GALEN!!! 10 mån. vakenpass 1,5-2 timmar varje natt. SNÄLLA hjälp mig!
Min dotter på 10 månader vaknar alltid och är klarvaken runt 02-05-06 (beroende på rutin för tillfället) och är alltså vaken i 1,5 - 2 timmar! Hon ligger och tjuter och det går inte att sova under denna tid. Efter ett tag blir det gnäll och sen gråt, och då måste hon ändå sövas om. Hon vaknar även om hon sover själv i rummet. Hon har svalt och skönt och är lagom varm. Hon är lätt att söva annars. Hon ammar på kvällen, före tupplur på dagen, samt vid uppvaket på natten. Och jag är inte beredd att ge upp amningen samt upplever inte att uppvaket har med snuttighet att göra över huvud taget, hon är inte snuttig alls, bara äter sig mätt och sen vill hon inte ha mer.
Personlighet/övrig utveckling:
Hon är ett EXTREMT lugnt barn som nästan aldrig gråter, bara gnäller, och när hon väl gråter så är det väldigt lågmält och stillsamt. Hennes glada tjut låter mkt högre. Hon har varit rätt sen med allt, och är väl mest som en 7-8 månaders kanske. Kan sitta själv, men ramlar fortfarande handlöst när hon väl trillar/slänger sig frivilligt. Kryper inte, har inga tänder. Pratar dock lite, börjat leka bättre etc. Hade kolik till 3-4 mån.
Jag är så trött på detta! Har en treårig pojke som vaknar som en klocka vid halv åtta varje morgon (lägger sig åtta på kvällen) Ibland skarvar barnen så att min morgon börjar på småtimmarna, sen får jag inte sova mer den dagen... Och så en flytt femtio mil på det just nu, som jag nästan måste genomföra helt själv då mannen jobbar mkt.
VAD JAG HITTILLS PROVAT MED RUTINER ETC
Hon har fram tills nu sovit 2 ggr per dag. Hon orkar inte vara vaken hur mkt som helst, utan blir väldigt trött när man skär ner på det. Deckar som en sten på kvällen.
Det bästa jag provat var att göra sena tuppluren så sen som möjligt, 17-18, och sen hålla henne uppe till 23:30. Sen sov hon hela natten till morgonen! (Runt 08) Sen lade jag henne 23, sen 22, sen 21:30, sen 21. Vid 21 brast det och uppvaket återkom, trots att jag fortsatte att ha 4-5 vakentimmar före läggdags. Så det verkar som att jag kan lägga henne tidigast 22, och även då kan det hända att hon har vakenpassen sporadiskt. Efter vakenpasset på morgonen sover hon som en prinsessa till 09 - 10, till och med 11!
Så nu tog jag bort den sena tuppluren. Först höll jag henne vaken från 08 (väckte henne) till 12. Annars är hon helt slut vid 09-10. Hon var jätteledsen och dödstrött. Jag ville egentligen ha henne uppe till 13. men hon började bara gråta... Sen sov hon en ynka timme för att jag var dum nog att gå ut (igår var det) Skulle lagt henne inne... Sen höll jag henne uppe, ledsen och missnöjd, ända till kl 20. Det var supersvårt. Sen sov hon ända till 05, sen klarvaken, skrattar och jollrar....
Ska jag bara inse att min dotter kan göra max 9 timmar i streck på natten? Eller ska jag vara tvungen att ha henne uppe hela min kväll (då jag förlägger allt hushållsarbete för att ha tid med barnen på dagen - jag är inte den snabbaste tyvärr, även om jag försöker). Känns på ett sätt bara så taskigt med alla sömnmetoder, då jag inte upplever att det är insomnande eller sömnkvalite eller snuttighet eller hunger som är problemet, utan snarare en rackarns dygnsrytm som vägrar rätta till sig. Hon är ju inte trött alls när hon vaknar!
Jag vet att många har det värre... men ändå. Kan det inte bli bättre?
Kram och tack för vilket tips som helst!