• jopa

    vad skulle du betala...

    ... för en angloarabkorsning på 20 år? Det är ett sto och hon är en allroundhäst.
    ingen speciell stam. Snäll och inga olater. Bra mamma, har haft 2 föl.

    någon som är duktigt på det här med vad som är ett rimligt pris? :)

  • Svar på tråden vad skulle du betala...
  • Pysan1

    Jag tycker det beror på mycket omkring. Har hästen tidigare varit skadad? Att få 2 föl tar ju ändå lite på hästen om man jämför med ett sto som ej haft föl, vilket iaf är det jag fått höra. Hur är hästen annars i kondtion etc? Vad ska köparen ha hästen till? kommer den ha många år kvar? tävlad något? Kolla runt lite på andra liknande annonser så kanske du kan få fram ett ca pris...

  • Majsan70

    Det beror ju även på utbildningsgrad kan jag tycka.  Är hästen välutbildad så blir ju priset lite högre även om den har några år på nacken.


    Vi köpte en part breed arab, 90% arab är det i henne enligt papprena), till dottern i somras o gav 20.000 för henne. 7 år gammal och i princip outbildad men har tävlat framgångsrikt som gymkhana ponny. .


    Kika runt lite på olika sidor o se vad folk tar för liknande hästar kanske?

  • boknörd

    Korsning, ingen särskild stam och 20 år drar ju ner priset avsevärt. Även om hon är välutbildad. Men eftersom det dessutom står allround så antar jag att hon kan lite av varje men inte är satsad på inom något speciellt. Sen kan det ju vara en toppenhäst ändå som har ett stort värde för den som skall ha den, men marknadsmässigt, dvs priset blir inte särskilt högt i det läget. Inte mer än 15-20.000 MAX hade jag gett. 

    Kan som jämförelse säga att jag har tre toppstammade ston som jag köpte som föl (outbildade naturligtvis, men med hela livet framför sig), de kan föra sina suveräna stamtavlor vidare i många år, tävlas under många år osv. Deras pappor har dragit in över 5 miljoner dollar i tävlingar... Dessa köpte jag för 60.000:- 

    Det jag pratar nu om är endast pengamässigt värde, det har ingenting med annat värde att göra. Jag har samtidigt en korsningsponny utan stamtavla, 18 år gammal, som på många sätt är min mest värdefulla häst eftersom han är en suverän läromästare för min dotter. Han tar hand om henne och lotsar henne genom nya erfarenheter och ger henne upplevelser som betyder mer än några pengar i världen. Honom betalade jag 10.000:- för...

Svar på tråden vad skulle du betala...