• Blixten123

Barn med epilepsi

Hej!
    Har en dotter med epilepsi. Hon är väldigt orolig och har svårt att komma ihåg instruktioner i skolan. Har pratat med läraren om det men får ingen hjälp. Finns det fler som har barn med ep som har liknande besvär?

• Svar på tråden Barn med epilepsi
  • Starkast

Hej!

Min son har noll koncentrationsförmåga och vad gäller instruktioner kan han ta en i taget - men man behöver påminna honom ändå eftersom han kommer på andra saker efter vägen och då försvinner det helt.

Han fick diagnosen barnepilepsi som liten. Han fick 2bara" väldigt korta yrselanfall. Sedan försvann det under 3år. Nyss fyllda 9år återkom det med dunder och brak i riktiga krampanfall. Inget varken läkaren eller vi runt honom räknat med. Mellan de två första gick det 3månader. Efter det andra började vi medicinering. En helvetisk sådan...

Ang skolan så gjorde jag så att när vi skulle träffa doktorn för att sätta in medicin tog jag helt enkelt med mig hans lärare i skolan till besöket! Hon fick sig en bra förklaring samt kunde ställa sina frågor. Efter det finns en superbra förståelse för honom! Vi har valt att hon får vara helt öppen med det och därför har hon pratat mycket i klassen om det. Hon kan se direkt nu att när han inte orkar längre blir har rörig och störig och kan få vila eller göra ngt annat. Han får äta sin skollunch i klassrummet eftersom det är jobbigt med allt ljud i skolmatsalen. Nu när det är dags för nationella prov planeras det för att han ska sitta i ett eget rum osv. Nästa vecka har jag möte med rektor/ssk på nya skolan han börjar i till hösten osv.

Ett bra tips är att ta med sig läraren! Det ingår i deras faktiskt i deras arbetsuppgifter berättade hans lärare för mig. Skulle läraren inte vilja så gå genom rektorn.

Svar på tråden Barn med epilepsi