• Anonym (krånligt)

Dubbeldagar/dubbelTIMMAR och skydda sgi när han tar kortare dagar efter barnet är 1år.

Hej,

Jag är föräldraledig med min 1åring. Har varit sjukskriven i tre veckor pga en operation där jag inte kan eller får bära mitt barn. Min man har då vårdat barn. Imorgon ska han försöka börja jobba igen, men jag ska helst ändå undvika lyft och behöver då att han jobbar lite kortare dagar och några andra ska hjälpa till.

För att få ihop detta kanske han tex kommer jobba
    7+7+7+7+4 (eller 6h) och kom då på att han har massa föräldradagar kvar.

Men så börjar det eviga krånglet med att skydda SGI.
    Lättast hade ju varit att ta tex 4h fp på fredagen bara och struntat i de övriga 1h varje dag. mist lite inkomst, men okej för att inte riskera min hälsa och han jobbar ju ändå, vilket är det vi försöker få igång.
    1) MEN om han gör så, så riskerar väl sig att sänkas bara för han inte täcker upp till de 40h han egentligen har i veckan?? (idiotiskt i så fall att man ska behöva krångla så här bara för att han faktiskt försöker jobba massa ist för va helt  hemma)
    2) är det så även om han jobbar med flex och veckan efter kanske ändå jobbar tex 8h mer så det jämnats ut?
    3) jag tar mina dagar på tisdag, onsdag, fredag, lördag, söndag. Så om han nu då tar 4h fp på fredag måste vi då ta det som dubbeldag även om det är en halv?
    4) hur fyller han i en halv dubbel dag om han tar det på papper? eller går det göra på hemsidan i efterhand också?
    5) kan han då ta en vanlig timme fp på tex måndag och en dubbeldagstimme på tisdag och även onsdag osv då? väldans krångel bara för att skydda SGI. borde inte det vara hans och hans jobb val om han mister nån timme i lön eller inte   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-03 20:00
    Såg nu att dubbeldagar bara gällde första året. Så nu kan vi alltså inte ta ut dubbeldagar längre?

MEN hur ska vi då göra om han behöver jobba kortare dagar nu och skydda sitt SGI?

• Svar på tråden Dubbeldagar/dubbelTIMMAR och skydda sgi när han tar kortare dagar efter barnet är 1år.
  • Försäkringskassan

Hej,

Om du är fortsatt sjukskriven så har den andra föräldern rätt att ansöka om tillfällig föräldrapenning för ordinarie vårdares sjukdom.

Om den andra föräldern har arbetat stadigvarande, i minst 6 månader utan avbrott för exempelvis tjänstledighet. Så kan det vara aktuellt med ett SGI skydd på 3 månader. Det innebär att hans SGI automatiskt är skyddad i tre månader från det att han går ner i arbetstid.

Om den andra föräldern inte har arbetat stadigvarande och önskar att ta ut föräldrapenning så krävs det att han skyddar sin SGI om barnet har fyllt 1 år.

Generellt så ska man veckovis ta ut föräldrapenning som motsvarar minskningen i arbetstid. Om man har varierad arbetstid så kan vi se och göra en uträkning för en längre period. Om han tar ut flextid så anses det som arbete. Om han går hem en timme tidigare och utnyttjar sin flex så behöver han inte ansöka om föräldrapenning.

Om barnet har fyllt 1 år så har ni inte rätt att ansöka om föräldrapenning för samma barn under samma period. Dubbeldagarna kan endast tas ut under barnets första levnadsår.

Om barnet är under 1 år så har ni rätt att ansöka om dubbeldagar. När ni gör ansökan om dubbeldagar, på blankett eller med e-legitimation på hemsidan så får ni fylla i vilka dagar som ni önskar dubbeldagar, ni får också på ansökan fylla i vilken omfattning som ni önskar med dubbeldag.

Ett annat exempel skulle vara om den andra föräldern arbetar 80% och tar ut 20% med föräldrapenning. Han kan då ansöka om föräldrapenning enligt lägstanivå på lördagen eller söndagen. Kravet om barnet då är över 1 år är att du inte kan ansöka om föräldrapenning för samma helgdag.

Du kan exempelvis vara föräldraledig tisdag-lördag samtidigt som den andra föräldern tar ut föräldrapenning enligt lägstanivå på söndagen för att skydda sin SGI.

Hälsningar

Allan, Handläggare

Svar på tråden Dubbeldagar/dubbelTIMMAR och skydda sgi när han tar kortare dagar efter barnet är 1år.