• retroaktiv

Okej att sluta amma vid 4 månader?

Brösten läcker konstant, jag måste använda amningsnapp pga inåtvända bröstvårtor och brösten är verkligen gigantiska. Känner mig inte bekväm med att amma någon annanstans än hemma, trots att bebisen snart är 4 månader, vilket gör att jag helst stannar hemma hela dagarna. Annars funkar amningen bra, han får i sig bra med mat och växer som han ska, men jag tycker inte alls det är mysigt, som så många andra. Tycker det är väldigt jobbigt. Det optimala vore ju att jag ammade honom morgon och kväll, och gav ersättning resten av dagen (han sover hela nätter, ca 7 timmar). Har inte diskuterat detta med någon då det känns tabu och fel att jag känner så här. Är det någon som varit i samma situation och som kan komma med tips? Är det okej att sluta amma för att man själv inte orkar/blir begränsad?

• Svar på tråden Okej att sluta amma vid 4 månader?
  • retroaktiv
    EllisBell skrev 2013-10-30 21:44:00 följande:
    Du kan ju börja med att ersätta vissa amningar med ersättning. Då får du känna på lite hur du tycker att det funkar med flaska och brösten vänjer sig i lagom takt så att du inte får mjölkstockning. Som du skriver är det ju rätt skönt att kunna amma morgon och kväll pga lugn och ro hormon och att man kan ligga kvar i sängen och mysa. :)

Tack! Det låter som en bra idé. Kanske kan byta ut ett amningstillfälle för att se hur det funkar och känns.
  • retroaktiv
    malzac skrev 2013-10-30 21:34:30 följande:
    Om du inte trivs med amningen så är det klart att det är okej att byta ut den mot ersättning. Du har ju tagit dig bra långt trots att du inte gillar det så din bebis har fått i sig mycket gott. Fantastiskt jobbat skulle jag vilja säga!

Men som någon sagt här ovan så kan det vara svårt att förutsäga hur delamning kommer att funka just för er. Har du otur så försvinner morgon- och kvällsamningen också när din son vänjer sig vid flaskan, så ha det i åtanke bara. Och lycka till!

Tack! Ja, det är nog en risk jag får räkna med. Gav ersättning några dagar i början då amningen krånglade och pga att han var så stor vid födseln och det funkade bra då iaf. Hoppas på det bästa! Har såna där flaskor från Medela som ska efterlikna sugtekniken som man använder vid amning.
  • retroaktiv
    Dixie skrev 2013-10-30 22:33:53 följande:
    men du behöver inte din barnmorskas godkännande! Jag har ammat och gett mina barn ersättning, men aldrig diskuterat detta med bvc.......

Förstår att jag inte behöver ett godkännande, men hon frågar alltid om jag fortfarande ammar. Känns bara som att jag skulle kunna få kritik för att jag börjar med ersättning... Men det är ju trots allt mitt beslut. Tack för input!
  • EllisBell

TS: BVC frågar om amningen främst för amningsstatistiken. Man vill kunna se hur läget är på befolkningsnivå. Det handlar inte om att skrämma dig till amning om det inte känns ok. För övrigt är delamning något som funkar för många och som säkert skulle vara bra för dig så att du känner dig mer bekväm ute.

• caelum

Har du provat att pumpa ur och ge? Det kanske funkar bättre? Om det inte är något för dig så kör på ersättning och amma de tider du vill och orkar, det är självklart helt ok det med. Gör det som känns bäst.

• The Doctor

Har du testat bärsjal? Då slipper du sluta amma men kommer hemifrån.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor

Jag delammande för övrigt min äldsta tills han var drygt 3 år och körde bröstmjölksersättning i början, fungerade utmärkt.

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • retroaktiv
    EllisBell skrev 2013-10-31 13:06:11 följande:
    TS: BVC frågar om amningen främst för amningsstatistiken. Man vill kunna se hur läget är på befolkningsnivå. Det handlar inte om att skrämma dig till amning om det inte känns ok. För övrigt är delamning något som funkar för många och som säkert skulle vara bra för dig så att du känner dig mer bekväm ute.

