• wizzer

Vad gör man när man inte hittar nytt hem åt katten??

Jag har skrivit en tråd om min katt en gång tidigare, skrev då ganska långt men ska försöka hålla det kort denna gång.

Min katt är tre år, honkatt, kastrerad, ensamkatt, innekatt. Vi kan inte ha kvar henne pga att hon är oberäknelig, kan attackera från ingenstans, man får inte lyfta henne, klippa klorna eller liknande. Attackerna kan vara ganska obehagliga, hon kan t.ex hoppa upp på benet på en och bita sig fast, när man "puttar" ner henne så tar hon sats och hoppar på en igen.. Man får en hel del riv- och bitmärken! Vi har nu också en liten bebis och jag oroar mig för hur det blir när hon blir lite äldre, katten har tidigare bitit och klöst vänners barn som kommit lite för nära. Katten verkar inte trivas här, kanske skulle hon behöva vara ute, kanske behöver hon en kattkompis, ingen av alternativen är möjliga här tyvärr.
    Vi har frågat vänner, bekanta, kollegor samt haft en annons ute på Blocket. Katten har provflyttat till två olika hem, vi fick tillbaka henne båda gånger då hon bara fräst och klöst omkring sig. (I ett av provhemmen fanns en kattkompis, denne fräste hon dock åt, vet inte om det bara var till en början men de ville ju inte ha kvar henne så det får vi aldrig veta). Nu vet vi inte vad vi ska ta oss till.

Det finns givetvis positiva saker att säga om vår katt, hon är väldigt vacker, har en rolig personlighet och kan vara väldigt trevlig men hennes oberäknelighet gör henne till en väldigt svår katt. 

Jag har mailat ett par katthem och bett om råd och eventuellt hjälp med att hitta ett nytt hem men det känns som en långskott, hjälper de till med sånt här? Känns som att de har fullt upp med alla stackars hemlösa katter som finns..

Avlivning? Känns helt sjukt att ens tänka på. Men sen funderar jag, är hon frisk, är detta normalt beteende för en katt? Även om det är så att hon är uttråkad? Hon har ju alltså varit så här sedan hon var kattunge, aggressiv menar jag.

Hjälp, tips, råd! Vet inte vad vi ska ta oss till :/              

• Svar på tråden Vad gör man när man inte hittar nytt hem åt katten??
  • nemo1

Hur kommer det sig att ni inte tidigare tagit katten till veterinär, ni har trots allt haft detta beteende runt er i TRE år? 

• Voluptuous Shalimar
    wizzer skrev 2013-10-31 12:53:49 följande:

Hon håller sig ganska mycket för sig själv men hänger ibland på och kollar vad man gör, följer med in i köket och sådär. Sitter vi i soffan så kommer hon ibland och lägger sig i närheten, på mattan eller en bit bort på soffan, aldrig i knät eller så.. Jag tycker inte att hon verkar ha ont någonstans men det är klart, kanske är det någonstans där det inte märks bara genom att titta på henne. Ska ringa till en veterinär och höra vad de säger. Men verkar det inte konstigt om hon skulle haft ont så länge? Hon har ju alltid varit så här.  
    Jag har fyra renrasiga birmor, två av dem är så där självständiga av sig och vill gärna vara där jag är, men inte i knät eller bli kelade med. De ligger, som din, en bit ifrån. men de har ALDRIG visat aggressiva tendenser. Däremot har jag en vän som hade en katt som var som din. Rätt som det var kunde hon bli tokig och gå till anfall. Det blev tyvärr avlivning, en nervsjukdom av något slag hittades vid obduktionen.
  • wizzer
    nemo1 skrev 2013-10-31 22:09:54 följande:
    Hur kommer det sig att ni inte tidigare tagit katten till veterinär, ni har trots allt haft detta beteende runt er i TRE år? 
    Det borde vi ha gjort inser jag nu. Jag frågade när jag var inne med henne för drygt ett år sedan (av en helt annan anledning) då de inte fick ta i henne då hon bet och klöste omkring sig, om det kunde vara något fel men de sa då att en del katter har detta temperament. Jag beskrev dock inte problemet närmare men det borde jag ha gjort. Saken är ju den att vi har lärt oss hur hon är och anpassar oss efter det, vi tassar på tå runt henne känns det som. Vi känner dock mer och mer att det inte håller, det är inte roligt att hela tiden "akta sig för katten", och så med lilla bebisen som ju kommer att bli äldre och katten har visat tydligt att småbarn gillar hon inte.. 

Nej vi borde ha sökt hjälp för längesedan. När kastreringen inte hjälpte och mer aktivering inte hjälpte så borde vi ha sökt hjälp. :/      
  • wizzer
    Voluptuous Shalimar skrev 2013-10-31 22:17:55 följande:
    Jag har fyra renrasiga birmor, två av dem är så där självständiga av sig och vill gärna vara där jag är, men inte i knät eller bli kelade med. De ligger, som din, en bit ifrån. men de har ALDRIG visat aggressiva tendenser. Däremot har jag en vän som hade en katt som var som din. Rätt som det var kunde hon bli tokig och gå till anfall. Det blev tyvärr avlivning, en nervsjukdom av något slag hittades vid obduktionen.

