• Tröttmia

Vill sluta amma snart, men hon hatar ersättningen....

Hej på er, har ett litet dilemma. Min lilla tjej är snart 6 månader, och jag vill av olika anledningar snart sluta att amma. Helt eller delvis har jag ej bestämt ännu. Men, har provat att ge henne ersättning nu flera gånger, både Sempers och Nans, och hon gillar dem verkligen inte. Hon får t om kräksreflexer, så äckligt tycker hon att det är...Vad ska jag göra?!?! Jag måste ju ge henne nåt istället. Finns det annat man kan ge som ersättning istället, någon som vet om nåt annat som kanske smakar annorlunda?! Hon verkar dessutom jättehungrig nu för tiden (tror ej amningen räcker) så jag har även provat m lite smakportioner på burk. Det går sådär. Inget hon riktigt gillat ännu. Har även provat ge henne både Sempers risgröt, den gillade hon men spydde som en gris av. Provade då Nestles milda havregröt, den spydde hon inte av men blev jättekinkig! Har gjort egen havregrynsgröt, men den gillar hon inte heller....suck....What to do?!?! Behöver alltså tips och råd på vad jag kan ge istället för amningen, men även vad jag ge för extra tillägg. Hoppas bara hon inte är överkänslig mot gluten eller så... Ha det!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-04 11:02
    Hej igen,
    tack för alla svar:) Och nej, hade inte tänkt sluta amma än helt. Men ibland kanske man bara måste iväg en sväng, och då är det ju skönt att veta att min man åtminstone skulle kunna fixa en matning själv (utan att man måste stressa hem inom tre timmar). Ska prova ersättningen igen, fast med mera bröstmjölk utblandat i. Bra tips med vaniljsocker annars!
    Förresten, de senaste dagarna så har hon bajsat som en toka, från en gång om dagen till 6,7, och ibland även på natten (länge sen det hände!)!! Känns som att de pyttesmakportionerna hon får i sig inte kan vara boven till detta (mest potatis/majs/morot på burk),?!?! Det mesta spottar hon ändå ut, så det rör sig om några ynka små teskedar om dagen. Dessutom luktar det aaaapa om bajset, och ser helt annorlunda ut. Eller är det kanske tänder på gång, någon som vet?!?!

• Svar på tråden Vill sluta amma snart, men hon hatar ersättningen....
  • strojes

Är det bara du som mamma som provat att ge henne?
    När vår äldsta skulle få ersättning gick jag ut en stund så bara pappa var hemma. Funkade inte alls att jag gav. 

• MajaK

Vår dotter vägrade både ersättning o välling men efter en del trugande gillade hon nestles gröt. 
    Jag helammade tills hon var ca 7 månader o trappade sen ner rätt fort i takt med att jag fick i henne annat. Hon hade nämnligen redan 6 tänder som hon tyckte om att prova på sin mamma så det var minst sagt ganska smärtsamt att amma henne på slutet ;) 

• tiiinann

Jag hade samma problem med min dotter. Jag slängde ner en tsk vaniljsocker i ersättningen och vips så var den god. Behövdes inte upprepas många gånger innan hon drack den självmant..:)

• Wanja3

Pumpa ut bröstmjölk och blanda i flaskan och öka mängden ersättning efterhand.

• hannis

Har samma problem med min son som är 8 månader. Vi har provat allt. Vaniljsocker, att pappan ger, ge flaskan i sömnen, gröt, välling osv. Han vill bara ha bröstmjölk och lite vanlig mat. Hoppas på fler tips i den här tråden.

• skogsvitter

Men du, din bebis är bara ynka 5 månader... hon är inte mogen för annan sorts föda ännu! Det är liksom bara att acceptera läget och amma på i några veckor till åtminstone. Slappna av!! Det kommer ge med sig snart nog!

Och amningen räcker gott och väl, däremot är det utvecklingsfaser osv som kan störa och göra att bebisen blir missnöjd, tyvärr tror många att det beror på att mjölken plötsligt är otillräcklig men så är inte fallet. Det brukar gå över så snart utvecklingsfasen är över!

Har man ammat i snart 6 månader tycker jag nog att man kan fortsätta amma några veckor till, även om man känner att man skulle behöva mer space snart osv. Bebisens behov väger tyngre än dina än så länge. Kom ihåg det Sen är risken att bebisen uvecklar en negativ attityd mot fast föda och ny sorts mat om man försöker truga alltför mycket, då slår bebisen bakut istället och börjar till slut vägra per automatik. Det stadiet är absolut ingenting man vill uppnå, och då kan jag garantera att du försvårat avvänjningen rejält mycket mer!

• skogsvitter

En tanke slog mig just, om hon kräks av gröt osv är hon kanske känslig mot komjölk? Skulle kunna förklara varför hon ej vill ha annat än bröstmjölk och reagerar som hon gör mot ersättningen och gröten. Gluten finns ju inte i de produkter du gett så ser inte kopplingen till gluten, däremot innehåller alla vanliga grötsorter vanlig komjölk. Vanligt med allergi eller överkänslighet mot komjölk hos bebisar. Skulle förklara kinkigheten också.

• MrsP79

Har inte direkt nåt tips, men jag hade samma problem. Var tvungen att börja ge ersättning vid ca 4 månader eftersom bröstmjölken sinade (min son gick t.o.m. ner i vikt). Han ville INTE ha, skrek sig blå. Tills en dag, då vi hade lite panik, han fick ju inte tillräckligt med mat. Min man stängde in sig i ett rum med en hungrig, skrikig bebis. Efter 45 minuter tog han äntligen flaskan, och drack upp hela! Sen var det inga problem! En kompis barn ville inte heller ha något annat än bröstmjölk. Smakportioner gick sådär. När hen var drygt året bestämde hon sig för att sluta amma. Hon fick kämpa, men till sist gick det, och han började DÅ dricka välling i flaska! Hoppas att det ordnar sig för er!

Svar på tråden Vill sluta amma snart, men hon hatar ersättningen....