• CeeJay

9,5-årig dotter som har svårt att somna?

De flesta inlägg angående sömn gäller ju små små barn men nu har vi haft problem med vår 9,5-åring i flera månader.  Hon har jättesvårt att somna på kvällarna, även när hon går i skolan.

Vi brukar väcka henne runt 06.00 varje morgon och idag har hon varit i badhuset, vi har bowlat och sen ätit ute = det spelar ingen roll om hon är aktiv eller inte under dagen.

Nu ligger hon vaken och jag har lovat att sitta hos henne alt sitta uppe tills hon somnar.

Jag tror inte det finns så mycket man kan göra, bara vara där när hon behöver någon hos sig innan hon somnar men vill ändå slänga ut frågan om det finns fler barn i samma ålder som har svårt att somna? Och hur gör ni för att underlätta för barnet/föräldrarna?

Jag är oftast jättetrött, barnens pappa går upp supertidigt och somnar vid 22. Dottern blir hysteriskt ledsen när hon förstår att någon av oss går och lägger sig innan hon somnat...       

• Svar på tråden 9,5-årig dotter som har svårt att somna?
  • MalinEddie

Som jag ha förstått det är det ganska vanligt i den åldern. Barnet går in i ny fas i utvecklingen med allt vad det innebär. Har ni frågat henne vad hon är orolig för? Kanske finns det fler sätt att underlätta för henne. Så gamla barn förstår att din och pappans sömn också är viktig så jag tycker att ni ska ha en ärlig dialog kring det hela.

Avskyr CIO-metoder.
  • Kerubmamman

Vi ger våra pojkar lätt massage för att de ska bli avslappnade. Sen har de kedjetäcken utskrivna (de har autism).

Har ni testat massage/lättare avslappningsövningar?  

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • bullerbyn

Jag har alltid haft svårt att somna. Kunde va vaken hur länge som helst som barn, fortfarande nu i vuxen ålder. Det som har funkat för mig är att lyssna på band, jag lyssnade mycket på Astrid Lindgren. Men prova att sätta på en ljudbok eller så. Kan hjälpa att berätta att det gör inget om hon inte somnar, hon kan bara ligga och lyssna, det tar bort lite att pressen och ångesten man kan känna när man är vaken själv på natten.

Idag lyssnar jag på podcast för att kunna somna (även Astrid Lindgren ibland haha). Det hjälper att koppla bort hjärnan på något sätt.

• Kerubmamman

Ja, ljudböcker har pojkarna också.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • CeeJay

Tack för alla fina inlägg, hon får lite panik när hon inte kan somna och blir ledsen. Jag satt hos henne i drygt 2 timmar, klappade henne på huvudet, pratade tyst och försäkrade att det inte är farligt att inte kunna somna. Men hon blir som sagt upprörd men det slutade tillslut med att hon somnade såklart, runt kl tolv.

Har inte tänkt på cd-sagor/musik - det hade vi mycket när hon var liten så det är ett jättebra tips. Ska kolla runt lite med henne och se vad vi hittar  

Svar på tråden 9,5-årig dotter som har svårt att somna?