• Anonym (Normalt?)

Normal inskolningstid?

Vad är "normal" inskolning?
    De barn jag känner som sattes på fosterhem, träffade familjerna ifråga EN gång under tre-fyra timmar, innan de fick lov att flytta in. Barnen var 4, 7, 9 och 11.
  • Svar på tråden Normal inskolningstid?
  • Anonym (fam.hem.)

Det beror ju helt på situationen.

• Anonym (Normalt?)
    Anonym (fam.hem.) skrev 2013-11-06 20:47:21 följande:
    Det beror ju helt på situationen.
    Barnen levde med välfungerande förälder men på en institution som soc vägrade släppa ut dem ifrån pga prestige. Behöver du veta nåt mer?
    Lvue hävdes direkt i kammarrätten, men det är kanske inte relevant.
  • Anonym (x)

En normal inskolning till ett familjehem tar två till fyra veckor.

Om en inskolning inte är möjlig, t ex om barn far illa och placeras i jourhem är situationen ofta akut. Då sker ofta förflyttningar utan inskolning.

• Anonym (Normalt?)
    Anonym (x) skrev 2013-11-11 19:24:45 följande:
    En normal inskolning till ett familjehem tar två till fyra veckor.

Om en inskolning inte är möjlig, t ex om barn far illa och placeras i jourhem är situationen ofta akut. Då sker ofta förflyttningar utan inskolning.

Tack för svar!
    De här barnen for illa på utredningshemmet de var placerade på med sin mamma, men de hade suttit där i 7-9 månader så soc ansåg inte att det var något galet. De brydde sig inte om att skola in helt enkelt. Ett av barnen fick fara iväg på husbilssemester med främlingarna, dagen efter att det kommit dit.
    Barnen kom hem svårt traumatiserade och har fortfarande skräck och hat mot soc.

Hur brukar man gå tillväga vid en inskolning?

• Anonym (x)

De inskolningar jag känner till brukar vara från jourhem till familjehem, så jag använder det vokabuläret.

Man börjar med att den nya anknytningspersonen  (vanl. familjehemsmamman) kommer till jourhemmet eller den miljö barnet är trygg under en till två veckor. Allt mer av vård tas över av familjehemsmamman och jourhemsmamman avlägsnar sig allt längre stunder. När man bedömer att barnet är moget gör man tvärtom, jourhemsmamman kommer till familjehemmet i några dagar och lämnar barnet där längre och längre stunder.

Är barnet stort och förstå mycket kan man ha en avskedsfest sista kvällen i jourhemmet. När flytten väl är skedd kan jourhemsmamman komma på flera återbesök för att visa att hon inte försvinner.

Nu finns det nya teorier som säger att inskolning kan gå mycket fortare (som på dagis, t ex) och det är avhängigt barnets ålder och bakgrund. Dessutom vill en del kommuner spara på inskolningstid eftersom de de betalar dubbla löner (både till jourmamma och famhemsmamma).

Usch det låter inget vidare det som de barn du känner varit med om. Vart är "hem" för dem? Vart kom de hem helt traumatiserade?

Jag skulle nog aldrig åka på semester med ett nytt barn, utan vänta åtminstone en månad, helst tre...

Jag hoppas du kan vis de här barnen att du är en viktig vuxen i deras liv och att du alltid bryr dig om dem. De verkar behöva det.

Lycka till! 

• Anonym (Normalt?)
    Anonym (x) skrev 2013-11-12 12:55:02 följande:
    De inskolningar jag känner till brukar vara från jourhem till familjehem, så jag använder det vokabuläret.

Man börjar med att den nya anknytningspersonen  (vanl. familjehemsmamman) kommer till jourhemmet eller den miljö barnet är trygg under en till två veckor. Allt mer av vård tas över av familjehemsmamman och jourhemsmamman avlägsnar sig allt längre stunder. När man bedömer att barnet är moget gör man tvärtom, jourhemsmamman kommer till familjehemmet i några dagar och lämnar barnet där längre och längre stunder.

Är barnet stort och förstå mycket kan man ha en avskedsfest sista kvällen i jourhemmet. När flytten väl är skedd kan jourhemsmamman komma på flera återbesök för att visa att hon inte försvinner.

Nu finns det nya teorier som säger att inskolning kan gå mycket fortare (som på dagis, t ex) och det är avhängigt barnets ålder och bakgrund. Dessutom vill en del kommuner spara på inskolningstid eftersom de de betalar dubbla löner (både till jourmamma och famhemsmamma).

Usch det låter inget vidare det som de barn du känner varit med om. Vart är "hem" för dem? Vart kom de hem helt traumatiserade?

Jag skulle nog aldrig åka på semester med ett nytt barn, utan vänta åtminstone en månad, helst tre...

Jag hoppas du kan vis de här barnen att du är en viktig vuxen i deras liv och att du alltid bryr dig om dem. De verkar behöva det.

Lycka till! 
    Tack igen, för svar!
    Just de här barnen behandlades så illa att deras mamma skriver en  bok om det. Under pseudonym.

"Hem" var till sin mamma och varandra syskon och ett syskon över 18, för de hade alla separerats av soc som ansåg att de inte var bra för varandra samt att "ingen familj med två vuxna kan själva klara av dessa fyra barn".
    Barnen slutade fungera i skolan efter soc övergrepp, eftersom de dels var rädda stt soc skulle komma och ta dem och dels helt slutat lita på alla vuxna. Deras mamma har fått dem att förstå att soc aldrig kommer så mycket som i närheten av dem mer (hon är författare som sagt) men tilliten till vuxna förblir bortblåst. Ett av barnen har diagnosticerats med svår posttraumatisk stress, ett annat skar sig ofta efter detta.
    Någon hjälp på tex bup finns inte att få för barn som vägrar prata.
    Men, det är flera år sedan soc skadade dem och mamman (som alltid fostrat dem ensam) har gjort ett bra jobb och barnen har tillit åtminstone till varandra. De tar sig genom skolan och är omtyckta. Dock rymde ett barn i panik från lektionen när de hade samhällskunskap och pratade om soc. Annars går det för det mesta bra.

• Anonym (x)

Vad skönt att det stabiliserats. Fortsätt hjälpa dem!

Svar på tråden Normal inskolningstid?