Jo, det är nog så. Känner nog så för att våran BM kanske inte är den bästa. Tack!
  • retroaktiv
    caelum skrev 2013-10-31 16:39:28 följande:
    Har du provat att pumpa ur och ge? Det kanske funkar bättre? Om det inte är något för dig så kör på ersättning och amma de tider du vill och orkar, det är självklart helt ok det med. Gör det som känns bäst.

Jag har pumpat några gånger och det har funkat, men hur menar du att jag ska göra då jag vill ta mig utanför hemmet och slippa amma? Ska jag ta med mig det jag pumpat ur eller? Har absolut ingen koll på sånt här känner jag...
  • retroaktiv
    The Doctor skrev 2013-10-31 18:39:57 följande:
    Jag delammande för övrigt min äldsta tills han var drygt 3 år och körde bröstmjölksersättning i början, fungerade utmärkt.

Skönt att höra att det kan fungera! Jag har både sjal och bärsele, men han gillar inte att sitta fast tyvärr. Ska testa med att trappa ner lite på amningen nu tror jag. Har du tips på hur man enklast gör med värmning osv är jag oerhört tacksam!
  • LillGris
    retroaktiv skrev 2013-10-31 19:57:32 följande:
    Jo, det är nog så. Känner nog så för att våran BM kanske inte är den bästa. Tack!

Vår bvc-sköterska är sån. När jag slutade amma sonen ljög jag och sa att jag ammade bara för att hon var så dömande. Sen när dottern kom och jag gick över till ersättning med henne frågade hon varför och om jag verkligen tänkte klart när jag bestämde mig för att strunta i amningen, så sa jag baea till henne att hur jag matar mitt barn angår faktiskt ingen annan än mig, barnet och pappan. Det verkade hon acceptera :)
  • Papricorn
    retroaktiv skrev 2013-10-31 19:59:37 följande:
    Jag har pumpat några gånger och det har funkat, men hur menar du att jag ska göra då jag vill ta mig utanför hemmet och slippa amma? Ska jag ta med mig det jag pumpat ur eller? Har absolut ingen koll på sånt här känner jag...

Om du pumpar så kan du ju ge det istället för ersättning. Billigare och så får ju barnet din mjölk!

Går att spara i frysen flera månader och ta fram vart efter.
  • cloudberry79
    LillGris skrev 2013-10-31 20:03:52 följande:

Vår bvc-sköterska är sån. När jag slutade amma sonen ljög jag och sa att jag ammade bara för att hon var så dömande. Sen när dottern kom och jag gick över till ersättning med henne frågade hon varför och om jag verkligen tänkte klart när jag bestämde mig för att strunta i amningen, så sa jag baea till henne att hur jag matar mitt barn angår faktiskt ingen annan än mig, barnet och pappan. Det verkade hon acceptera :)
    Varför ljög du? Då sabbas ju den nationella amningsstatistiken. Snacka om onödigt. Det är väl bara att säga som det är.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Sophie13

Jag vet många som ljugit, dumt kanske men det har funnits sån press och därför kom lögnen.

• minerva123

Det är helt okej att trappa ner/sluta närhelst man vill! Det är ett beslut ingen annan har att göra med.

Kan nämna att vi tilläggsmatade vår lilla med Medela Calma-flaska hans första 3 veckor och jag övergick därefter till helamning. Men när vi introducerade flaska igen vid 5,5 mån, då förstod han sig inte alls på Medelas dinapp längre! Nuks flaskor och dinappar gick däremot jättebra och jag delammade tills han var nästan 10 mån. Så ge inte upp även om Medelan ratas. Om ditt barn använder napp så kan det vara bra att börja med samma märke på flaskan som på nappen.

Svar på tråden Okej att sluta amma vid 4 månader?