Normal inskolningstid?
Vad är "normal" inskolning?De barn jag känner som sattes på fosterhem, träffade familjerna ifråga EN gång under tre-fyra timmar, innan de fick lov att flytta in. Barnen var 4, 7, 9 och 11.
Det beror ju helt på situationen.
En normal inskolning till ett familjehem tar två till fyra veckor.
Om en inskolning inte är möjlig, t ex om barn far illa och placeras i jourhem är situationen ofta akut. Då sker ofta förflyttningar utan inskolning.
De inskolningar jag känner till brukar vara från jourhem till familjehem, så jag använder det vokabuläret.
Man börjar med att den nya anknytningspersonen (vanl. familjehemsmamman) kommer till jourhemmet eller den miljö barnet är trygg under en till två veckor. Allt mer av vård tas över av familjehemsmamman och jourhemsmamman avlägsnar sig allt längre stunder. När man bedömer att barnet är moget gör man tvärtom, jourhemsmamman kommer till familjehemmet i några dagar och lämnar barnet där längre och längre stunder.
Är barnet stort och förstå mycket kan man ha en avskedsfest sista kvällen i jourhemmet. När flytten väl är skedd kan jourhemsmamman komma på flera återbesök för att visa att hon inte försvinner.
Nu finns det nya teorier som säger att inskolning kan gå mycket fortare (som på dagis, t ex) och det är avhängigt barnets ålder och bakgrund. Dessutom vill en del kommuner spara på inskolningstid eftersom de de betalar dubbla löner (både till jourmamma och famhemsmamma).
Usch det låter inget vidare det som de barn du känner varit med om. Vart är "hem" för dem? Vart kom de hem helt traumatiserade?
Jag skulle nog aldrig åka på semester med ett nytt barn, utan vänta åtminstone en månad, helst tre...
Jag hoppas du kan vis de här barnen att du är en viktig vuxen i deras liv och att du alltid bryr dig om dem. De verkar behöva det.
Lycka till!
Vad skönt att det stabiliserats. Fortsätt hjälpa dem!