Inte nöjd med svar om fortsatt sjukpenning!
Hej Sigrid , handläggare på Försäkringskassan!
Tack för snabbt svar!
Jag fick ett svar på min fråga angående fortsatt sjukskrivning som känns lika luddigt som svaren jag får från min handläggare! Vart finns logiken??? Är det mig det är något fel på? Jag läser i svaret från Försäkringskassan : Men om du har en allvarlig sjukdom kan du ansöka om att behålla samma nivå som tidigare(sjukpenning på normalnivå), då finns det ingen gräns hur många dagar du kan få sjukpenning.
Efter 914 dagar kan du i regel inte längre få sjukpenning. Du kommer att få erbjudande om att delta i en arbetslivsintroduktion på Arbetsförmedlingen. Det finns några undantag från regeln som gör att du kan få sjukpenning även i fortsättningen. Det är till exempel om du har en allvarlig sjukdom eller ligger på sjukhus.
Min fråga är: Räknas inte cancer med många metastaser i kroppen för allvarlig sjukdom???? Jag undrar i så fall vad ni räknar som allvarlig sjukdom? Trevligt för oss alla att veta att man inte är allvarlig sjuk när man har en sådan diagnos.....
Har Försäkringskassan rätt att byta från fortsatt sjukpenning till sjukersättning utan att jag önskar det?
Mvh
Frustrerad18