• Meoow

Hjälp mig välja barnvagn!

Vi har i nuläget en Babytravel Amsterdam Facelift till tjejen på 4½ månad, har varit helnöjd med den hittills men nu börjar hon redan växa ur liggdelen. Tyvärr går sittdelen bara ha vänd ifrån sig och det är den största anledningen till att jag vill byta...

Så, av följande tre vagnar - vilken är att föredra? 

Vi bor i en mindre stad, vagnen används nästintill enbart på asfalt, i stan osv. Annat än trehjulig vagn är inget alternativ för mig.  

Ge gärna plus/minus om du har erfarenhet av någon av dessa vagnar.. :) 

Är teutonian "ostabil" ? Mer än väntat med en trehjuling (vet ju att de kan bli lite vingliga om man kör snett över trottoarkanter osv, men det är ju sånt man lär sig. Och heller inget man skulle göra med en fyrhjulig kan jag känna...). Vill ju inte ha en vagn om det finns risk för att barnet välter den.. (men då borde de väl inte få säljas?)

Hur känns britaxen? Har läst att den känns "ranglig" och skramlar vid minsta gupp... ?

Crescent trike - Läst att chassit börjar gnissla - någon som haft det problemet? och vad menas, gnisslar den hela tiden när man kör eller är det ett problem som uppstår när den fälls ihop osv? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp mig välja barnvagn!
  • Meoow

Ingen mer med erfarenhet av dessa vagnar? Överväger fortfarande alternativen men har nog valt bort britaxen iaf...

• Flamma

Den nya Teutonia s går väl inte att vända sittdelen på..? Har för mig de tagit bort den funktionen.

• Meoow
    Flamma skrev 2013-11-05 18:59:26 följande:
    Den nya Teutonia s går väl inte att vända sittdelen på..? Har för mig de tagit bort den funktionen.
    Nej det stämmer, jag har hittat en begagnad årsmodell 2012 (dock köpt 2013 och i jättefint skick)..
  • Tekaka
    Meoow skrev 2013-11-05 19:12:29 följande:
    Nej det stämmer, jag har hittat en begagnad årsmodell 2012 (dock köpt 2013 och i jättefint skick)..
    Barnet skall ju helst sitta mot dig 1:a året och imed att Teutonians sittdel inte går att vända så hade jag personligen inte köpt den
  • Tekaka

Och ang. Britax. har en vänninna som har den vagnen och såg nu igår, när hon hade sin 6 månaders och EN matkasse under att bakhjulen vrider sig utåt av tyngden....

• Tekaka

Brio Smile hade jag ananrs valt, men men=)

• Cornellia
    Tekaka skrev 2013-11-06 09:39:32 följande:
    Barnet skall ju helst sitta mot dig 1:a året och imed att Teutonians sittdel inte går att vända så hade jag personligen inte köpt den

Fast 2012:an går ju att vända?
  • Meoow
    Tekaka skrev 2013-11-06 09:39:32 följande:
    Nä, vagnen jag är ute efter ska vara en trehjuling med just vändbar sittdel. Köper vi en teutonia så blir det 2012 års modell.. :) Har just det dilemmat med vagnen vi har nu som jag i övrigt är väldigt nöjd med. Men som sagt, sittdelen går bara ha framåtvänd..
    Tekaka skrev 2013-11-06 09:44:32 följande:
    Här har du lite billiga priser på demo-vagnar om du är intresserad.

www.kopbarnvagn.se/sv/artiklar/demovagnar-rea...
    Tack för tipset :)

• Cornellia

Jag har iaf varit ordentligt nöjd med vår spirit, nu börjar sonen dock slå i sufletten.
    (han är 2 år och 2 månader, 92 cm lång).

Har upplevt den som stabil och rejäl, och det finns mycket tillbehör och reservdelar att köpa. Det enda jag ser som negativt med den är att den är otymplig att packa i bilen, men bra att man kan fälla den med sittdelen på.  

• Meoow
    Cornellia skrev 2013-11-06 11:39:16 följande:
    Jag har iaf varit ordentligt nöjd med vår spirit, nu börjar sonen dock slå i sufletten.
    (han är 2 år och 2 månader, 92 cm lång).

Har upplevt den som stabil och rejäl, och det finns mycket tillbehör och reservdelar att köpa. Det enda jag ser som negativt med den är att den är otymplig att packa i bilen, men bra att man kan fälla den med sittdelen på.  
    Hmm, fast hellre stabil och rejäl isf tycker jag, har sällan vagnen med oss i bilen iaf (och isf har vi större kombi så det borde ju inte vara nåt problem). Tack!
  • Meoow

Kom på en liten fundering till.. jag uppfattar sittdelen på min Babytravel som ganska rymlig, och brorsdottern kunde fortfarande sitta i den vid 4 års ålder. Hur är Triken/teutonian i storlek? Tycker de ser ganska "korta" ut på bilderna...? Känner att det kan väga in lite i beslutet också då vi inte vill byta vagn ytterligare en gång för att dottern växt ur den för snabbt...

• Flamma
    Meoow skrev 2013-11-08 10:53:26 följande:

Kom på en liten fundering till.. jag uppfattar sittdelen på min Babytravel som ganska rymlig, och brorsdottern kunde fortfarande sitta i den vid 4 års ålder. Hur är Triken/teutonian i storlek? Tycker de ser ganska "korta" ut på bilderna...? Känner att det kan väga in lite i beslutet också då vi inte vill byta vagn ytterligare en gång för att dottern växt ur den för snabbt...

Kan rekomendera barnvagnsblogg.se. Där finns den recenserad. Den är ju inte jättestor, så kanske kräver ett byte till, om du inte behåller Amsterdam och gör dej av med Triken när hon kan vändas .
  • Cornellia
    Meoow skrev 2013-11-08 10:53:26 följande:

Jag tycker nog att teutonian är ganska liten. Sonen får helt klart plats ännu, men med overall och¨åkpåse kommer det vara tight.
  • Meoow
    Flamma skrev 2013-11-08 12:44:28 följande:
    Kan rekomendera barnvagnsblogg.se. Där finns den recenserad. Den är ju inte jättestor, så kanske kräver ett byte till, om du inte behåller Amsterdam och gör dej av med Triken när hon kan vändas .
    Mjo, problemet är att jag känner jag måste sälja amsterdam för att ha råd att köpa en annan vagn, kan nog inte välja båda :/
    Cornellia skrev 2013-11-08 13:24:05 följande:

Jag tycker nog att teutonian är ganska liten. Sonen får helt klart plats ännu, men med overall och¨åkpåse kommer det vara tight.
    Hur gammal/lång är sonen din då?

• Cornellia
    Meoow skrev 2013-11-10 13:08:11 följande:
    Mjo, problemet är att jag känner jag måste sälja amsterdam för att ha råd att köpa en annan vagn, kan nog inte välja båda :/
    Hur gammal/lång är sonen din då?

Han är 2 år och 2 månader, 92 cm lång (som sagt).
Svar på tråden Hjälp mig välja barnvagn!