• Anonym (mom)

Mitt x vill ge mig ensam vårdnad....

Verkar vara ovanligt i detta forum men efter 7år vill nu min son gå ifrån gemensam vårdnad till att ge mig ensam vårdnad.
    Det ligger inga direkta konflikter till grund,och inte heller någon speciell anledning mer än att han gått vidare och skaffar ny familj.
    Själv är jag förvirrad och undrande till om det är sådär enkelt? att bara skriva på så är det ur världen?

Jag kan ur egoistiskt sätt att se på det,mycket väl tycka att mycket skulle underlättas för MIN del om jag har ensam vårdnad,men det är inget att begärt eller skulle få för mig att stämma honom på.
    Ser jag från min sons bästa så anser jag att det är att ha sin pappa med sig,hela vägen genom livet.
    Underhåll kommer han inte ifrån och inte heller faderskapet så jag kan inte förstå varför.

Men gör man så,"överlåter" frivilligt?

• Svar på tråden Mitt x vill ge mig ensam vårdnad....
  • Anonym (dubbelt)

Du får 100 procent ansvar, på gott och ont. Hamnar barnet i fel kretsar och tänder eld på en skola så står du där som ensam ansvarig. Går allt bra så är det en fördel att ha ensam vårdnad.

• Anonym (mom)

ok men är det så enkelt att man bara är överens och skriver under?

• Litet My

Fast vårdnad har inget med umgänge att göra, han skulle rent krasst kunna ha varannan vecka och du ändå kunde ha enskild vårdnad. Har själv enskild vårdnad men har sagt till skola mm att de självklart ska prata med pappan också om han undrar något osv.

• Queenie70

Sin pappa med sig kommer

Han ju att kunna ha ändå. Underhåll arsvrätt umgänge etc är inte heller

Nåt som påverkas. Blir praktiskt lättare för dig bara vad det gäller underskrifter beslut och sånt. Och nej innan nån mupp kommer in och påstår att ditt barn om du dör kommer att fosterhemsplaceras om du har ensam vårdnad som jag läst ibland, så är det givetvis INTE!! Ja i de allra flesta fall är det bara att gå och skriva på papper om ändrad vårdnadsform. Ska mycket till för att myndigheten ska lägga sig i om föräldrarna är överrens.

• Anonym (mom)

okej tack för era svar.
    känner ju rent krasst att jag inte har några problem med ensam vårdnad då pappan ändå bor 10mil bort och just nu har ibland fungerande umgänge för sonen varannan helg max och inte engagerar sig i någonting runt sonen

• Anonym (tveksam)

Det är inte ovanligt att pappor avgår och frånträder sin del av vårdnaden ..... tyvärr!!

Svar på tråden Mitt x vill ge mig ensam vårdnad....