• Beaniee

Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?

Läser om många på FL som låter barnet själv styra när hen ska äta, sova, etc. Ni pratar om att följa barnets rytm. 

I mina öron låter det som flummigt trams. Ett barn på säg 5 månader vet inte bäst när hen ska sova, hur ofta hen behöver äta. Det är föräldrarna som vet bäst. 

I min värld mår barn bäst av rutiner och fasta tider. Jag provade att låta min bebis styra själv när hon skulle sova och hur länge hon ville sova, vilket slutade i hysteri då hon faktiskt inte sov tillräckligt på dagen och vart övertrött på kvällen.

Jag är nyfiken hur ni tänker som tror att ett spädbarn kan uppfylla sina egna behov?

Läser om de som ammar och snuttas på nätterna i ända med bebisar som faktiskt inte behöver äta på natten. Varför fortsätter ni med det? Vill ni inte sova på nätterna? 

Berätta hur ni tänker för jag är uppriktigt nyfiken! 

• Svar på tråden Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?
  • Anemone
    Natulcien skrev 2013-11-05 12:39:34 följande:
    Tänkte just skriva detsamma. Jag blir väldigt nyfiken på de där andra vetenskapliga teoribildningarna... Anknytningsteorin är ju så pass etablerad att det vore ganska förbluffande om det fanns motsägande teorier...som man dessutom inte har hört talas om.
    Det finns de som kör med sovmetoder från början och timeout på ettåringar. Biter tillbaka när barnet biter, drar tillbaka när barnet drar i håret osv. Det är inte mottagliga för argument, ger man dem länkar om anknytningstorin så svarar de bara  "det finns säkert böcker som säger motsatsen"
  • Flickan och kråkan
    Beaniee skrev 2013-11-05 22:09:45 följande:
    Det var en intressant föreläsning, tack för länken! :) Hade gärna sett en till som visar HUR man skapar en trygg anknytning.

Fast det var ju det den handlade om.
  • Anemone
    Anemone skrev 2013-11-05 22:49:50 följande:
    Det finns de som kör med sovmetoder från början och timeout på ettåringar. Biter tillbaka när barnet biter, drar tillbaka när barnet drar i håret osv. Det är inte mottagliga för argument, ger man dem länkar om anknytningstorin så svarar de bara  "det finns säkert böcker som säger motsatsen"
    Tillägg.

Och just det - det kan inte stämma för mitt barn är sååå tryggt. Aldrig mammig/pappig. Kan barnvaktas av vem som helst, gråter aldrig efter föräldrarna. Behövde ingen inskolning på förskolan, utan fann sig tillsätta på en gång. Aldrig ledsen när föräldrarna går.
  • Natulcien
    Beaniee skrev 2013-11-05 22:09:45 följande:
    Det var en intressant föreläsning, tack för länken! :)

Hade gärna sett en till som visar HUR man skapar en trygg anknytning.
    Det var ju exakt det som hon visade i sin föreläsning, och på ett väldigt tydligt och pedagogiskt sätt dessutom. Glad
  • Beaniee
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-05 22:51:35 följande:

Fast det var ju det den handlade om.
    Den beskrev vikten av att möta barnets signaler men inte hur man i praktiken gör det. 
  • Beaniee
    Natulcien skrev 2013-11-06 09:51:08 följande:
    Det var ju exakt det som hon visade i sin föreläsning, och på ett väldigt tydligt och pedagogiskt sätt dessutom. Glad
    Inte HUR man gör utan ATT man ska möta signalerna, historik och resultat om man inte lyckas.
  • Flickan och kråkan
    Beaniee skrev 2013-11-06 15:59:17 följande:
    Den beskrev vikten av att möta barnets signaler men inte hur man i praktiken gör det. 
    Jo, både vikten av och hur.
  • malmo
    Beaniee skrev 2013-11-06 15:59:51 följande:
    Inte HUR man gör utan ATT man ska möta signalerna, historik och resultat om man inte lyckas.

Fast om barnet visar att det är hungrigt så svarar man på signalen genom att ge barnet mat. Det är HUR man gör.
    Det gäller att hålla tungan i rätt mun
  • Natulcien
    Men man svarar ju på signalerna genom att tillfredsställa barnets behov.
  • MalinEddie
    Något sånt här kanskeGlad

Barnet gnuggar sig i ögonen, tar sig vid öronen och verkar trött, du ger barnet rätt förutsättningar för att sova.
    Barnet suger på sina fingrar, du ger barnet mat.
    Barnet gråter när det ligger ensamt, du tar upp det i famnen och ger det närhet.
    Barnet är missnöjt av någon anledning, du provar dig fram för att hitta orsaken och tillfredsställa det behovet hos barnet.

Du skapar en situation för barnet där det får sina behov tillfredsställda helt enkelt utifrån vad det uttrycker.

Vikten av är ju också HUR. Barnet kommunicerar, föräldern svarar. Denna ständigt pågående dialog barn och förälder emellan är inte för ingenting utan genom detta samspel känner barnet trygghet i och utvecklar tillit till föräldern vilket är en nödvändighet för att barnet ska utveckla en trygg anknytning. Sedan behöver givetvis inte enstaka misstag eller fel göra någon skillnad. Det är inte alltid lätt att tolka ett barns signaler, det viktiga är att man är där för barnet när det uttrycker dem (givetvis är det okej att bajsa klart eller duscha ur schampot;)) och gör sitt bästa för att tillfredsställa det behov barnet uttrycker.

Avskyr CIO-metoder.
  • Denicee

Asså spädbarn ja. Om de går o leva med. Mitt barn sov stor del av dagen.. åt när hon va hungrig o sov hela natten nästan direkt. I början väckte jag henne var 4:e timme.. sen lät jag henne va... hon vaknade om hon va hungrig... inga konstigheter... hon lever och är frisk i dag med fasta rutiner...

• Enahel

Jag tänker som dig! Vadå hen vill äta hela nätterna trots över halvåret gammal??? Det bestämmer väl föräldern. Barnet vänjer sig ju vid att det inte kommer mat på natten, då är det heller inte roligt att vakna och vips så sover de hela natten. Man får bara se till att begränsa sovandet dagtid och hålla fasta rutiner... Barnet vänjer sig ju vid det den får eller inte får, men många är nog för slöa för att vara konsekventa..

• pejafäjm

hmm är du på riktigt? så du skiter i att ditt barn e hungrig/trött/pigg osv? det e du som ska bestämma åt ditt barn? hoppas någon bestämmer åt dig när du ska äta/sova/ ha roligt isåfall... att ta hand om ett barn handlar till den största delen att kunna tillfredställa dens behov. kan man ej det är det ofta soc blir inkopplat. bara så du vet. sjukt det här.

• Anonym Katt

Människor har inte en intern dygnsrytm som stämmer överens med vårt 24-timmarsdygn så jag tror inte heller alla på att man hela tiden måste anpassa allt efter barnet. Våra kroppar anpassar sig snarare efter vilka tider den vänjer sig vid att få mat, sömn osv om man är konsekvent. Dvs förutsatt att det är rimliga mellanrum mellan de tider som bebisen matas och sover så kommer den även att bli hungrig och trött vid ungefär de tidpunkterna. Inte det minsta tal om att bebisens behov inte uppfylls eftersom bebisen då är hungrig och trött på samma tider som den får mat och sömn. Hela vårt skolsystem och arbetsliv bygger ju sen just på att någon annan talar om för oss när vi ska äta, sova, har roligt osv...

Svar på tråden Låta spädbarnet styra mat och sovtider, vad är det för trams?