• Anonym (lisa)

Någon insatt hur man skriver avtal om boende och skickar till socialnämnden?

Jag har skrivit ett avtal själv om barnens boende som jag vill att mitt ex ska skriva på, och som sedan ska skickas till socialnämnden för godkännande.
    Finns det någon här på forumet som är duktig på juridiska formuleringar, och skulle kunna hjälpa mig lite? Tänkte jag kan maila avtalet? Skulle uppskattas mycket om någon kunde läsa igenom det och komma med synpunkter bara =)

• Svar på tråden Någon insatt hur man skriver avtal om boende och skickar till socialnämnden?
  • h8him

Enklast är att ni bokar tid hos familjerätten och diskuterar det och får hjälp med att upprätta avtalet, så att båda är införstådda med vad ni skriver under.

• Anonym (nja)

Familjerätten har sina egna blanketter (avtal) som ni båda får skriva på efter ni varit där på samtal.

Ni kommer överens om avtalet där och fr upprättar det alltså, förutsatt att det inte strider mot barnets bästa.

• Anonym (insatt)
    Anonym (lisa) skrev 2013-11-04 10:05:05 följande:
    Jag har skrivit ett avtal själv om barnens boende som jag vill att mitt ex ska skriva på, och som sedan ska skickas till socialnämnden för godkännande.
    Finns det någon här på forumet som är duktig på juridiska formuleringar, och skulle kunna hjälpa mig lite? Tänkte jag kan maila avtalet? Skulle uppskattas mycket om någon kunde läsa igenom det och komma med synpunkter bara =)
    Du kan inte maila ett avtal om boende till familjerätten och tro att de skall godkänna det "rakt upp o ner". De måste göra en utredning och bedöma att avtalet är till barnets bästa innan de får godkänna det och det är de som har mandat att skicka avtalet till folkbokföringen/skatteverket - inte du som privatperson.
  • pegga

Samtidigt har familjerätten en skyldighet att godkänna avtal som inte uppenbart strider mot barns bästa, så föräldrar har, om man följer lagstiftarens intentioner, en väldigt stor frihet i vad de avtalar.

• Anonym (insatt)
    pegga skrev 2013-11-14 12:32:57 följande:
    Samtidigt har familjerätten en skyldighet att godkänna avtal som inte uppenbart strider mot barns bästa, så föräldrar har, om man följer lagstiftarens intentioner, en väldigt stor frihet i vad de avtalar.
    Absolut, men, som du skriver själv, de måste försöka bedöma vad som är till barnets bästa och det låter sig inte göras med ett inskickat papper från okända personer!
  • h8him
    pegga skrev 2013-11-14 12:32:57 följande:
    Om föräldrar är överens så kan de avtala utan att ha en dom. Vill de ha en dom får de göra sig besväret att besöka familjerätten tillsammans för att få hjälp att göra avtalet juridiskt bindande, eller anlita en jurist som får ta hand om processen.
Svar på tråden Någon insatt hur man skriver avtal om boende och skickar till socialnämnden?