Vill sluta amma snart, men hon hatar ersättningen....
Hej på er, har ett litet dilemma. Min lilla tjej är snart 6 månader, och jag vill av olika anledningar snart sluta att amma. Helt eller delvis har jag ej bestämt ännu. Men, har provat att ge henne ersättning nu flera gånger, både Sempers och Nans, och hon gillar dem verkligen inte. Hon får t om kräksreflexer, så äckligt tycker hon att det är...Vad ska jag göra?!?! Jag måste ju ge henne nåt istället. Finns det annat man kan ge som ersättning istället, någon som vet om nåt annat som kanske smakar annorlunda?! Hon verkar dessutom jättehungrig nu för tiden (tror ej amningen räcker) så jag har även provat m lite smakportioner på burk. Det går sådär. Inget hon riktigt gillat ännu. Har även provat ge henne både Sempers risgröt, den gillade hon men spydde som en gris av. Provade då Nestles milda havregröt, den spydde hon inte av men blev jättekinkig! Har gjort egen havregrynsgröt, men den gillar hon inte heller....suck....What to do?!?! Behöver alltså tips och råd på vad jag kan ge istället för amningen, men även vad jag ge för extra tillägg. Hoppas bara hon inte är överkänslig mot gluten eller så... Ha det!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 11:02
Hej igen,
tack för alla svar:) Och nej, hade inte tänkt sluta amma än helt. Men ibland kanske man bara måste iväg en sväng, och då är det ju skönt att veta att min man åtminstone skulle kunna fixa en matning själv (utan att man måste stressa hem inom tre timmar). Ska prova ersättningen igen, fast med mera bröstmjölk utblandat i. Bra tips med vaniljsocker annars!
Förresten, de senaste dagarna så har hon bajsat som en toka, från en gång om dagen till 6,7, och ibland även på natten (länge sen det hände!)!! Känns som att de pyttesmakportionerna hon får i sig inte kan vara boven till detta (mest potatis/majs/morot på burk),?!?! Det mesta spottar hon ändå ut, så det rör sig om några ynka små teskedar om dagen. Dessutom luktar det aaaapa om bajset, och ser helt annorlunda ut. Eller är det kanske tänder på gång, någon som vet?!?!