• Blume

Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?

Hej! Visste inte vilken kategori jag skulle välja så tog denna.

Jag har precis hört talas om att många föräldrar - de flesta föräldrar, enligt personen jag talade med - låter sina äldre (men fortfarande små) barn vara på dagis under tiden de är hemma med det minsta barnet. Det vill säga, om de har ett barn på tex två år och sedan får ett nytt barn så låter de tvååringen vara på dagis medan de är hemma med nollåringen.

Stämmer det att många föräldrar gör så nuförtiden? Är hemma med det minsta barnet och låter de något äldre barnen vara på dagis? Det låter ju helskumt. Varför inte ta chansen att spendera tid med alla barnen när man ändå är hemma?

• Svar på tråden Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?
  • Chanel no 5
    Stellali skrev 2013-11-12 10:10:16 följande:
    Chanel no 5 jag tror verkligen att du har fel. 2 av mina vänner är utbildade pedagoger. Jag är övertygad om att dagis är jätte viktigt och utvecklande. Det är roligt för barnen och stimulerande. Sen är det såklart inte bra med för långa dagar, för många barn och för för lite personal. Med det är en helt annan diskussion. Varför denna negativa inställning till dagis. Tråkigt att du känner så tycker jag. Min dotter har börjat skolan nu och får inte gå på fritids eftersom jag är föräldraledig. Det är en annan femma. Fritids är ju mera lek såklart. Men det tråkiga är att hennes vänner fortsätter dagen med roliga lekar och pyssel när jag hämtar henne. Då blir hon såklart jätte ledsen. Nu är det såklart inte jätte poppis att hon har fått en lillasyster. Men hon accepterar såklart läget och vi hittar på roliga och mysiga saker som bakning pyssel , bibblan, mm. Men inget går upp mot vänner i hennes egen ålder. Hon får ta med en kompis hem efter skolan ibland också. Men det verkar faktiskt som att hon kommit ifrån gruppen lite också tyvärr. Det är så svårt med små barn. De kan ju tyvärr vara rätt elaka mot varandra. Har hon hamnat utanför leken på fritids så är hon ju redan lite utanför dagen efter på skolgården. Önskar att hon hade rätt till 1 timme fritids. Så hon slapp hamna utanför gruppen.
    Ja men pedagoger är ju inga psykologer som vet hur det påverkar barnen på lång sikt. Det finns mkt forskning som pekar på att tidig dagisstart före tre menar en del och före två menar andra kan vara skadligt. Det kan enligt dessa forskare ge inverkan på ex barnens förmåga att ha nära relationer i vuxen ålder.
  • förrvirrad

Vi bor i en liten by, tio mil från närmsta öppna förskola eller liknande aktivitet. Vi har en tjej på 3 år och en på 10 månader. Den äldre tjejen är på förskolan 3 dagar i veckan mellan 09.00 och 13.00 för att få träffa andra barn. Ärligt så skulle jag ju helst ha henne hemma, men då träffar hon aldrig andra barn. Inga andra är föräldralediga här. Vi har testat att ha henne hemma och vi är en aktiv familj som är ute mycket och hittar på stort som litet tillsammans, men hon saknar barnen. Går vi förbi förskolan på väg till affären så kan vi inte slita henne från staketet.

Hade vi bott någonstans där fler var hemma med barn. Där det fanns öppen förskola hade jag aldrig ens tänkt tanken!

• syrran

Jag menar inte att alla barn är redo vid 3, men mina har varit det. Tyvärr fick lillebror börja redan när han var 20 månader och det ångrar vi. Alla barn över tre kanske inte behöver förskola heller, men de behöver träffa jämnåriga. För vår del blev det enklast att den äldste fick göra det på förskolan. Långa dagar och många timmar per vecka i förskola tror jag inget barn mår bra av, inte heller en femåring. Därför jobbar jag deltid och barnen är på förskolan ca tre dagar per vecka (snart tre och fem år gamla). Att det kan vara skadligt för riktigt små barn med förskola är inget vi kan utesluta. Den barnpsykolog jag diskuterat detta med menade att då de är så små och inte kan uttrycka sina känslor vet vi inte hur de påverkas av att bli lämnade och inte veta om någon kommer tillbaka.

• Stellali
    Chanel no 5 skrev 2013-11-12 13:19:10 följande:
    Ja men pedagoger är ju inga psykologer som vet hur det påverkar barnen på lång sikt. Det finns mkt forskning som pekar på att tidig dagisstart före tre menar en del och före två menar andra kan vara skadligt. Det kan enligt dessa forskare ge inverkan på ex barnens förmåga att ha nära relationer i vuxen ålder.

