• Anonym (irriterad)

Biomamman ska bara ha en massa pengar..

... biomamman köper en massa kläder till dottern som hon anser att flickan behöver (för hon måste ju ha snygga kläder i skolan, annars kommer hon ju bli mobbad..) och sen be pappan att betala henne för kläderna?

Barnet är skriven på pappans adress och han får barnbidraget och underhåll. Men även HAN köper kläder till barnet, och då såna kläder som barnet behöver (och som dottern givetvis tycker är snygga).. Dottern har mer kläder än vad hon behöver, men mamman tjatar på att pappan måste köpa det och det, lägga ut pengar på kläder för minst 500 kr varje månad.

Grejen är dessutom att när dottern bor hos pappan bryr hon sig inte det minsta om vad hon har på sig till skolan. Hon kan gå dit i mysbyxor och en vanligt t-shirt, med rufsigt och fett hår. Men när hon kommer från mamman är hon sminkad, har högklackade skor och modemedvetna kläder..

Jag, som är flickvän till pappan, tycker det är vansinnigt att mamman ska bestämma vad som ska köpas till dottern, och sen kräva pappan på pengar. Om det nu är pappans ansvar att se till att hon får det hon behöver, så får väl mamman lägga ut pengar själv om hon nu vill köpa en massa extra kläder.

Jag blir SÅ irriterad varje gång mamman ringer och säger att hon behöver pengar.. Och jo, pappan tjafsar emot. Skäller i telefonen, men i slutändan får hon ändå som hon vill..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-31 12:10

Blev konstig inledning. Första meningen ska vara "Är det normalt att biomamman köper en massa kläder till dottern som hon anser att flickan behöver (för hon måste ju ha snygga kläder i skolan, annars kommer hon ju bli mobbad..) och sen be pappan att betala henne för kläderna?"

• Svar på tråden Biomamman ska bara ha en massa pengar..
  • Anonym (Otroligt)

Otroligt! Mina bonusars mamma anser att det är min sambo som ska betala hennes semesteraktiviteter med barnen under umgänge eftersom han har ensam vårdnad. Så nu tänker hon inte göra något under deras femveckorssemester under sommaren eftersom pappa inte öppnar börsen. Barnen är jätteledsna. Hon betalar underhåll fast med ett avdra som FK räknat ut med hjälp av tingsrättens beslut om umgänge (umgängesschermat) med avdrag för att hon har längre umgängesperioder.
    Var kan människan ha fått denna information ifrån? Finns det någon substans i det? (Antagligen bara ett av alla hennes försök att skylla ifrån sig men…)

• Brumma
    Anonym (Otroligt) skrev 2014-01-25 12:33:12 följande:

Otroligt! Mina bonusars mamma anser att det är min sambo som ska betala hennes semesteraktiviteter med barnen under umgänge eftersom han har ensam vårdnad. Så nu tänker hon inte göra något under deras femveckorssemester under sommaren eftersom pappa inte öppnar börsen. Barnen är jätteledsna. Hon betalar underhåll fast med ett avdra som FK räknat ut med hjälp av tingsrättens beslut om umgänge (umgängesschermat) med avdrag för att hon har längre umgängesperioder.
    Var kan människan ha fått denna information ifrån? Finns det någon substans i det? (Antagligen bara ett av alla hennes försök att skylla ifrån sig men?)

Nej, självklart skall boendeföräldern inte betala aktiviteter när barnen är hos umgängesföräldern.

Kräv att hon visar var hon hittat den infon.

Sen så är det inte hela världen om barnen inte får åka på semester... Vi stannar oftast hemma o går o badar, tältar i trädgården o umgås..
  • Anonym (Otroligt)

Nej, natruligtvis är det okej att stanna hemma! Många gör det, så också vi en del semestrar. Menar inget med det men vi vill ju inte utmålas som de som fixar så att det inte blir någon semester. Barnen är ganska upprörda.

• Brumma
    Anonym (Otroligt) skrev 2014-01-25 12:56:31 följande:

Nej, natruligtvis är det okej att stanna hemma! Många gör det, så också vi en del semestrar. Menar inget med det men vi vill ju inte utmålas som de som fixar så att det inte blir någon semester. Barnen är ganska upprörda.

Surt o grymt dålig stil...

Förklara för barnen att det faktiskt inte är upp till er. Ni betalar när barnen är hos er o mamman när de är hos henne.

Visst betalar hon underhåll men hon gör väl avdrag de veckor barnen är hos henne?
  • Lindsey Egot the only one
    Anonym (Otroligt) skrev 2014-01-25 12:33:12 följande:

Var kan människan ha fått denna information ifrån? Finns det någon substans i det? (Antagligen bara ett av alla hennes försök att skylla ifrån sig men?)

