• Anonym (Styvmorsan)

Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?

Fan vad trött jag är. För att göra en long. historia kort, träffade min sambo för fyra år sedan, han har tre barn och jag har två. Hans äldsta bor inte med oss, den mellersta bor lite när hon vill (hon fyller 18) och tioåringen har bott varannan vecka. Mina två bor hos oss varannan vecka. Sedan vi flyttade ihop har tioåringens morsa krigat om boendet, hon ljuger ihop en masa skit om oss och nu säger även tioåringen att han inte vill bo här mer än varannan helg. Uppenbart för att han mår kasst av föräldrarnas konstanta krigande och för att få lugn och ro, stackaren. Det här krigandet har även medfört att 18-åringen blivit påverkad, trots att hon har en annan mamma.(rörigt, jag vet) men stämningen är allt annat än rolig och jag förstår henne. Nu har hon sagt att hon inte heller vill bo här utan "kanske när boendetvisten är löst". Saken är den att vi är gravida. Vi bor i en femma där barnen har egna rum och vi sover i vardagsrummet, inga problem för lägenheten är stor. Men ska nu båda hans barn endast bo här ca 4 dagar i månaden, bär de inte rimligtvis kunna dela rum då så att vi eller åtminstone bäbisen får ett rum? Det är ju ett skämt att två stora rum ska stå tomma? Kräver jag för mycket i mitt eget hem verkligen, när jag inte ser det rimliga i det? Det är dessutom en svindyr lägenhet så jag gillar verkligen inte tanken på att två rum står tomma. Är jag en elak styvmor som resonerar så här? (Jag hade garanterat krävt att mina ungar delade rum under de premisserna.)

• Svar på tråden Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?
  • The past is now
    Anonym (Blurr) skrev 2013-10-31 12:27:48 följande:
    JAG skulle göra si, JAG skulle göra så, JAG tycker ditt, JAG tycker datt....

OK, nu ska ni få höra vad JAG skulle gora:

JAG skulle få alla barnen och samlas över en tacomiddag. När det är slut och man sitter med varsin glassstrut (gärna jordgubbssmak) så skulle jag berätta hur många rum lägenheten har och hur många barn, vuxna och bäbisar det är i familjen.

Man brukar (oftast)bli förvånad över hur flexibla barn kan vara när de får vara med och påverka besluten (om de har fått god mat). Solig
  • Anonym (En till lösning)

Ett förslag som inte nämnts än är att 10-åringen får behålla sitt rum, ni tar 18-åringens, och när 18-åringen hälsar på så får hon sova i antingen 5- eller 8-åringens rum och att de två helsyskonen då delar dessa 4 dagar per månad. Visst kommer inte 18-åringens rum då vara inrett för en 18-åring men det lät som om det viktigaste för henne var att hon kunde stänga en dörr om sig och sitta där. 10-åringen däremot vill ha sitt rum speciellt inrett och verkar känsligare just nu. På så vis får 5-åringen och 8-åringen egna rum men får dela någon gång ibland, något de säkert inte har emot. Och 18-åringen vet att hon alltid har en dörr att stänga om sig när hon är på besök.

Det kan också vara viktigt att din sambos barn inte känner sig mer undskuffade än dina barn för det kanske gör situationen ännu mer infekterad.

Jag tycker dock att det är viktigt att du, sambon och bebisen får eget rum så snart som möjligt. Du måste kunna vara bekväm med ett nyfött barn och det gagnar väl hela familjen att en nyfödd som skriker på nätterna inte bor i vardagsrummet?!

• Anonym (m)

Oj bor dom hos er så sällan tycker jag itne dom behöver ett rum alls. Dom kan sova på bäddsoffa i vardagsrummet så tar NI ett rum och bebisen ett rum. 

