• Vyssanlull

    Vilken hästras ska jag köpa?

    Vi ska köpa hem två hästar till gården och har lite beslutsångest! Vi har aldrig haft häst tidigare, jag har dock hållt på med hästar större delen av ungdomstiden samt varit medryttare som vuxen. Har erfarenhet av olika hästraser och storlekar men kan nu inte bestämma vad jag själv vill ha då det börjar bli dags... Vi har ekonomi och utrymma för både stora och små hästar, hjälp mig bestämma! Antingen börjar vi med två shettisar som vi kan mysa med, köra och som kan hjälpa oss att dra lite lättare stockar vid skogsarbetet, samt följa med på långa promenader tillsammans med hunden. Fördelar: billigare i inköp, drift, lättare att hantera pga storlek, bra början? Eller också två kallblod eller islänningar som vi även kan rida på. Gillar kallblod då jag tycker de är vackrast, "riktiga hästar". De kan ju också hjälp till i skogen en del. Men de är stora! Av den anledningen backar jag lite, stora hästar tänker jag är mer jobb, dyrare i foder, mer skit.. Fördelen med islänning är att de är mindre och känns mer lätthanterliga därför, men är mycket dyrare i inköp. Och just tölten är jag inte superintresserad av, kanske därför onödigt att köpa isis..? Kan inte riktigt bestämma mig, ridningen är inte det viktigaste utan att det att ha häst, mysa, borsta, pyssla, promenera känns som nummer ett. Sen att rida eller köra kommer som nummer två, det vore ju visserligen trevligt att kunna rida ut en tur emellanåt, men kanske är det lika trevligt att köra ut med vagnen med en shettis? Lättare att ta med hunden ut då gissar jag.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken hästras ska jag köpa?
  • Litet My

    Snyggt att jag skriver stinker och inte Tinker, skittelefon!!!

  • Hermioney
    Litet My skrev 2013-10-28 22:12:36 följande:
    Snyggt att jag skriver stinker och inte Tinker, skittelefon!!!


    jag skulle just googla stinker och funderade på om jag skulle lägga till häst eller horse för att inte få fel resultat
  • Ragnar

    Är man inte intresserad av tölten men vill ha islandshästens tålighet och temperament kan man kanske hitta en billig eller möjligtvis en korsning. Nu vet jag inte riktigt hur marknaden ser ut i Sverige men även där borde det finns hästar som inte har tölt (eller har svårt för den) och därför kostar mindre.
    Till de behov du beskriver skulle jag nog köpt en vanlig pony och gått mer efter temperament på individen än rasen. Skulle inte ha någon betydelse om det var ett russ, welsh eller för den del en korsning. Eller ett kallblod i mindre storlek.

  • Ragnar

    Glömde säga att ni kanske kan ta emot en pensionär. När jag var barn hade vi alltid en eller två hästar som var penisonerade från ridskolor eller liknande. Vi fick dem alltid för en låg symbolisk summa och de användes just till att mysa med, som sällskap till andra hästar och för lugna ridturer i skogen. De flesta levde ett gott liv i flera år och gav oss barn jätte mycket.

  • Vyssanlull

    Tack för alla svar! Vad kul att så många engagerar sig i min beslutsångest... Efter att ha läst era svar kommer jag på mig själv att luta mer och mer mot kallblod, men av ponnystorlek, typ fjording eller haflingar (de är ju så vackra). Nu kommer jag låta trist men fjording har inte varit ett alternativ av den enkla men löjliga anledning att jag har lite svårt för deras utseende... gillar inte alls den stubbade manen och färgen är väl sådär. Jag vet, det borde inte vara viktigt, men är det ändå. Men ja, ett mindre kallblod i ponnystorlek (heter det fortfarande kallblod då?) vore kanske något. Samtidigt är jag ju så såld på de små shettisarna!

  • Hermioney
    Vyssanlull skrev 2013-10-29 11:49:35 följande:
    Nu kommer jag låta trist men fjording har inte varit ett alternativ av den enkla men löjliga anledning att jag har lite svårt för deras utseende... gillar inte alls den stubbade manen och färgen är väl sådär. Jag vet, det borde inte vara viktigt, men är det ändå.
    Men du behöver ju inte klippa manen, det väljer man ju själv

    Bild på några oklippta Fjordingar:
  • Ann Cistrus

    Frieser? Vackraste rasen i mina ögon!


    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Mamma Lotta

    Har en haflinger och ett varmblod så om jag fick välja fritt en haflinger och en frieser jag tycker bägge raserna är vackra men mitt gamla varmblod får stanna till de gröna ängarna kallar!


    Att tala innan man tänker är som att torka sig i arslet innan man skiter.
Svar på tråden Vilken hästras ska jag köpa?