Det är bara att förklara för barnen att när de är hos mamma har hon skyldighet att försörja dom. Hon har ingen rätt att skylla på att pappa inte betalar. Hon kan ju tom ansöka om avdrag under dessa dagarna från försäkringskassan så hon slipper betala underhåll under semestern. Att hon svartmålat pappan på detta sätt är anmärkningsvärt. Det är ju hon som är snål/fattig och rent korkad i huvudet.
  • Anonym (JAG)

What!? Pappan har sambo, får underhållsbidrag och barnbidrag och mamman tycker att han ska hjälpa henne ekonomiskt när hon behöver handla något åt barnen eftersom hon kanske inte har råd? Det kostar att leva ensam, man är ENSAM om alla räkningar. Du kan omöjligt ha total koll på hennes ekonomi. Är helt förbluffad över alla korkade små svartsjuka "bonusmammor" som skrivit av sig här. Vaddå BONUS, förresten. Bonus är något bra, som man får på köpet. Och det verkar då inte ni vara. Ett PÅHÄNG som barnen inte har bett om. Det där ordet borde avvecklas.  Det där har ni inte ett skit med att göra. Det är en sak mellan mamman och pappan - lägg ned.

• Anonym (JAG)

Och det NORMALA är att båda föräldrarna är intresserade av att de som de älskar mest i hela världen har det bra på båda ställena.  För det är BARNEN som ska vara nummer ETT och inte föräldrarnas nya partners. Jag är helt ensam om att betala ALLT som hör till barnens vardagar och ensam om ALLA räkningar. Jag får vända på varenda krona för att barnen ska ha det så bra som möjligt. Jag jobbar heltid, men tjänar ganska dåligt.  Jag skjutsar till alla aktiviteter - han gör det aldrig. Jag tjänar en bråkdel av vad barnens pappa och sambo tjänar tillsammans. I underhållsbidraget ingår inte fritidsaktiviteter och utrustningar till dessa t ex, inte ens glasögon eller annat som är dyrt, utan DET ska föräldrarna samsas om UTÖVER underhållsbidraget. Barnens pappa tycker att barnen hellre sitter hemma och slutar med sina intressen än att han hjälper till och betalar, trots att han mycket väl har råd. Men sambons barn får vara med på allt de vill och överöses med pengar och presenter, ibland mitt framför ögonen på våra barn, som jag tvingas säga nej till, eftersom MIN ekonomi begränsar. Tycker ni "bonusmammor" att hans agerande är riktigt?

Ja, antagligen tycker ni det. Ni bryr er inte ett smack om era nya gullpluttars ungar och ni hatar deras mammor eftersom era nya älsklingar MÅSTE ha med dem att göra för resten av livet. Erkänn!

• Anonym (nej 2)
    Anonym (JAG) skrev 2014-05-07 17:01:06 följande:
    Och det NORMALA är att båda föräldrarna är intresserade av att de som de älskar mest i hela världen har det bra på båda ställena.  För det är BARNEN som ska vara nummer ETT och inte föräldrarnas nya partners. Jag är helt ensam om att betala ALLT som hör till barnens vardagar och ensam om ALLA räkningar. Jag får vända på varenda krona för att barnen ska ha det så bra som möjligt. Jag jobbar heltid, men tjänar ganska dåligt.  Jag skjutsar till alla aktiviteter - han gör det aldrig. Jag tjänar en bråkdel av vad barnens pappa och sambo tjänar tillsammans. I underhållsbidraget ingår inte fritidsaktiviteter och utrustningar till dessa t ex, inte ens glasögon eller annat som är dyrt, utan DET ska föräldrarna samsas om UTÖVER underhållsbidraget. Barnens pappa tycker att barnen hellre sitter hemma och slutar med sina intressen än att han hjälper till och betalar, trots att han mycket väl har råd. Men sambons barn får vara med på allt de vill och överöses med pengar och presenter, ibland mitt framför ögonen på våra barn, som jag tvingas säga nej till, eftersom MIN ekonomi begränsar. Tycker ni "bonusmammor" att hans agerande är riktigt?

Ja, antagligen tycker ni det. Ni bryr er inte ett smack om era nya gullpluttars ungar och ni hatar deras mammor eftersom era nya älsklingar MÅSTE ha med dem att göra för resten av livet. Erkänn!
    Det låter som en tråkig pappa att ha och göra med. Jag älskar min bonus och både jag och sambon skämmer bort honom till max. Mest jag som börjar inse att jag måste sluta shoppa så mycket kläder etc åt honom. Men det är ju så kul :) Nej inga problem här och biomamman får sköta sitt på sin kant, visst att hon gapar om både det ena och andra men det får sambon sköta ;)
  • Anonym (Otroligt)
    Anonym (JAG) skrev 2014-05-07 17:01:06 följande:

