• Emma30

tips ang nykastrerad vildkatt?!

Vi har har vildkatt som har sprungit i vårat område. En tjej fick låna en fälla som han fångades in i och kastrerades vaccinerades o märktes igår. Vi kom överens om att han skulle få bo hos mig tills han läkt eller lite längre beroende på hur de skulle gå.
    Han fick ett eget rum här hos mig vid tolv inatt. Låda matco vatten. Men han har inte lämnat buren på hela natten (ser inte ett spår som tyder på de) skar upp en köttbulle o la i buren nu på morgonen i hopp om att han ska bli lite gladare.
    Finns det någon här som har erfarenhet av vildkatter som kan ge lite tips???
    Tänkte köpa lite smarrigt blötmat idag o se om det går ner..
    Jag har tre katter o en hund så han har ljud o dofter från dom att vänja sig vid oxå..

• Svar på tråden tips ang nykastrerad vildkatt?!
  • Dexter dot com
    Emma30 skrev 2013-11-09 22:26:29 följande:
    Vad tror ni om att sova inne hos honom?
    All kontakt är ju viktig, ju mer desto bättre så sov du hos katten.
  • Emma30

Idag har kissen varit hos mig i 9 dagar. Ska sova hos honom nu ett par nätter. (Hade jag inte fler djur så skulle jag sova med honom varje natt)

Nu undrar jag när kan jag sätta galler i dörröppningen så att han kan se de andra katterna o hunden? Ska jag kunna klappa honom innan jag tar det steget?

• nemo1
    Emma30 skrev 2013-11-14 19:04:17 följande:
    Idag har kissen varit hos mig i 9 dagar. Ska sova hos honom nu ett par nätter. (Hade jag inte fler djur så skulle jag sova med honom varje natt)
    Nu undrar jag när kan jag sätta galler i dörröppningen så att han kan se de andra katterna o hunden? Ska jag kunna klappa honom innan jag tar det steget?
    Sätt ett galler där redan nu du, han behöver inte vara klappbar innan.
  • Emma30

Sådär då är gallret uppe. Mina 3 katter sitter o glor in i rummet. Efter bara en liten stund kom kissen fram o nosade på mina katter. Han vände de sedan ryggen o satte sig o nosade på något på golvet. Det måste väl vara positivt att han vågade vända dom ryggen???

Sen gick han under sängen.. Efter en stund började han små prata om kom lite närmre igen. Då lät dock min äldsta lite sur. Små pratet måste väl oxå vara positivt???

• IceJossan

Katter som har haft det tufft tyr sig ofta mycket till andra djur. Oftast är de bästis med hundar, katter, kaniner osv långt innan de blir trygga med människan, förutsatt att de andra djuren tillåter den nya :P

• Emma30

Här kommer en liten uppdatering :)

I onsdags var det kalas hemma. Alltså mer prat o rörelse hemma än vanligt.. Kissen låg uppe på bokhyllan på sin plats.

Igår tors tyckte han nog att det var tyst o lugnt igen o tog ett stort steg framåt! Han lekte med mig för första gången! :D

Idag lekte han oxå lite. O pratade en del med min yngsta katt. (Han hade heller inget hem när han hittades 3-4v gammal) de nosade på varandra. Sedan gick han under sängen o la sig bakom täcket, hoppade fram mot min äldsta katt :))

Nästa vecka blir det att öppna upp grinden så att han får gå ut i resten av huset o träffa katterna på riktigt.

• IceJossan

Härligt, det går stadigt frammåt! Visst är det roligt och spännande med en skyggis? :)

• Emma30
    IceJossan skrev 2013-11-24 21:15:38 följande:

Härligt, det går stadigt frammåt! Visst är det roligt och spännande med en skyggis? :)

Ja det är det verkligen :)) verkar som han kan bli en riktigt härlig katt. Iaf med mina missar :P
  • Emma30

Idag har Kissen bott här i 8v och han är nästan som en i gänget nu :D så himla roligt! Från en skygg katt som fräste bara man kom in i rummet till en riktigt mysig o social katt! :) Han ska vara inne några månader till sen ska han få gå ut. Får se då vad han tycker om det.

• nemo1

Så härligt. Bra att du startade tråden så att fler förstår att det går att göra en förvildad katt tam. Glöm bara inte att registrera idmärkningen och försäkra katten innan den släpps ut.

• Emma30
    nemo1 skrev 2014-01-02 09:18:51 följande:

Så härligt. Bra att du startade tråden så att fler förstår att det går att göra en förvildad katt tam. Glöm bara inte att registrera idmärkningen och försäkra katten innan den släpps ut.

Det är kattföreningen som står som ägare tror jag.. Men bör väl kolla upp hur det funkar med försäkring osv då..
Svar på tråden tips ang nykastrerad vildkatt?!