• BlueSun

modersmålsersättning utan el?

Sitter i Skåne o kom på en grej nu när värsta stormen härjar utanför. Har en 4 månaders som flaskmatas. Hur i hela friden värmer man ersättning om elen försvinner? O det man har i termosarna blir kallt? Hoppas man bara att lillan nöjer sig med kall ersättning? O att elen kommer tillbaka snabbt som attan? Hmmmm....

• Svar på tråden modersmålsersättning utan el?
  • Kerubmamman

Vilken temperatur har vattnet i termosarna? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Jacqueline
    Jacqueline skrev 2013-10-28 17:30:18 följande:

Kan ni inte hälla varmt vatten i en thermos och blanda med?

Oj missade att du hade skrivit om det...måste va dålig thermos ,min gamla håller vatten hett i upp till ett dygn.
  • dorothy83

Har du tillgång till, eller möjlighet att låna, ett spritkök?
    Bunkra färdig ersättning på tetra

• jashrinah

färdig tetra kan man dricka rumstempererad :) 

och vill du ha den varmare när vattnet är slut så sätt den innanför tröjan :P  

• StarStruck

Värm flaskan under rinnande vatten, det tar lite tid men det går, tetra är bra annars

• BlueSun
    StarStruck skrev 2013-10-28 18:08:05 följande:
    Värm flaskan under rinnande vatten, det tar lite tid men det går, tetra är bra annars

Det har jag inte tänkt på. Tusen tack för tipset. O alla andra tips.

för övrigt har jag en bra termos men man tänker ifall elen är borta i flera dag. Osannolikt här i detta land men man vet aldrig.
  • Kerubmamman
    BlueSun skrev 2013-10-28 18:27:45 följande:

Det har jag inte tänkt på. Tusen tack för tipset. O alla andra tips.

för övrigt har jag en bra termos men man tänker ifall elen är borta i flera dag. Osannolikt här i detta land men man vet aldrig.
    Var kommer ditt varmvatten ifrån?
    Vid längre strömavbrott är det inte säkert att ex fjärrvärmen kan pumpas ut för att bränslet tar slut i reservaggregaten osv. 
  • stickkontakt

Vi är friluftsmänniskor och har därför ett trangiakök och vi ser till att alltid ha gas till det hemma. Härom vintern hade vi strömavbrott i 15 timmar och vi bor i en förort till Stockholm. Kortare avbrott har vi flera gånger varje vinter. Trangiat är grymt bra att ha. Även ett kortare avbrott kan ju råka inträffa precis när man ska laga mat och då kan man i alla fall göra något enkelt att äta. 

• skogsvitter

Någon form av eld torde ni väl ha möjlighet till? Då löser det sig nog.

Utan el är det förövrigt inte säkert att man ens har varmvatten. Med tanke på något av råden här ovan.

Men jag tycker att alla bör ha en backup i form av tex sprit- eller gasolkök, vedspis, öppenspis eller annat för uppvärmning. Annars sitter man rejält i klistret om elen går under en något längre tid än några timmar.

• Kerubmamman
    skogsvitter skrev 2013-10-28 20:21:20 följande:
    Någon form av eld torde ni väl ha möjlighet till? Då löser det sig nog.

Utan el är det förövrigt inte säkert att man ens har varmvatten. Med tanke på något av råden här ovan.

Men jag tycker att alla bör ha en backup i form av tex sprit- eller gasolkök, vedspis, öppenspis eller annat för uppvärmning. Annars sitter man rejält i klistret om elen går under en något längre tid än några timmar.
    Ja, man bör absolut ha en backup av något slag. Tyvärr sker det med jämna mellanrum dödsfall pga att folk försöker värma sig inomhus mha engångsgrillar eller dylikt.
  • Oscarsmamma84

Jag har bunkrat upp 3 termosar med vatten 2 av dem hällde jag kokande vatten i så de håller värmen längre.

• Dixie
    Oscarsmamma84 skrev 2013-10-28 21:52:09 följande:
    Jag har bunkrat upp 3 termosar med vatten 2 av dem hällde jag kokande vatten i så de håller värmen längre.

Fast det hjälper ju inte om strömmen blir borta ett tag.... I Sabina strömmen nu i okt var vi utan ström i 2,5 dygn
Svar på tråden modersmålsersättning utan el?