Hur får jag energi??
Hur bli jag en gladare mamma?ha två barn 4 o 7 år!
Känner mig tjatig,sur,mm trotsig 4 åring o gör de inte lätt för mig!!!
Hur bli jag en gladare mamma?ha två barn 4 o 7 år!
Känner mig tjatig,sur,mm trotsig 4 åring o gör de inte lätt för mig!!!
Jag har kommit på flera strategier som funkar för mej, för att jag ska få mer energi i vardagen. För min del handlar det om att göra sånt som jag tycker är roligt, ofta utanför hemmets väggar men det kan ju vara olika för andra människor. Huvudsaken tror jag är att man identifierar vad man tycker är roligt, t ex hobbies eller andra intressen. Och sen att man faktiskt avsätter tid för att ägna sig åt det utan skuldkänslor. Jag tänker att en glad förälder är en bättre förälder. Jag personligen går och tränar flera gånger i vecka, bokar in med kompisar att göra grejer (ut och gå, bio, hockey el bara umgås hemma). Andra grejer som ger mig energi är att ha lugn och ro hemma, meditera, närhet och sex med min man och att vi har roligt tillsammans. En annan strategi jag har är att identifiera situationer som tar energi, ex situationer med griniga, trötta och hungriga barn. Vad kan jag göra för att minimera sådana konfliktsituationer? T ex är jag noga med att vi alla äter regelbundet. Just nu håller jag på att träna mej i att inte låta de här jobbiga situationerna sluka så förbannat mycket energi. Jag försöker att bara vara i dem utan att känna så mycket, samt att jag ska bli bättre på att ta en kvarts återhämtning när min man kommer från jobbet, då kan jag gå undan och vara själv ett litet tag. Men som sagt, alla funkar olika och jag tror man måste försöka identifiera vad som drar energi och vad man kan göra åt de situationerna samt hur man får energi och verkligen planera in de tillfällena som gör att man får energi. Vi har också en fyraårig (snart fem) som tar mycket energi med sina speciella behov samt en ettåring som i mångt och mycket tyvärr tar efter sin bror.
Tack för dit svar, kändes redan nu att ja fick mer energi ja de är viktig att få göra de man själv tycker är roligt o släppa lite på att bara va hemma o va mamma
Det är också viktigt att ta tillskott av D-vitamin om du bor i Sverige. De allra flesta har brist under vinterhalvåret, en del mer än andra och det påverkar absolut energi, ork och sinnesstämning! RDI för D-vitamin är tyvärr dessutom för lågt satt i Sverige så man får tänka på att köpa tillskott ned högt innehåll.
Jag tar faktiskt extra D-vitamin. Fick tipset förra året av en psykolog och har redan börjat för säsongen i förebyggande syfte.
D-vitamin! Är den bästa medicinen mot trötthet :)
Då ska ja fixa d vitamin
Hur menar du att ändra dit beteende mot dina barn?!