• miroro

Resa till Thailand med 11 månaders , mat, tips?

Ska Åka till Thailand två veckor snart och våran son är då 11 månader. Vad och hur mycket mat bör jag ta med? Vi åker till Karon beach orchid  hotel är de fler som varit där?

Jag hade tänkt två paket välling, ett paket gröt, fruktpureer och 15 burkar mat, och sen ett paket ersättning. Hemma brukar han äta 3/4 burk mat till lunch och middag så jag kanske borde ta med några fler burkar...däremot äter han ingen ersättning men tänkte att de kan vara bra o ta med så han kan få ett mål med mer vätska. Andra tips som kan va bra o veta tar ja gärna emot :)

• Svar på tråden Resa till Thailand med 11 månaders , mat, tips?
  • bomman

Vätskeersättning! Värme och fukt slår ofta ut de små barnens egna temperatur reglering vilket gör att de kräks och får diarréer. Bara ett tips!

• miroro

Aa vätskeersättning har jag redan köpt så det ska med :)

• BrödernaBus

Om du menar Phuket Orchid Resort & Spa så var jag där med mina söner 2011. Då var den yngsta bara 8-9 månader och vi hade med ersättning, gröt och burkmat åt honom. Han fick även smaka ris, pasta och sånt från oss om/när han ville. Han var inte så intresserad av varm mat men när burkarna var kalla (eller rumstempererade) slank det ner. Ersättning drack han massor av + vatten förstås. Jag hade med ersättningen som finns på tetra - slappa man kladda med vatten och så.
    Men vi hade vattenkokare och kylskåp på rummet.

Barnpoolen var kanon att plaska i :)   

• BrödernaBus

Visst ja, han åt väldigt mycket färsk frukt också. Hellre det än fruktpuré om han fick bestämma själv :)

• Dixie

varför ta med fruktpure - det finns ju massor av frukt i Thailand!?

äter han bara burkmat? för jag hade inte tagit med en massa burkmat till en 11 månaders.... men det är klart, äter han bara burkmat har ni inget val....  

Glöm inte solskyddskäder! 

• mp90

Min son kommer vara 14 mån när vi åker! Men jag kommer ta med mig välling, två paket! O sedan 1 paket gröt! Sedan får han äta frukt och icke stark mat! I phuket dit ni ska finns ju mkt skandinaviska restauranger med:)!

Min pojk hatar burkmat så vi tar inte med någon sådan!

Blöjor däremot! De kan va bra att ta med har jag hört! Ska vara väldigt dyrt!

Så två paket åker med!

När åker ni:)?

• miroro

Joo han gillar korv, pasta, majs, ärtor o sånt som han kan plocka med själv också. Men ja vet inte hur mycket sån lätt plockmat de finns i thailand. Hade tänkt att han skulle få äta av oss där nere ett av målen men att ja tar med en burkmat iaf som huvudmål om dagen. 
    Får öva ännu mer med plockmat nu de sista två veckorna innan vi åker. tänkte mest ta med lite fruktpure o ha i gröt på morgonen men de kanske inte behövs de heller.
    ska köpa så jag har två solskyddsdräckter med till honom, har redan köpt två hattar.

Brödernabus hur många burkar hade du med och vet du om det fanns barnstolar på restaurangerna runt omkring ? :)

Aa blöjor ska vi ta med mp90, vi Åker den 20 november om 2 veckor!! :) sj då?

• miroro
    BrödernaBus skrev 2013-11-07 10:00:04 följande:
    Om du menar Phuket Orchid Resort & Spa så var jag där med mina söner 2011. Då var den yngsta bara 8-9 månader och vi hade med ersättning, gröt och burkmat åt honom. Han fick även smaka ris, pasta och sånt från oss om/när han ville. Han var inte så intresserad av varm mat men när burkarna var kalla (eller rumstempererade) slank det ner. Ersättning drack han massor av + vatten förstås. Jag hade med ersättningen som finns på tetra - slappa man kladda med vatten och så.
    Men vi hade vattenkokare och kylskåp på rummet.

Barnpoolen var kanon att plaska i :)   
    Brödernabus hur många burkar hade du med och vet du om det fanns barnstolar på restaurangerna runt omkring ? :)
  • miroro
    mp90 skrev 2013-11-07 10:10:25 följande:
    Min son kommer vara 14 mån när vi åker! Men jag kommer ta med mig välling, två paket! O sedan 1 paket gröt! Sedan får han äta frukt och icke stark mat! I phuket dit ni ska finns ju mkt skandinaviska restauranger med:)!