Fast om man är föräldraledig får man väl ha syskonet på dagis i Max 15 timmar. Jag är inte insatt i denna forskning men har svårt att se att detta skulle vara skadligt på ngt sätt. Tror också att man känner bäst själv vad som är bra för ens barn. Alla barn är ju olika och utvecklas i olika takt. En del behöver mer stimulans andra mindre. I vissa fall kanske det kan vara bra med dagis beroende på vad man har för situation hemma. Jag försöker bara se saken från ett annat perspektiv! Jag gick på dagis när jag var liten... Båda mina föräldrar jobbade en del. Och jag har inte mått dåligt av det.
  • frökenelisabeth
    syrran skrev 2013-11-14 07:48:55 följande:
    Jag menar inte att alla barn är redo vid 3, men mina har varit det. Tyvärr fick lillebror börja redan när han var 20 månader och det ångrar vi. Alla barn över tre kanske inte behöver förskola heller, men de behöver träffa jämnåriga. För vår del blev det enklast att den äldste fick göra det på förskolan. Långa dagar och många timmar per vecka i förskola tror jag inget barn mår bra av, inte heller en femåring. Därför jobbar jag deltid och barnen är på förskolan ca tre dagar per vecka (snart tre och fem år gamla). Att det kan vara skadligt för riktigt små barn med förskola är inget vi kan utesluta. Den barnpsykolog jag diskuterat detta med menade att då de är så små och inte kan uttrycka sina känslor vet vi inte hur de påverkas av att bli lämnade och inte veta om någon kommer tillbaka.
    Jag känner väldigt många föräldrar som dras med dåligt samvete och skuldkänslor för att de har barnen på dagis just eftersom många är så kvicka att påpeka att det KAN vara skadligt för barn. Jag anser att man ska ha väldigt torrt på fötterna om man ska kläcka ur sig sådana saker, och faktum är att de studier som finns i ämnet absolut inte stöder tesen att små barn far illa av dagis. Tvärtom. 

Man gör mer skada än nytta genom att skudlbelägga föräldrar på det här sättet som ofta görs. Därför tycker jag man ska tänka sig för innan man kommer med egna teser på vad som är dåligt för barn.

Jag håller inte med om att små barn inte kan uttrycka känslor, tvärtom tycker jag att små barn är väldigt bra på det. Att de inte kan klä känslorna i ord är en annan sak, men det är en svår konst som också äldre barn (och även vuxna) ofta behöver hjälp med. Så vad det har för relevans i frågan kan jag inte riktigt se.  

Summa summarum: jag tycker det är jätteviktigt att alla får göra det som de känner är bäst för just deras familj och deras barn. Man ska inte behöva bli ifrågasatt och kritiserad oavsett om man väljer att ha barnen hemma eller på förskola.  
  • Stellali
    frökenelisabeth skrev 2013-11-14 10:17:07 följande:
    Jag känner väldigt många föräldrar som dras med dåligt samvete och skuldkänslor för att de har barnen på dagis just eftersom många är så kvicka att påpeka att det KAN vara skadligt för barn. Jag anser att man ska ha väldigt torrt på fötterna om man ska kläcka ur sig sådana saker, och faktum är att de studier som finns i ämnet absolut inte stöder tesen att små barn far illa av dagis. Tvärtom.  Man gör mer skada än nytta genom att skudlbelägga föräldrar på det här sättet som ofta görs. Därför tycker jag man ska tänka sig för innan man kommer med egna teser på vad som är dåligt för barn. Jag håller inte med om att små barn inte kan uttrycka känslor, tvärtom tycker jag att små barn är väldigt bra på det. Att de inte kan klä känslorna i ord är en annan sak, men det är en svår konst som också äldre barn (och även vuxna) ofta behöver hjälp med. Så vad det har för relevans i frågan kan jag inte riktigt se.   Summa summarum: jag tycker det är jätteviktigt att alla får göra det som de känner är bäst för just deras familj och deras barn. Man ska inte behöva bli ifrågasatt och kritiserad oavsett om man väljer att ha barnen hemma eller på förskola.  

Precis så tycker jag också! Känner måååånga mammor och pappor som är fantastiska föräldrar men har såååå dåligt samvete. För att det finns så många som har åsikter och kritiserar! Alla föräldrar vill sina barn det bästa och utgår från sin egen situation!
  • Chanel no 5
    Stellali skrev 2013-11-14 10:04:16 följande:

Fast om man är föräldraledig får man väl ha syskonet på dagis i Max 15 timmar. Jag är inte insatt i denna forskning men har svårt att se att detta skulle vara skadligt på ngt sätt. Tror också att man känner bäst själv vad som är bra för ens barn. Alla barn är ju olika och utvecklas i olika takt. En del behöver mer stimulans andra mindre. I vissa fall kanske det kan vara bra med dagis beroende på vad man har för situation hemma. Jag försöker bara se saken från ett annat perspektiv! Jag gick på dagis när jag var liten... Båda mina föräldrar jobbade en del. Och jag har inte mått dåligt av det.
    Det skiljer sig åt mellan kommuner. I vissa  är det 30h/v. Det är separationen bla som anses skadlig av vissa.
  • Chanel no 5
    Stellali skrev 2013-11-14 10:04:16 följande:

Alla mår så klart inte dåligt av det men en del kan göra det. Sen vet man ju inte vad som orsakar olika kriser och problem i livet.
  • Stronza simpatica

I år när vi skolade in vår son på dagis för första gången, 2år och 8 månader, så var det bara en till som skolades in för första gången på dagis. Det är nog mer ovanligt än vanligt att man väntar tills barnet är 3 år innan de börjar på dagis!

