• Kermit the frog

Föräldrapenning, flex och deltid

Hej!

Har gått ner på deltid 85% och ska fylla upp med fp för att skydda SGI, har lämnat in ett schema som visar när jag ska vara ledig till jobbet för att de ska veta hur mycket pengar de ska dra. Vi har dock flextid och jag vet redan nu att jag inte kommer att följa mitt schema, utan vissa veckor kommer jag jobba mer och vissa veckor mindre än 85%, jag kommer dock ha ett löneavdrag på 15%, jobbar jag mer hamnar det i flexbanken.

Det jag undrar är hur jag ska ta ut fp om jag inte följer mitt schema. Som jag förstått det måste jag verkligen vara fysiskt frånvarande från jobbet för att få ta fp, detta blir ju då ett problem för mig en månad som jag jobbar lite mer, eftersom jag då får ett löneavdrag men inte får ta ut fp för att fylla ut. Och vad händer med SGI en sådan månad? Om ni frågar min arbetsgivare säger de ju att jag jobbar 85% men om jag inte fyllt ut med fp kommer väl min SGI att sänkas? Eller går SGI på sysselsättningsgrad (hur många timmar jag är på jobbet) snarare än tjänstgöringsgrad (hur mycket de betalar mig i lön)?

Hoppas jag lyckats göra min fråga någorlunda tydlig, det jag behöver veta är hur jag ska kunna ta ut fp (på SGI-nivå) på korrekt sätt för att fylla ut min lön samt behålla min SGI.

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Föräldrapenning, flex och deltid
  • Försäkringskassan

Hej,

För att skydda den sjukpenninggrundande inkomsten (SGI) efter barnets ettårsdag om man är delvis ledig från arbete behöver man ta ut ett proportionellt färre antal föräldrapenningdagar än den som är helt ledig från arbete. Bedömningen av om uttaget motsvarar minskningen i arbetstid bör göras i förhållande till den arbetstid som ligger till grund för den sjukpenninggrundade inkomsten som gällde före arbetstidsminskningen. Man kan kolla om minskningen i arbetstid görs dag för dag eller över en period av en kalendervecka. När arbetstiden per kalendervecka variera bör bedömningen i stället göras utifrån det längre schemalagda arbetsschemat.

Om du inte i förväg vet hur du ska arbete, så kan du i efterhand ansöka om föräldrapenning för den tid som du har avstått från arbetet.

Vid fler frågor är du välkommen att ringa till kundcenter på 0771 524 524.

Hälsningar

Sara, handläggare 

• Kermit the frog

Hej igen,

Jag har redan ringt dit flera gånger, och jag får olika svar varje gång! Det verkar som att reglerna inte är helt solklara ens för de som jobbar med detta varje dag, och därför vände jag mig hit för att förhoppningsvis få klarhet i detta.

Jag har själv konstaterat att jag ska begära fp i efterhand då jag vet hur mycket jag faktiskt jobbat. Men du skriver "om man är delvis ledig från arbete behöver man ta ut ett proportionellt färre antal föräldrapenningdagar än den som är helt ledig från arbete". Om jag ska vara ledig 6h/vecka, behöver jag inte då ta ut 6h fp/vecka (i snitt) för att skydda SGI? Eller hur mycket gäller för mig? (min normala arbetstid är 40h/vecka men har nu gått ner till 34).

Svar på tråden Föräldrapenning, flex och deltid