Vilken trist bonus dina kids har! :-0
  • bullenochgrisen

Nej så är det inte. Jag läser om din situation och bara gapar. Vad för ex har du egentligen? Det finns situationer som är tvärt om också, där faktist bio mamman är problemet. Min sambos ex försöker mjölka oss på pengar bara för att hon inte vill jobba heltid. Hon får både barnbidrag och underhållsbidrag men vill att vi ska betala mera fast vi har barnet nästan varannan vecka så betalar vi redan mer än vad underhållet ska vara. Hon har en sambo också men är på oss och jävlas iallafall. Min sambo har ganska dåligt med pengar och jag får gå in och betala nästan hela hyran och maten och kläder till barnet ibland. Jag ställer upp att hämta på dagis de dagar vi har barnet för det är enda sättet som vi kan ha barnet mer än varannan helg då min sambos arbetstider gör att han inte kan sluta innan dagiset stänger. Jag tycker som så att bonusmorsorna egentligen inte ska behöva lägga pengar så en massa saker till sambons barn, det är väl bio föräldrarnas ansvar? Att ditt ex inte lägger pengar på sitt barn är hans fel, men inte bonusmammans. quote=73179050][quote-nick]Anonym (JAG) skrev 2014-05-07 17:01:06 följande:[/quote-nick]Och det NORMALA är att båda föräldrarna är intresserade av att de som de älskar mest i hela världen har det bra på båda ställena.  För det är BARNEN som ska vara nummer ETT och inte föräldrarnas nya partners. Jag är helt ensam om att betala ALLT som hör till barnens vardagar och ensam om ALLA räkningar. Jag får vända på varenda krona för att barnen ska ha det så bra som möjligt. Jag jobbar heltid, men tjänar ganska dåligt.  Jag skjutsar till alla aktiviteter - han gör det aldrig. Jag tjänar en bråkdel av vad barnens pappa och sambo tjänar tillsammans. I underhållsbidraget ingår inte fritidsaktiviteter och utrustningar till dessa t ex, inte ens glasögon eller annat som är dyrt, utan DET ska föräldrarna samsas om UTÖVER underhållsbidraget. Barnens pappa tycker att barnen hellre sitter hemma och slutar med sina intressen än att han hjälper till och betalar, trots att han mycket väl har råd. Men sambons barn får vara med på allt de vill och överöses med pengar och presenter, ibland mitt framför ögonen på våra barn, som jag tvingas säga nej till, eftersom MIN ekonomi begränsar. Tycker ni "bonusmammor" att hans agerande är riktigt? Ja, antagligen tycker ni det. Ni bryr er inte ett smack om era nya gullpluttars ungar och ni hatar deras mammor eftersom era nya älsklingar MÅSTE ha med dem att göra för resten av livet. Erkänn![/quote]

• Brumma
    Anonym (JAG) skrev 2014-05-07 16:47:24 följande:
    What!? Pappan har sambo, får underhållsbidrag och barnbidrag och mamman tycker att han ska hjälpa henne ekonomiskt när hon behöver handla något åt barnen eftersom hon kanske inte har råd? Det kostar att leva ensam, man är ENSAM om alla räkningar. Du kan omöjligt ha total koll på hennes ekonomi. Är helt förbluffad över alla korkade små svartsjuka "bonusmammor" som skrivit av sig här. Vaddå BONUS, förresten. Bonus är något bra, som man får på köpet. Och det verkar då inte ni vara. Ett PÅHÄNG som barnen inte har bett om. Det där ordet borde avvecklas.  Det där har ni inte ett skit med att göra. Det är en sak mellan mamman och pappan - lägg ned.

Har du överhuvudtaget läst eller läste du bonusmamma o såg rött direkt? Låter som om du fastnat i ngt slags hat mot bonusmammor o pappor o därför inte kan läsa ett inlägg angående just detta utan att läsa in dina egna erfarenheter.... Mamman BEHÖVER inte handla kläder åt dottern - hon HAR kläder som hon faktiskt föredrar framför dem som mamman köper åt henne... Din ilska, hat och otroliga respektlöshet mot gruppen bonusmamma är bara sorglig... Det gör mig ledsen att ngn tillåter sig själv att avsky/hata ngn enbart för att man tillhör ett "fack". Det påminner alltför mkt om hitlers hat mot judarna och nutidens SD anhängares hat mot muslimer... Att dra alla över en gräns är trångsynt och jag förvånas varje gång jag möter detta i vårt ändå relativt öppna samhälle.. Men eftersom du skriver som du gör så antar jag att min man - som är i TS bonus mammas situation - alltså INTE boendeförälder - och har MYCKET sämre ekonomi än biomamman självklart kan kräva att mamman betalar sakerna han köper åt dottern? För det är ju det du skriver... Att föräldern som får underhåll och har en sambo med inkomst självklart skall betala hos den andre föräldern oxå. För inte menar du att det bara gäller att PAPPOR ska betala mammorna - det måste väl gå åt andra hållet oxå? Min bonus mamma får barnbidrag samt underhåll. Hon har ett välbetalt jobb och så även hennes sambo. Min man har knappt ngn inkomst alls. Han har pga olika orsaker hamnat utanför Sveriges sk skyddsnät o har minsta möjliga inkomst... Enligt ditt sätt att tänka så kan han då begära att mamman betalar kläder, aktiviteter o semestrar som han vill göra med sin dotter? Har jag förstått dig rätt då?
  • Brumma
    Anonym (Otroligt) skrev 2014-05-08 19:19:02 följande:
    Vilken trist bonus dina kids har! :-0

Varför lägga det på bonusen? Trist pappa isåfall....
Svar på tråden Biomamman ska bara ha en massa pengar..