Sjukskriven nu, rätt till föräldrapenning sen?
Hej Alla!Jag är ny inom detta område och just nu är det väldigt många tankar som går runt, har fått kontakt med en kurator på sjukhuset och så, men dom kan ju inte svara på allt, och jag vet att detta har med FK och göra, men tänkte om någon annan har någon erfarenhet, det är så nämligen att jag varit sjukskriven i snart 3 år (augusti 2014) och jag väntar nu mitt första barn (v.8) rätt tidigt men jag har inte bestämt mig vad jag ska göra, men har funderingar kring detta med ekonomi, jag som e sjukskriven heltid från mitt nuvarande jobb, men kommer förmodligen bli mammaledig från April/Maj och jag undrar om jag kommer ha någon rätt till föräldrapenning? Då jag redan e sjukskriven och nu gravid, och vad fk har för regler. Letade idag på hemsidan deras men hittade inget som svarade på min fråga, jag vill inte sätta ett barn till världen om jag inte har råd ekonomiskt. Jag vet att man som sjukskriven visst antal dagar och jag kommer börja jobba i Januari, då jag jobbar 3 månader har jag sedan rätt till en sjukskrivning till på tre år, men då måste jag jobba minst tre månader. Gäller det samma med föräldrarpening att om jag börjar jobba och jobbar fram till min mamma ledighet att jag har rätt att ta ut dessa 420 dagar? Jag kommer vara ensamstående och läste att jag som ensamstående har rätt till heltid. Någon som vet något om detta? Eller varit eller är i samma sits?