• Kittecat

4 månaders bebis vaknar å skriker på nätterna

Nu har våran son vaknat två nätter i rad vid nästan exakt samma klockslag å börjat gråta hysteriskt ??
    De har gått över efter ca en halvtimme å han somnar om igen .
    Detta har hänt förut fast nu är det några veckor sedan sist å då va de 2-3 nätter i rad sen lugnt igen... skumt !
    De ser nästan ut som att han inte riktigt är vaken för ögonen är oftast stängda i början !
    Men jag har för mig att jag läst att såhär små barn inte kan drömma så varför blir det såhär?
    Är det övertrötthet eller överstimulans tro??
    Är ju jättehemskt när han är såå ledsen !

Någon som känner igen detta ??

• Svar på tråden 4 månaders bebis vaknar å skriker på nätterna
  • 022

Händer de lång tid efter han somnat eller typ inom en timme?

• Kittecat

Det händer inom två timmar ungefär å jag försöker både trösta å vagga men de tar en liten stund innan han blir lugn igen ! Sen brukar han somna om utan större problem å sova som vanligt ! Vaknar en gång till sen för lite mat å sen sover han igen!

Vet inte om det beror på att de varit mkt under dagen för hans del kanske ?!

Haft två dagar me lite mer händelser ( varit på besök hos vänner å gjort lite ärenden på stan ) de kanske är de som ställer till det .. att han får för mkt stimulans ?!

Han skriker aldrig så på dagarna utan är faktiskt en väldigt glad liten kille som sällan gråter på dagarna överhuvudtaget .

Detta är inget som händer varje natt utan hänt vid 1-2 tillfällen tidigare !

• LillGris

Nattskräck? Det har min son. Fullkomligt vidrigt. Fick det första gången när han var ca 4 månader, han var "vaken" men inte kontaktbar. Tydligen så är kroppen vaken men hjärnan sover, typ, och då går det inte riktigt att få nån kontakt. Till mig sa de dock att barnet själv inte påverkas av det, minns det inte på morgonen eller nåt. Sonen är nu snart två och får det fortfarande ibland, det är jättehemskt för oss men han är helt opåverkad iaf.

• LillGris

Det är något med att när kroppen ska gå in i djupsömn så vaknar den fast hjärnan sover vidare, jag har inte riktigt greppat vad som händer exakt. Men det sker ganska snart efter att han somnat, 1-2 timmar typ.

• Flickan och kråkan
    Kittecat skrev 2013-11-01 10:35:09 följande:
    Det händer inom två timmar ungefär å jag försöker både trösta å vagga men de tar en liten stund innan han blir lugn igen ! Sen brukar han somna om utan större problem å sova som vanligt ! Vaknar en gång till sen för lite mat å sen sover han igen!
    Vet inte om det beror på att de varit mkt under dagen för hans del kanske ?!
    Haft två dagar me lite mer händelser ( varit på besök hos vänner å gjort lite ärenden på stan ) de kanske är de som ställer till det .. att han får för mkt stimulans ?!
    Han skriker aldrig så på dagarna utan är faktiskt en väldigt glad liten kille som sällan gråter på dagarna överhuvudtaget .
    Detta är inget som händer varje natt utan hänt vid 1-2 tillfällen tidigare !
    Men om han är tröstbar och lugnar sig relativt snabbt så tror jag bara att han vaknar och är oerhört trött och blir orolig pga det och att han inte kommer till ro. Övertrötthetssymptom.
  • Kittecat

Ja det kanske är så , övertrött de känns så !

Nattskräck trodde inte ja så små barn kunde få ? Men de kan ju va något åt de hållet oxå :( ja får helt enkelt avvakta å se hur de fortsätter å kolla med bm annars när vi ses om 2 veckor igen !! Ja hoppas att han sover normalt inatt igen ! Ska bara ta det lugnt idag å se :)

• 022

Tycker också att de påminner om över trött. Min son hade de också ofta runt 3-4 månader då han "upptäkte" världen och de blev lite för mycket intryck. För oss funka de att han fick sova lite extra på dagen så han inte blev över trött. Men ibland händer de fortfarande och nu är han 6 månader.

Svar på tråden 4 månaders bebis vaknar å skriker på nätterna