• Anonym (Blurr)
    Anonym (En till lösning) skrev 2013-10-31 16:01:23 följande:
    Ett förslag som inte nämnts än är att 10-åringen får behålla sitt rum, ni tar 18-åringens, och när 18-åringen hälsar på så får hon sova i antingen 5- eller 8-åringens rum och att de två helsyskonen då delar dessa 4 dagar per månad. Visst kommer inte 18-åringens rum då vara inrett för en 18-åring men det lät som om det viktigaste för henne var att hon kunde stänga en dörr om sig och sitta där. 10-åringen däremot vill ha sitt rum speciellt inrett och verkar känsligare just nu. På så vis får 5-åringen och 8-åringen egna rum men får dela någon gång ibland, något de säkert inte har emot. Och 18-åringen vet att hon alltid har en dörr att stänga om sig när hon är på besök.

Det kan också vara viktigt att din sambos barn inte känner sig mer undskuffade än dina barn för det kanske gör situationen ännu mer infekterad.

Jag tycker dock att det är viktigt att du, sambon och bebisen får eget rum så snart som möjligt. Du måste kunna vara bekväm med ett nyfött barn och det gagnar väl hela familjen att en nyfödd som skriker på nätterna inte bor i vardagsrummet?!
    Vilken 8-åring skulle inte tindra med ögonen när de får dela rum med en 18-åring! ....OCH det är inrett för en artonåringmed coola saker från golv till tak! Wow, lixom, som att hänga med en superhjälte!

Försök hitta häftiga lösningar för alla.
    Lycka till!
  • LunaLunatic

Tycker det lät bra. Blir ju en helg per månad som 5+8 får dela då.
    Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • ella02

Jag har bott i hyresrätt och satt upp gipsvägg. Vi återställde det vid flytt. Pratade inte med hyresvärd.

• Anonym (xxx)

Du har rätt TS. Är de endast där 4 dgr per månad kan de dela rum. Alternativt släng upp en vägg om det finns möjlighet. Så ett rum blir två små rum.

• Anonym (anonym?)

Ts jag tycker både dina och hans barn skall dela rum så att det blir rättvist. Det barn som ni har gemensamt skall få ett eget då det bor hos er på heltid.

• Anonym (Blä)
    Anonym (anonym?) skrev 2013-11-01 12:25:28 följande:
    Ts jag tycker både dina och hans barn skall dela rum så att det blir rättvist. Det barn som ni har gemensamt skall få ett eget då det bor hos er på heltid.

Men det är ju stor skillnad på vara varanann helg och vecka. Så tycker inte det blir rättvist heller.

18-åringen kan gott sova i en bäddsoffa lr liknade så ni iaf får ett rum. Sen tycker jag det är hemskt att en 10åring kan ha dessa lyxkrav för ett par nätter per månad. Han kunde gott ha nöjt sig med att låna erat sovrum och suttit där och spelat ett par timmar och sedan även han sova i bäddsoffa lr vadsom.
  • ZeldinaMina

Flytta in i 18 åringens rum fixa till v-rummet så hon kan få ha sin hörna osv .. Blir d jätte jobbigt för henne att ni har tagit över hennes rum så kan ni väll sova i v- rummet dom få dagarna hon kommer över . SEn förstår jag att din sambo är deprimerad och mår inget bra och d går absolut inte att ta upp d med han.. Men han verkar inte tänka på dig just nu som är gravid . Jag är själv höggravid med sambo som är deprimerad och inte så kontaktbar just nu pga av att vi mist våran dotter i mars hon blev 15 månader, så det är en annorlunda situation. .. Men det är fortfarande super tufft med att jag måste ta " hänsyn" till massvis med saker eftersom han , vi är sorg .. Känns som att folk inte tänker på vilken påfrestning det kan vara att vara gravid. Va lite ego och ta ett snack med din sambo. Tråkigt om han vaknar upp från sin depression lite för sent och du redan har tröttnat på att han är så deppig o inte kan se sakerna klart!