Min pojk hatar burkmat så vi tar inte med någon sådan!

Blöjor däremot! De kan va bra att ta med har jag hört! Ska vara väldigt dyrt!

Så två paket åker med!

När åker ni:)?
    Aa blöjor ska vi ta med mp90, vi Åker den 20 november om 2 veckor!! :) sj då?

• mp90

Skönt:) vi åker 8 jan så vi har ett tag kvarð???

Har du varit där förut? Finns en rätt som heter fried rice! De är ris, ärtor, ibland majs o lite sånt! Perfekt ju:)!

Antar att ni har frukost på hotellet o då kan du ju ta en banan från buffen o mosa i gröten?

Pannkakor kanske han kan plocka med själv med! Thailändarna har ju med barn så de fixar säkert något på restaurangerna med! I phuket är de ju mkt svenskar så de är nog vana:)!!

Var har du köpt uv hattar? Ja letar

• straw2008

Skulle aldrig släpa barnmat dit. Barnet kommer äta av det som finns, lovar o svär tex fried rice osv.

I kinamockaskogen.....
  • miroro
    mp90 skrev 2013-11-07 10:43:06 följande:
    Skönt:) vi åker 8 jan så vi har ett tag kvar😘

Har du varit där förut? Finns en rätt som heter fried rice! De är ris, ärtor, ibland majs o lite sånt! Perfekt ju:)!

Antar att ni har frukost på hotellet o då kan du ju ta en banan från buffen o mosa i gröten?

Pannkakor kanske han kan plocka med själv med! Thailändarna har ju med barn så de fixar säkert något på restaurangerna med! I phuket är de ju mkt svenskar så de är nog vana:)!!

Var har du köpt uv hattar? Ja letar
    Jag har varit där en gång förut för några år sedan. Joo men precis ta banan från buffen kan man ju göra. han har lite svårt för ris spottar mest ut det fortf. men pannkakor gillar han :)  Ska du ta med en baddring med sån sits i eller köper du såna saker där nere? Man tycker ju att de borde finnas barnstolar där nere, men läste ett gammalt inlägg ifrån 2008 och då skrev en att de va dåligt med sådant på restaurangerna. Vet inte om ja ska köpa sån sack n seat med till honom..
    Uv hattarna köpte jag på jollyroom :)  
  • BrödernaBus
    miroro skrev 2013-11-07 10:39:03 följande:

Jag hade nog med 10-15 burkar (vi var borta i 2 veckor) men allt gick inte åt. Det var för varmt när vi var där (35-36 grader)

Jodå det finns barnstolar men inte såna som vi har här hemma utan som vanliga karmstolar fast med högre ben på. Vår då 2 årige son satt jättebra i dem men inte lillis som bara var 8 månader :) 
  • mp90

På vårat hotell står det att det finns barnstol! :) i värsta fall funkar väl vagnen kanske?

Vi va på mallis i somras så vi har sån badring innan! Osäkertom de har sån med sits i thai! Säkrast att ta med kanske? De är guld värda:)!

• ojva
    mp90 skrev 2013-11-07 13:48:30 följande:
    På vårat hotell står det att det finns barnstol! :) i värsta fall funkar väl vagnen kanske?

Vi va på mallis i somras så vi har sån badring innan! Osäkertom de har sån med sits i thai! Säkrast att ta med kanske? De är guld värda:)!
    Det finns barnstolar nästan på varenda restaurang i Phuket, i alla fall i turistområdena. 
    Kan inte påminna mig att blöjor var så dyrt? Inte dyrare än hemma i alla fall? Fast nu handlade inte vi såna på 7eleven utan åkte in till BIG C i Jungceylon i Pattong. Ni lär säkert åka dit och kika på O-top market och då kan Ni gå(det är en bit men inga problem) till Jungceylon och köpa blöjor, burkmat(väldigt litet urval om jag inte missminner mig). 
    Frukt(banan, ananas, vattenmelon etc) finns i stort sett överallt, ofta säljs sådant från mc-stånd också. 
    Eftersom VING har hotellet så kanske Ni slipper den största horden av ryssar som numer härjar fritt i Phuketski ;) 
  • mp90

Ok bra medblöjorna, jag har som sagt aldrig köpt blöjor där men fått höra av vänner:)

Svar på tråden Resa till Thailand med 11 månaders , mat, tips?