Föräldrapenning, flex och deltid
Hej!
Har gått ner på deltid 85% och ska fylla upp med fp för att skydda SGI, har lämnat in ett schema som visar när jag ska vara ledig till jobbet för att de ska veta hur mycket pengar de ska dra. Vi har dock flextid och jag vet redan nu att jag inte kommer att följa mitt schema, utan vissa veckor kommer jag jobba mer och vissa veckor mindre än 85%, jag kommer dock ha ett löneavdrag på 15%, jobbar jag mer hamnar det i flexbanken.
Det jag undrar är hur jag ska ta ut fp om jag inte följer mitt schema. Som jag förstått det måste jag verkligen vara fysiskt frånvarande från jobbet för att få ta fp, detta blir ju då ett problem för mig en månad som jag jobbar lite mer, eftersom jag då får ett löneavdrag men inte får ta ut fp för att fylla ut. Och vad händer med SGI en sådan månad? Om ni frågar min arbetsgivare säger de ju att jag jobbar 85% men om jag inte fyllt ut med fp kommer väl min SGI att sänkas? Eller går SGI på sysselsättningsgrad (hur många timmar jag är på jobbet) snarare än tjänstgöringsgrad (hur mycket de betalar mig i lön)?
Hoppas jag lyckats göra min fråga någorlunda tydlig, det jag behöver veta är hur jag ska kunna ta ut fp (på SGI-nivå) på korrekt sätt för att fylla ut min lön samt behålla min SGI.
Tack på förhand!