• malin84johansson

Min son va 4 när lillebror kom å jag hadde han på dagis 15 timmar i veckan så han fick leka med sina kompisar .men han fick bestämma själv om han ville gå eller inte å oftast valde han att gå dit

• Stellali

Några skriver om hur illa det är att barnen går på dagis när de är yngre än 2 år. Men de som bara har ett barn måste ju lämna sitt barn på dagis eftersom inte föräldradagarna räcker så länge. De barnen kommer alltså att bli skadade???

• Chanel no 5
    Stellali skrev 2013-11-15 09:20:56 följande:
    Några skriver om hur illa det är att barnen går på dagis när de är yngre än 2 år. Men de som bara har ett barn måste ju lämna sitt barn på dagis eftersom inte föräldradagarna räcker så länge. De barnen kommer alltså att bli skadade???
    Om man harbraekonomi kan man planera sin föräldraledighet sått att den räcker i två år iofs. Men har man det inte går det så klart inte.
    Sen tycker jag att du är rätt onyanserad. Det är ju ingen i princip som säger att alla barn som går på dagis under två eller tre blir skadade men risken för att få känslomässiga problem ökar med dagisstart före två eller tre år enligt vissa forskare och psykologer.

• syrran

Frökenelisabeth: givetvis menade jag att små barn ofta har svårt att med ord berätta hur de känner/mår och upplever det de är med om. Vilket innebär att det inte kan uttrycka hur de känner då de är ifrån sina föräldrar. Det inga egna teser, jag har diskuterat detta mycket med en barnpsykolog med mångårig erfarenhet. Hon menar att vi inte vet hur förskolan påverkar de riktigt små barnen då de inte själv kan berätta hur det känns att bli lämnad och kanske inte veta om någon kommer tillbaka. Jag vill inte skuldbelägga, jag lämnar själv mina barn. Men jag tycker att man bör tänka både en och två gånger innan man låter karriär och annat styra allt för mycket. Tänka efter själv och göra det som känns rätt, inte det som förväntas av samhället och den gängse uppfattningen om hur man bör göra. Alla har dock inte möjligheten att välja av ekonomiska skäl, då är det en helt annan diskussion.

• Linnez

Är det så att barnen blir skadade om de börjar för tidigt så är mitt barn utan räddning nu då. Hon börja förskolan när hon var 10 månader, jag börja jobba när hon var åtta månader. Vi klarade oss inte på minsta beloppet på föräldrapenningen och jag hade ett jobb ordnat. Hon var alltid på bra humör när jag lämna och hämta, och självklart pratar jag med personalen med. Sedan så var ju hon allt jag la min uppmärksamhet på efter jobbet innan hon somnade för natten. Alla föräldrar kanske inte gör det. 

• Chanel no 5
    Linnez skrev 2013-11-16 17:30:23 följande:
    Är det så att barnen blir skadade om de börjar för tidigt så är mitt barn utan räddning nu då. Hon börja förskolan när hon var 10 månader, jag börja jobba när hon var åtta månader. Vi klarade oss inte på minsta beloppet på föräldrapenningen och jag hade ett jobb ordnat. Hon var alltid på bra humör när jag lämna och hämta, och självklart pratar jag med personalen med. Sedan så var ju hon allt jag la min uppmärksamhet på efter jobbet innan hon somnade för natten. Alla föräldrar kanske inte gör det. 
    Fast för det första är det ingen som hävdar att alla barn tar skada. För det andra är det just det som många hävdar är problemet att barnen ger upp och inte protesterar när för'ldrarna lämnar dem. De inser att de blir övergivna även om de protesterarar.
  • Aaglars
    Sapato skrev 2013-11-05 03:45:14 följande:
    Min son var 5år när lillebror kom och ville självfallet gå på förskolan med sina kompisar. Nu är lillebror snart 2år och går på förskola själv och fick vi syskon nu skulle han få gå där sina timmar men självfallet få vara hemma då och då.

Tycker inte man ska lägga så mycket vikt i hur andra gör utan gör det som känns bäst för en själv, du vet aldrig bakomliggande orsak till att lämna syskon!
    Klokt!

ORKA ta reda på fakta innan du dömer en människa! 
Svar på tråden Hemma med det minsta barnet, men de äldre barnen får vara på dagis?