Dubbeldagar/dubbelTIMMAR och skydda sgi när han tar kortare dagar efter barnet är 1år.
Hej,
Jag är föräldraledig med min 1åring. Har varit sjukskriven i tre veckor pga en operation där jag inte kan eller får bära mitt barn. Min man har då vårdat barn. Imorgon ska han försöka börja jobba igen, men jag ska helst ändå undvika lyft och behöver då att han jobbar lite kortare dagar och några andra ska hjälpa till.
För att få ihop detta kanske han tex kommer jobba
7+7+7+7+4 (eller 6h) och kom då på att han har massa föräldradagar kvar.
Men så börjar det eviga krånglet med att skydda SGI.
Lättast hade ju varit att ta tex 4h fp på fredagen bara och struntat i de övriga 1h varje dag. mist lite inkomst, men okej för att inte riskera min hälsa och han jobbar ju ändå, vilket är det vi försöker få igång.
1) MEN om han gör så, så riskerar väl sig att sänkas bara för han inte täcker upp till de 40h han egentligen har i veckan?? (idiotiskt i så fall att man ska behöva krångla så här bara för att han faktiskt försöker jobba massa ist för va helt hemma)
2) är det så även om han jobbar med flex och veckan efter kanske ändå jobbar tex 8h mer så det jämnats ut?
3) jag tar mina dagar på tisdag, onsdag, fredag, lördag, söndag. Så om han nu då tar 4h fp på fredag måste vi då ta det som dubbeldag även om det är en halv?
4) hur fyller han i en halv dubbel dag om han tar det på papper? eller går det göra på hemsidan i efterhand också?
5) kan han då ta en vanlig timme fp på tex måndag och en dubbeldagstimme på tisdag och även onsdag osv då? väldans krångel bara för att skydda SGI. borde inte det vara hans och hans jobb val om han mister nån timme i lön eller inte
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-03 20:00
Såg nu att dubbeldagar bara gällde första året. Så nu kan vi alltså inte ta ut dubbeldagar längre?
MEN hur ska vi då göra om han behöver jobba kortare dagar nu och skydda sitt SGI?