Pockar på mycket uppmärksamhet och lek utan samspel?
Hej, har en råga till er som har normalbegåvade barn inom autismspektrat, finns det de barnen inom autismspektrat som ständigt pockar på uppmärksamhet hemma och på förskolan på ett eller annat sätt? Som gärna pratar mycket men det känns som barnet mer "pratar på" utan att det blir en riktig dialog. Kan t.ex. ofta få tjata för att få ett svar som att barnet inte hör och mer upptagen av vad barnet själv har att säga?
Undrar även en sak kring leken, barnet vill hela tiden att man leker med barnet men när man gör det som t.ex. idag då vi skulle leka affär så upplever jag som det inte blir riktigt samspel även om barnet svarar på en del saker och det sker ytterst enkelt och mer eller mindre på samma sätt. T.ex. barnet står i sin affär och jag ska handla, jag plockar varor (ofta börjar sonen plocka varor åt mig som han tycker jag ska köpa^^) sen när jag säger att jag handlat klart och vill betala kan butiken plötsligt ha stängt. ;) och han vill istället handla. Ett exempel. Men frågar jag vad maten kostar t.ex. så kan han ju ändå svara något men jag upplever att väl mer att han styr leken och det inte blir riktigt samspel. Hur tänker ni?
Blir troligen snart ny utredning då förskolan tyckte det vore bra, så jag är nyfiken på just dessa frågor..