• Anonym (tough love)

Skulle varit tuffare mot 18-åringen. Myndig och räknas som vuxen - då får hon faktiskt anpassa sig. De mindre barnens behov går före tycker jag. En hörna eller en bäddsoffa i vardagsrummet borde faktiskt räcka till henne.

• Orolig1
    Anonym (tough love) skrev 2013-11-01 23:14:32 följande:
    Skulle varit tuffare mot 18-åringen. Myndig och räknas som vuxen - då får hon faktiskt anpassa sig. De mindre barnens behov går före tycker jag. En hörna eller en bäddsoffa i vardagsrummet borde faktiskt räcka till henne.

• Anonym (Blurr)
    Anonym (tough love) skrev 2013-11-01 23:14:32 följande:

Tuffare? Myndig och räknas som vuxen.

Ja men släpp in henne i diskussionen om ni nu anser henne vuxen, bestäm inte över hennes huvud då.
    Rackarns vilken ologisk logik.
  • Anonym (tough love)
    Anonym (Blurr) skrev 2013-11-04 10:01:13 följande:

Tuffare? Myndig och räknas som vuxen.

Ja men släpp in henne i diskussionen om ni nu anser henne vuxen, bestäm inte över hennes huvud då.
    Rackarns vilken ologisk logik.
    Det har inte fungerat och den unga vuxna har utgått från egna behov i diskussionen. Då behövs det mer.
  • YummyMami

De vilka bor mest ska ha plats först det vill säga du och sambo. Barnen får man ordna med tills att de blir bra (para flickor+flickor och pojkar+pojkar i olika rum oavsett vem är förälder). Gästrum eller bäddsoffa till dem vilka vilka är bara gäster, 4 dagar per månad räknas som gäster, mina ungars vänner sover ungefär så mycket hos oss DE FÅR INTE EGET RUM!

Mitt liv Just nu.. dyslexiamaniac.blogspot.se ******************** År 46 fyrasex.blogspot.se
  • Anonym (lycka till)

smart lösning anser jag.

som jag tänkte spontant innan var att  vv-barn kan få eget rum eller dela med sitt helsyskon.
     de som kommer sällan eller varannan helg kan dela rum i ett kombineras arbetsrum/gästrum.
    ni som bor på heltid får varsitt rum.

var graviditeten planerad? känns som ni har lite att reda upp med barnkullar på 3 olika håll (dina på ett håll å han har två kullar på olika håll) 
  • Anonym (Bonusmorsan)

Tack för alla reflektioner! Jag blir faktiskt klokare av dom, det är värdefullt att få nya vinklar på situationen.:)

För att börja i rätt ände, vi har inte några som helst problem inom familjen, varken jag, min man eller barnen, förutom det stora världskriget som blossade upp från hans ex sida. Vi har hela tiden mått bra i vår konstellation. Barnen har trivts, vi har alla bott ihop på lika villkor, som en familj. Bäbisens tillkomst var planerad och dessutom väldigt välkommen av alla inblandade parter! Jag är helt övertygad om att det kommer att hålla med min man, vår relation är stark, han är en fantastisk pappa och bonuspappa och anledningen till att han har två barnkullar med två andra mammor hör inte hit.;) (även om jag någonstans förstår att frågan dyker upp.)

Efter att jag läst era tankar och fått begrunda situationen så är den enda lösningen för oss att 18-åringen blir av med sitt rum. Hon har redan deklarerat att hon inte orkar bo här så länge boendetvisten pågår, hennes rum har stått tomt i flera månader nu och tvisten lär fortsätta pågå till den dagen Tioåringen flyttar härifrån. Mamman i fråga kommer aldrig att nöja sig, tyvärr. Att ta tioåringens rum skulle innebära ännu mer förändringar och nästan kännas som ett straff i dagsläget så det är uteslutet.

Återigen, stort TACK för att jag fick bolla med er. :)

Svar på tråden Ska rummen stå tomma hela tiden och jag tvingas sova i vardagsrummet?