• LisaNi

Erfarenhet av sömntränare?

Vi skulle vilja prova en sömntränare åt vår dotter för att se om hon kan sova vidare bättre på morgonen (nu snackar vi kl 04-05) om hon på nåt sätt kan se om det är "morgon" eller inte när hon vaknar till.

Vi har kollat lite på en sömntränare "BabyZoo Apan Momo", men jag läste några engelska recentioner där den fick mycket kritik för att den tickade jättehögt och att det smäller till så högt när ögonen öppnas (då man har satt tiden till ok att gå upp) att om barnet då fortfarande sover då väcks det!
    Har nån testat? Tycker ni det stämmer?

Har någon testat nån annan modell som ni kan rekommendera?

• Svar på tråden Erfarenhet av sömntränare?
  • tundra

Hur gammalt är barnet?
    Har ni läst om sömnhygien? Lars H Gustafsson sammanfattar det bra i Växa - inte lyda.

Vi har 2 mjölkallergiska pojkar och speciellt med min första så var vi ute 1-2 timmar fm och 2 timmar em.
    Solen är det bästa botemedlet mot en rubbad sömnklocka och enligt sömnforskning en av se få saker som bevisat hjälper.

• LisaNi
    tundra skrev 2013-11-01 11:58:42 följande:
    Hur gammalt är barnet?
    Har ni läst om sömnhygien? Lars H Gustafsson sammanfattar det bra i Växa - inte lyda.

Vi har 2 mjölkallergiska pojkar och speciellt med min första så var vi ute 1-2 timmar fm och 2 timmar em.
    Solen är det bästa botemedlet mot en rubbad sömnklocka och enligt sömnforskning en av se få saker som bevisat hjälper.
    2 år.
    Jag tror vi är ute mer än de flesta föräldrar, är närmast fanatiska friluftsmänniskor så det är knappast det som är problemet...

Jag har läst honom och liknande böcker (Jesper Juul tex). Jag tänker mig inte sömntränaren som en bestraffning, utan tvärtom som ett hjälpmedel att just växa och lära sig själv förstå när det är natt och när det är morgon. Det är ju inte så lätt att veta när man vaknar och inte kan klockan och det är kolmörkt till kl 0730...
  • Natulcien

Om vår son någon gång vaknade mitt i natten (= kl.4-5) så la vi oss bara bredvid och smekte över ryggen och sa att det var natt och vi behöver sova mer. Och så somnade han om efter en stund.

Hur gammal är er dotter? Och när lägger ni henne?

• Ballo42

Vårt första barn hade enorma sömnproblem, så både jag och min man har under dessa år med honom fortfarande sömnrubbingar från denna tid med honom. Dom första 4 åren i hans liv så vaknaden han flera gånger per natt, så hade verkligen velat haft sådana här nya uppfinningar som "sömntränare", kan detta verkligen funka?

Väntar ju vårt andra nu, och det verkar inte gå så mkt bättre :( då knodden sparkar både dagtid och nattetid, så verkar vara ett till icke-sovbarn som vi håller på att få...   

Svar på tråden Erfarenhet av sömntränare?