• LaDivina

Vaccination, ingår hälsoundersökning?

Hej!

Vi har köpt en kattunge på 12 veckor som skall vaccineras eftersom den inte blivit det. Vi tänker vaccinera vår vuxna katt samtidigt. 

Jag har fått en prisuppgift från ett djursjukhus i närheten av där vi bor;

Pris vaccination katt 1: 480:-

Pris vaccination katt 2: 390:-       

I priset ingår hälsoundersökning.

Vad jag förstått så kostar en vaccination i normalfall ca 300 kr. Och visst görs väl en hälsokontroll alltid samtidigt som en katt vaccineras, eller?
    Tänker mest på om jag skall välja någon annan klinik, som är billigare.

• Svar på tråden Vaccination, ingår hälsoundersökning?
  • AnnaSe

Det beror helt på veterinären om hälsokontroll ingår i vaccinationspriset. Jag har varit hos veterinär som har gjort hälsokontroll när jag bad om det vid vaccination och då behövde jag inte betala extra. Jag har även varit hos veterinär som sa att jag måste tala om vid tidbeställningen att jag vill att h*n ska göra hälsokontroll och då kostar det extra. Jag tror i allafall att hälsokontroll är inte obligatorisk vid vaccination utan du måste säga till att du vill att vetetinären gör en hälsokontroll.

• Lady Paraplyh

Jag har aldrig varit med om att hälsokontroll ingår. 320 kronor betalar jag för att vaccinera, men då är det bara vaccineringen och det görs av en sköterska, inte en veterinär.

• Annie7

När jag var och vaccinerade mina missar förra veckan så blev den en liten mini-undersökning "på köpet" eftersom jag nyligen hade fått dem samt att det var första besöket hos just den veterinären. Så det beror nog helt och hållet på vem som gör vaccinationen och vad just det djursjukhuset har för policy.

• LunaLunatic

Hos veterinär 1 kommer någon bara in och sticker en spruta i nackskinnet.
    Hos veterinär 2 tittas katten igenom lite och on lyssnar på hjärta/lungor innan spruta.

Så det varierar. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
Svar på tråden Vaccination, ingår hälsoundersökning?