling betyder inte att jag har fått det. Och det säger jag inte för att menar att din uppfattning skulle vara mindre värd än någon annans. Men på min klinik resonerar man som jag beskrivit och det är inte särskilt kontroversiellt.
    Det är inget fel på att göra vul, men med tanke på de minimala riskerna att ett så pass tidigt missfall skulle leda till komplikationer är det inget som överallt genomförs rutinmässigt. Det finns dessutom andra och mindre resurskrävande vägar att följa upp ett missfall om man tror att det behövs, jag har t ex vid ett tillfälle fått ta hcg prov för att kolla att det sjönk som det skulle. Sedan kan jag förstå att man som patient gärna vill ha ett vul, det har jag också velat efter missfall, men är man mycket orolig kan man ju alltid prova be om ett.
  • siolina
    Anonym (Hallå) skrev 2013-10-30 12:49:57 följande:

Haha, okej, jag ska hälsa dom det från dig. Och så ska jag må dåligt och skämmas länge för att jag tog emot fel behandling också.
  • siolina
    Anonym (11) skrev 2013-10-30 12:55:46 följande:

Det är olika på olika kliniker verkar det som. Lite onödigt att bråka med varandra för det!!   
    Ja det kan man tycka!
  • MrsC74
    siolina skrev 2013-10-30 12:59:37 följande:
    Förlåt, jag menar inte att vara stöddig, men blir lite irriterad när det låter som att folk tror att deras verklighet är den enda verkligheten. Då upplever jag dig som stöddig. Att du tycker att jag har fått en konstig behandling betyder inte att jag har fått det. Och det säger jag inte för att menar att din uppfattning skulle vara mindre värd än någon annans. Men på min klinik resonerar man som jag beskrivit och det är inte särskilt kontroversiellt.
    Det är inget fel på att göra vul, men med tanke på de minimala riskerna att ett så pass tidigt missfall skulle leda till komplikationer är det inget som överallt genomförs rutinmässigt. Det finns dessutom andra och mindre resurskrävande vägar att följa upp ett missfall om man tror att det behövs, jag har t ex vid ett tillfälle fått ta hcg prov för att kolla att det sjönk som det skulle. Sedan kan jag förstå att man som patient gärna vill ha ett vul, det har jag också velat efter missfall, men är man mycket orolig kan man ju alltid prova be om ett.

Men jag skrev ju bara ett inlägg att jag tycke det var konstigt, det måste ja ju få göra utan att bli bemött med en stöddig kommentar.
    Jag sa aldrig att det jag sa gäller för alla och är den enda sannigen. Endast att det var konstigt och rätt ovanligt.

Ett HCG test är tyvärr inget som säkert kan visa allt är borta. Jag har haft HCG nere på 0 men ändå haft rester.

Men nu återgår vi till tråden tycker jag.

Ingen ska få skit för att de vill göra ett VUL vid ett missfall när. Speciellt inte i IVF sammanhang.        

• Anonym (Hallå)
    siolina skrev 2013-10-30 13:02:18 följande:
    Ja det kan man tycka!

siolina skrev 2013-10-30 13:01:21 följande:
    Haha, okej, jag ska hälsa dom det från dig. Och så ska jag må dåligt och skämmas länge för att jag tog emot fel behandling också.

Va? Vem har sagt att du ska skämmas? Fjanterier.

Hälsa dem gärna det... he he    

• baby2012

Oj gör de verkligen inte VUL efter ett missfall på vissa IVF-kliniker innan nytt försök?

Varför?

Man gör ju alltid ett VUL innan ny medicinering. Man svarar inte så bra på medicinerna om man inte fått bort allt.

Vad märkligt... ett VUL skadar ju inte. På min klinik i Uppsala gör man det absolut.
    TS
    klart du ska göra ett VUL.        

• siolina
    MrsC74 skrev 2013-10-30 13:12:08 följande:

Men jag skrev ju bara ett inlägg att jag tycke det var konstigt, det måste ja ju få göra utan att bli bemött med en stöddig kommentar.
    Jag sa aldrig att det jag sa gäller för alla och är den enda sannigen. Endast att det var konstigt och rätt ovanligt.

Ett HCG test är tyvärr inget som säkert kan visa allt är borta. Jag har haft HCG nere på 0 men ändå haft rester.

Ingen ska få skit för att de vill göra ett VUL vid ett missfall när. Speciellt inte i IVF sammanhang.        

Jag sa ju bara att ett vul inte nödvändigtvis är rutin, men att man alltid kan be om ett om man är orolig. Det spelar ju ingen roll om jag tycker att din klinik har konstiga rutiner eller tvärtom, det är inte relevant för ts och därför uppfattar jag det som att är stöddig när du antyder att du vet mer om hur min behandling borde ha sett ut än mina läkare. Jag ifrågasätter ingen som vill ha ett vul eller som har fått det. Jag säger bara att det inte är rutin på alla kliniker och att det inte är något att oroa sig för om man inte erbjuds ett.
  • Anonym (alltd)
    MrsC74 skrev 2013-10-30 13:12:08 följande:

Jag går på Danderyd. Här göra alltid VUL vid misstänkta missfall, MA eller vad det nu må vara. Allt måste vara väck innan man gör ett nytt FET eller ET eller äggplock.

Det är standard och jag blir som du förvånad över att de inte gör det.  Låter helt otroligt i mina örön...
  • Anonym (11)
    siolina skrev 2013-10-30 13:19:12 följande:
    Jag sa ju bara att ett vul inte nödvändigtvis är rutin, men att man alltid kan be om ett om man är orolig. Det spelar ju ingen roll om jag tycker att din klinik har konstiga rutiner eller tvärtom, det är inte relevant för ts och därför uppfattar jag det som att är stöddig när du antyder att du vet mer om hur min behandling borde ha sett ut än mina läkare. Jag ifrågasätter ingen som vill ha ett vul eller som har fått det. Jag säger bara att det inte är rutin på alla kliniker och att det inte är något att oroa sig för om man inte erbjuds ett.

Bra inlägg!

Själv vet jag inte heller varför min klinik gjorde som de gör (inget VUL vid missfallet), men det var iaf Umeå.   
  • Anonym (Umetös)
    Anonym (11) skrev 2013-10-30 13:29:41 följande:

Bra inlägg!

Själv vet jag inte heller varför min klinik gjorde som de gör (inget VUL vid missfallet), men det var iaf Umeå.   
    Går oxå i Umeå :)

Jag var tvungen att göra ett ultraljud efter mitt missfall nu i september. Fick definitivt inte starta ett nytt försök inför FET. Min läkare sa att det är helt onödigt att köra i gång en kur om man har rester kvar. Slemhinnan hinner inte återhämta sig etc.

Konstigt att det är olika på samma ställe.
  • JennieCH

Jag fick vad jag trodde mf i vecka 7 och bad om efterkontroll vilket jag fick efter 2. Anledningen var att jag inte hade det minsta ont och tyckte klumparna var så små. Fick efterkontroll med VUL. Är oerhört tacksam för det då jag vart gravid med tvillingar utan att veta om det och mitt mf var ett ma utav det ena embryot medans det andra var 8+4. Skulle jag få missfall igen skulle jag be om en efterkontroll även den gången. (Ej IVF)

Svar på tråden Missfall - göra VUL för att se att allt är "ok"?