Åh nej, vad tråkigt. Nervsjukdomen, var det något som hade kunnat upptäckas innan avlivningen? Eller skulle det krävas allt för avancerade undersökningar kanske?
  • AlexO
    wizzer skrev 2013-10-31 13:37:23 följande:

Hon är innekatt, vi bor i stan så det är det enda som är aktuellt här. Jag har tänkt att ett liv på landet kan vara perfekt för henne, men alltså, hur hör man sig för efter en bonde? Jag känner inte till några bönder Obestämd
    Jag ska absolut höra mig för hos en veterinär, ska ta tag i det idag! Det du beskriver låter lite som min katt. Vi har ju lärt oss hur vi ska bete oss runt henne, vi ser när det inte är läge att komma när och sådär. När vi har gäster hemma och folk som inte känner henne går fram för att hälsa så blir hon ofta arg, vi får liksom varna för katten när folk kommer.. Samma sak med små barn som inte förstår när man försöker förklara att katten måste få vara ifred, hon fräser och klöser ifrån om någon närmar sig på fel sätt.  

När du skriver att inte ens vildkatter attackerar utan att bli provocerade känner jag verkligen att det måste vara något fel här för hon attackerar på det viset. När man lyfter bort henne efter en attack så studsar hon tillbaka på en direkt för en andra attack och så fortsätter det, brukar sluta med att jag lyfter in henne i badrummet och så får hon lugna ner sig där. När man sedan släpper ut henne brukar hon vara lugn igen. Men det är ganska obehagligt, hon ser väldigt vild ut när hon hoppar på en, inte alls lekfull.   
    Ja, vissa katter (upplever jag starkt själv) är inte gjorda för ett liv inomhus, det spelar ingen roll hur mycket du själv aktiverar i det fallet, det verkar ju faktiskt som du försökt med det.

Börja med vet besök, sen kan du gå in på www.alternativ,nu och skriva en annons där i forumet. Där finns väldigt många bönder som har bra hand om djur! Det är väl det tips jag kan ge.

Vissa katter har ju också mentala fel, det händer alla djur, och det behöver inte prompt vara understimulering eller att hon har ont.  Men man bör ändå kolla med veterinär för att vara säker.
    Hoppas det löser sig!  
  • Voluptuous Shalimar
    wizzer skrev 2013-10-31 22:24:44 följande:

Åh nej, vad tråkigt. Nervsjukdomen, var det något som hade kunnat upptäckas innan avlivningen? Eller skulle det krävas allt för avancerade undersökningar kanske?
    I detta fall hade katten (dessutom) problem med att hon inte kände att hon var kissnödig så hon kissade lite varstans. Om din inte har andra problem än sinnelaget är det säkerligen inte samma sjukdom. 
  • Juml001

Det behöver självklart inte vara en inavelskatt för att få dessa problem som jag syftade på, men vanligt är att katter med hög inavel får genetiska fel med beteendestörningar.

Understimulering brukar inte bara yttra sig i det du beskriver utan det brukar man tydligt märka att katten har tråkigt. Tex ju mer man fyar desto mer uppmärksamhet, äter för att roa sig eller matvägrar för att den mår dåligt. Osv. Osv. Det går lixom inte att ta miste på.

Hur hela undersökningen går till vet jag inte utan det är snarare uteslutnings metoden. När man inte finner några fel och katten har ett avvikande beteende där man tex redan över telefon misstänker en beteendestörning, då finns det inte så många andra alternativ.

Hoppas att det löser sig för er och tänk att OM det är en beteende störning katten har så kommer den bara att bli sämre och sämre. Att få somna in är ibland det bästa för katten.

• Marie-anne

usch lät inte bra ts, min katt var likadan,men det visade sej inte i aggressivitet förrens innan hon fyllde 7år, då hade hon en tumör nära svansen men hon var alltid rädd, ville knappt gosa med mamma eller nån annan mer än mej men hon älskade min sotis men när hon blev sjuk fräste hon och morra åt honom och kunde klösa min mamma!

• Juml001

Jo..
    Om det är sköldkörteln brukar det väl visa sig på att katten inte äter eller kräks/diarré osv? Tycker inte det låter som det.

Och katter bara "är" inte. En katt som attackerar på detta vis är det något fel på.
    Dessutom kan den flyga på bebisen rätt vad det är.

Katten har antingen jäkligt ont eller en beteendestörning.

• wizzer

Vi har nu låtit katten somna in. Det var verkligen inget lätt beslut men det kändes som det enda vi kunde göra. Veterinären tyckte inte att det lät som att det berodde på varken smärta eller sköldkörteln utan snarare som någon beteendestörning och med tanke på bebisen och hur svårt det är att omplacera så tycke han att det var det bästa vi kunde göra. Känns hemskt att vi har fattat beslutet att avsluta ett litet kattliv men jag hoppas att det var rätt.

Tack så mycket för alla svar.   

• nevermind
    wizzer skrev 2013-11-17 21:12:55 följande:

Vi har nu låtit katten somna in. Det var verkligen inget lätt beslut men det kändes som det enda vi kunde göra. Veterinären tyckte inte att det lät som att det berodde på varken smärta eller sköldkörteln utan snarare som någon beteendestörning och med tanke på bebisen och hur svårt det är att omplacera så tycke han att det var det bästa vi kunde göra. Känns hemskt att vi har fattat beslutet att avsluta ett litet kattliv men jag hoppas att det var rätt.

Tack så mycket för alla svar.   

Vad tråkigt. Men ni har ju inte på något sätt svikit tycker jag, ni har ändå älskat katten länge och försökte hjälpa henne.

Jag tror också det här var det bästa. Katten var uppenbarligen inte helt lycklig. Jag tycker också att det låter som en beteendestörning. Men nu har katten fått ro.
  • Juml001

Ni gjorde helt rätt. En katt med beteendestörning lever ett stressat och otryggt liv. Ni gjorde det bästa för både katten och erat blivande tillskott.

Inte många som skulle gå så långt som ni gjort för en katt. Godhjärtade människor är vad ni är

Svar på tråden Vad gör man när man inte hittar nytt hem åt katten??