• cool

Hur får jag energi??

Hur bli jag en gladare mamma?ha två barn 4 o 7 år!
    Känner mig tjatig,sur,mm trotsig 4 åring o gör de inte lätt för mig!!!

• Svar på tråden Hur får jag energi??
  • Mrs Firren

Jag har kommit på flera strategier som funkar för mej, för att jag ska få mer energi i vardagen. För min del handlar det om att göra sånt som jag tycker är roligt, ofta utanför hemmets väggar men det kan ju vara olika för andra människor. Huvudsaken tror jag är att man identifierar vad man tycker är roligt, t ex hobbies eller andra intressen. Och sen att man faktiskt avsätter tid för att ägna sig åt det utan skuldkänslor. Jag tänker att en glad förälder är en bättre förälder. Jag personligen går och tränar flera gånger i vecka, bokar in med kompisar att göra grejer (ut och gå, bio, hockey el bara umgås hemma). Andra grejer som ger mig energi är att ha lugn och ro hemma, meditera, närhet och sex med min man och att vi har roligt tillsammans. En annan strategi jag har är att identifiera situationer som tar energi, ex situationer med griniga, trötta och hungriga barn. Vad kan jag göra för att minimera sådana konfliktsituationer? T ex är jag noga med att vi alla äter regelbundet. Just nu håller jag på att träna mej i att inte låta de här jobbiga situationerna sluka så förbannat mycket energi. Jag försöker att bara vara i dem utan att känna så mycket, samt att jag ska bli bättre på att ta en kvarts återhämtning när min man kommer från jobbet, då kan jag gå undan och vara själv ett litet tag. Men som sagt, alla funkar olika och jag tror man måste försöka identifiera vad som drar energi och vad man kan göra åt de situationerna samt hur man får energi och verkligen planera in de tillfällena som gör att man får energi. Vi har också en fyraårig (snart fem) som tar mycket energi med sina speciella behov samt en ettåring som i mångt och mycket tyvärr tar efter sin bror.

• cool

Tack för dit svar, kändes redan nu att ja fick mer energi ja de är viktig att få göra de man själv tycker är roligt o släppa lite på att bara va hemma o va mamma

• skogsvitter

Det är också viktigt att ta tillskott av D-vitamin om du bor i Sverige. De allra flesta har brist under vinterhalvåret, en del mer än andra och det påverkar absolut energi, ork och sinnesstämning! RDI för D-vitamin är tyvärr dessutom för lågt satt i Sverige så man får tänka på att köpa tillskott ned högt innehåll.

• Mrs Firren

Jag tar faktiskt extra D-vitamin. Fick tipset förra året av en psykolog och har redan börjat för säsongen i förebyggande syfte.

• skogsvitter
    Mrs Firren skrev 2013-11-04 10:21:40 följande:
    Jag tar faktiskt extra D-vitamin. Fick tipset förra året av en psykolog och har redan börjat för säsongen i förebyggande syfte.
    Åh kanon! Vad är det för tillskott du tar? Det skiljer mycket mellan olika märken hur mycket d-vitamin det egentligen är i. Men i övrigt håller jag med föregående om att försöka hitta det du tycker är roligt och se till att ge dig själv tid för det osv. Man måste försöka analysera vad som är energislukare just för dig, och om du kan förändra något tex för att undvika eller underlätta vissa situationer. Jag märkte tex att jag själv kunde undvika en hel del gnäll, tjat och bråk genom att ändra mitt eget beteende och bemötande av barnen.
  • cool

Hur menar du att ändra dit beteende mot dina barn?!

• skogsvitter
    cool skrev 2013-11-04 17:28:17 följande:
    Hur menar du att ändra dit beteende mot dina barn?!
    Tex att bli medveten om när jag bemöter barnen med tjat och negativt beteende och om man kan se några mönster vid specifika situationer, då är det lättare att sedan aktivt förebygga eller undvika dessa "fällor", eller ändra bemötandet just i dessa situationer och hålla sig positiv, eller helt enkelt agera på helt andra sätt än vad man normalt sett brukat göra. Tex påbörja en annan sysselsättning utan att lägga onödig energi på att tjata en massa innan, utan bara släppa det. Eller istället för att säga till på håll massor av gånger vid tex bråk, tjafs eller om man vill få barnet att göra något, så försöker man aktivt tänka på att gå direkt till barnet och bryta eller hjälpa vid situationen istället för att låta massor av energi gå åt till tjat först. Helt enkelt ett mer aktivt föräldraskap. Detta är sådant som jag själv tänkt på i vår familj, andra kan förstås ha helt andra situationer som är dränerande eller som skapar negativa spiraler.

Själv blir jag tex också lätt väldigt dränerad och grinig om jag inte får äta regelbundet, jag är känslig för lågt blodsocker men tänker inte alltid själv på det innan det är "för sent". Förr var det lätt hänt att man bara avhjälpte sådant med någon godisbit eller en kaka, men det är ju inte så nyttigt direkt plus att man sällan får tillfällen till den typen av bot med barn i närheten. Innan jag lärde mig att se det mönstret och att hitta vettiga sätt att hålla blodsockret i schack så kunde jag lätt känna mig helt tömd på energi och blev grinig på barnen helt i onödan. Så det handlar ju inte alla gånger om att undvika eller förbygga att barnen hamnar i dessa griniga situationer, utan även att man själv inte gör det.

Dessutom är det ju också så, vilket väl egentligen det mest självklara, att det blir lättare om man själv bemöter barnen med hänsyn, respekt och jämlikhet, istället för att ha den där "jag-bestämmer-över-dig-attityden" för då blir det väldigt lätt att barn trotsar mer än nödvändigt. Men det är så himla lätt att falla in i rollen att jag som förälder bestämmer, mina ord är lag osv. Sällan så extremt kanske men så du förstår hur jag menar!
Svar på tråden Hur får jag energi??