• Piano

18 månader mellan barnen - hur göra med sömnen?

Vi får tillökning i januari då sonen blir 1,5 år. Han sover nu i spjälsäng inne hos oss och nu börjar omgivningen tjata om att vi borde lära honom sova i eget rum så att han inte blir störd av bebisen sen. Själv tänker jag väl att det kanske löser sig själv men blir osäker.. Hur har ni andra med täta syskon gjort med sovplatser? Och störs de av varandra?

• Svar på tråden 18 månader mellan barnen - hur göra med sömnen?
  • ApanApansson

Våra har inte störts av varandra, största har sovit som en stock när lilla varit ledsen
    Människor idag har en så konstig inställning att barnen måste UT så fort som möjligt och gud nåde om man skulle ha flera barn i sovrummet!
    Gör det som passar bra och känns rätt för ER och skit i vad andra tycker!

• Ox2

Vi sover alla i samma sovrum numera. Storebror drygt 2år vaknar inte av lillebror 4mån. Tyvärr vaknar han ändå av andra anledningar men de hör till en annan tråd. Dock sov jag och lillebror på soffan första 2 mån men de var för att jag tycker att det är mkt lättare innan amningen, ffa på natten är helt etablerade el vad man ska säga..

Att få syskon är en stor omställning, då är det skönt att ha mamma o pappa nära nattetid enl mig.

• Flickan och kråkan

Vi har 16 månader mellan våra första två pojkar. De har aldrig stört varandra. Nu har vi en liten trea också så vi samsover med snart 6-åring, 4,5-åring samt 4-månaders i ett sänghav som är 390-brett . Fungerar jättebra. Alla har gott om plats. Alla har sällskap. lätt att natta och alla sover gott.

Gör det som passar er. Jag har aldrig begripit vikten av att barnen sover i egna rum. Vi slipper barn som kommer vandrandes på natten och ska trängas i vår dubbelsäng

• Maso

Jag har ca 15 månader mellan mina barn och den äldsta har alltid sovit bättre i eget rum, hon vaknar av minsta ljud. Så fort hon fick eget rum sov hon genom nätterna. För oss kändes det ohållbart att ha båda barnen i samma rum eftersom att hon vaknar så lätt. Så vaknar ditt barn lätt tycker jag att man bör vänja honom med att sova i eget rum. Inte roligt för honom att behöva vakna flera gånger varje natt (om han normalt inte gör det). Annars kan man alltid testa att ha barnen i samma rum och verkar det inte fungera alls, så går det alltid att byta :)

• viseversa

Vi hade 16mån mellan våra barn. Den lilla hade kolik i 3 månader och SKREK hela nätterna. MEN storasyster vaknade INTE av det. Dom enda lillasyster höll vakna var hennes föräldrar(snark)

Instagram...LOVALOVISA
  • straw2008

Vi har 16 mån emellan o vi sov alla i samma rum första månaderna. Sen fick stora eget rum o där sov antingen stora eller lilla, beroendes på situation. Blev för mkt för oss vuxna att ha 2 barn så nära inpå kroppen på både dag o natt. Kändes även som det blev sämre luft då vi alla sov i ett litet rum. Nu 5 år senare sover mammagrisen i egen säng o den självständiga hos oss, olika behov av närhet alltså.

I kinamockaskogen.....
  • Mabaja

Jag har 16 mån mellan 1 och 2... Och 15 mån mellan 2 och 3...

Våra barn har fått egna rum vid 6 mån för att vi stört varandra. Min äldsta är idag 3 år och kommer oftast in till oss på natten.

Vår 20 mån sover alltid i sitt rum. Försöker vi dela säng slutar det med att hela huset är vaket då hon väcker alla och kommer inte till ro.

Vår yngsta på 4 mån sover i sin vagga i vårt sovrum. Delar vi säng ska hon snutta hela nätterna. Sover hon i vaggan sover hon hela nätterna.

• Piano

Åh, vad skönt att läsa att det ofta går bra att alla sover i samma rum. Vi ska nog testa det till en början så får vi ändra om det blir för jobbigt för storebror. Han är ju oxå så liten fortfarande och det känns taskigt att slänga ut honom bara för att lixom. :)

• mammasmirakel

Min dotter på snart två samsover fortfarande och i april är jag beräknad att föda hennes syskon.
    Om folk bara kunde låta andra göra som dom vill.
    Jag har fått stå till svars för många ggr att jag ammade länge och att vi samsovit från start.
    Dessutom har vi aldrig haft barnvakt på natten vilket många tycker är jättekonstigt.
    Jag tycker att du ska göra det som känns bäst för dig och inget annat.

• MalinEddie

Vi har 18 månader mellan våra barn. Vår äldsta vaknade inte av lillebror, hon sov i egen säng i vårt sovrum och sov med få undantag hela nätterna i den åldern oavsett om vi eller lillebror hade ljud för oss. När hon var 2 år började hon sova i eget rum, det gick bra det med och hon har sovit där sedan dess och är idag 6 år. Jag hade avvaktat och inte förändrat något i samband med att barnet får syskon, det är en känslig ålder som det är och ni verkar ju dessutom trivas med situationen.

Avskyr CIO-metoder.
Svar på tråden 18 månader mellan barnen - hur göra med sömnen?