Kritiserar mina bonusbarn och pappan blir arg
Hej,
jag har levt som bonusmamma i dryga sex år nu. Har två egna barn, 9 och 13, samt tre bonusbarn på 10, 14, 14 och 17. Det som ofta blir jobbigt är att mina yngre bonusbarn är väldigt slarviga och lämnar köket i en röra, kläder strös i huset och man får ofta gå och plocka upp efter dem när man kommer hem från jobbet. Detta kan man väl ta då och då, men när det är mer regel än undantag så blir det irriterande. Ibland säger jag till och ibland säger deras pappa till, men häromdagen påtalade jag ett specifikt bekymmer för min man, där jag pekade ut hans två yngre barn. Han blev väldigt stött och tyckte att de inte var ensamma om att bidra till problemen (som var just detta, att det är stökigt och skitigt när vi kommer hem). Till slut fick jag hålla med om att även mina barn kan bidra till "nedskräpningen", när de kommit hem senare på dagen med mig, och sa då förlåt (även fast jag inom mig själv tycker att hans barn stökar ner mera). Min man verkar dock ta väldigt illa vid sig och fortsätter att vara sur och undvikande. Det som händer då är att jag blir tyst och undviker honom, för att invänta att "stormen" lagt sig och att han inte är sur längre. Då brukar han istället påpeka att jag varit sur och tyst och undrar vad det är med mig. Blir som ett moment 22… jag kan inte vara glad och positiv med en sur och undvikande man runt mig, och jag kan inte vara tyst och sköta mig själv för då uppfattas jag som sur. Vad ska jag göra??