• övrigt

beräknad födsel

Nyligen var jag på mitt första ultraljud. När jag räknar bakåt från det datum jag är beräknad är det 243 dagar till min första arbetsdag. (Jag har fått tjänst och har inget att räkna sgi på sedan tidigare).  
    Om jag skulle föda t ex två veckor tidigare än jag är beräknad skulle det bli 229 dagar, så det ligger verkligen på marginalen och det hjälper ju som bekant inte att knipa. Klarar sig 240kravet om det t ex blir 229 tack vare att man likaväl får räkna t o m beräknat datum likaväl som till den faktiska födseln? 
        Om det skulle bli jobbigt sista veckan, så kan jag inte gå hem utan att förlora full föräldrapenning för de 180 första dagarna va, (även om jag egentligen kan gå hem de sista 60)? Jag måste alltså kämpa in i det sista i så fall?           

• Svar på tråden beräknad födsel
  • Försäkringskassan
    Hej

För att du ska uppfylla 240 dagarsvillkoret så ska du arbeta fram tills dess att barnet föds och du kan inte gå hem innan och ta ut föräldrapenning. Du kan gå hem tidigare från arbetet och ta ut semesterdagar. 
    Om det skulle vara så att barnet föds för tidigt så kan du ändå uppfylla 240 dagarsvillkoret då man tittar på det beräknade förlossningsdatumet.

Hälsningar
    Stella, handläggare

Svar på tråden beräknad födsel