• Frustrerad18

Inte nöjd med svar om fortsatt sjukpenning!

Hej Sigrid , handläggare på Försäkringskassan!

Tack för snabbt svar!
    Jag fick ett svar på min fråga angående fortsatt sjukskrivning som känns lika luddigt som svaren jag får från min handläggare! Vart finns logiken??? Är det mig det är något fel på? Jag läser i svaret från Försäkringskassan : Men om du har en allvarlig sjukdom kan du ansöka om att behålla samma nivå som tidigare(sjukpenning på normalnivå), då finns det ingen gräns hur många dagar du kan få sjukpenning. 
    Efter 914 dagar kan du i regel inte längre få sjukpenning. Du kommer att få erbjudande om att delta i en arbetslivsintroduktion på Arbetsförmedlingen. Det finns några undantag från regeln som gör att du kan få sjukpenning även i fortsättningen. Det är till exempel om du har en allvarlig sjukdom eller ligger på sjukhus. 

Min fråga är: Räknas inte cancer med många metastaser i kroppen för allvarlig sjukdom???? Jag undrar i så fall vad ni räknar som allvarlig sjukdom? Trevligt för oss alla att veta att man inte är allvarlig sjuk när man har en sådan diagnos.....

Har Försäkringskassan rätt att byta från fortsatt sjukpenning till sjukersättning utan att jag önskar det? 

Mvh
    Frustrerad18 

• Svar på tråden Inte nöjd med svar om fortsatt sjukpenning!
  • Försäkringskassan

Hej!

Här kan vi svara på allmänna frågor om sjukförsäkringen. Specika frågor om bedömningar med mera för man prata med sin personliga handläggare om. Den allmänna frågan som du ställer om jag inte missförstår dig är:

Vad gäller när man istället för sjukpenning på normalnivå går över till sjukersättning(förtidspension)?

Först för att få sjukpenning på normalnivå efter ett år gäller bland annat detta:

Fler dagar med sjukpenning på normalnivå 
    Om du har en allvarlig sjukdom kan du ansöka om att även i fortsättningen få cirka 80 procent i sjukpenning. Då finns det ingen tidsgräns för hur många dagar med sjukpenning på normalnivå du kan få. Ersättningen är densamma som under de första 364 dagarna.

Om jag förstår rätt så har du detta nu på grund av allvarlig sjukdom.

Försäkringskassan kan byta ut sjukpenning mot sjukersättning
    Om Försäkringskassan bedömer att du uppfyller villkoren för att få sjukersättning, kan vi besluta att byta ut din sjukpenning mot sjukersättning. Försäkringskassan har kontinuerlig kontakt med dig och din behandlande läkare innan ett sådant utbyte blir aktuellt. Villkoren är bland annat:att arbetsförmåga vara stadigvarande nedsatt, det vill säga för all överskådlig framtid. Nedsättningen av arbetsförmågan gäller alla förvärvsarbeten på hela arbetsmarknaden. Där ingår även arbeten som anordnas för personer med funktionsnedsättning, till exempel lönebidragsanställningar.

Sammanfattningsvis så kan man generellt säga att man är allvarligt sjuk när man har sjukpenning med ”Fler dagar med sjukpenning på normalnivå”, men man kommer sannolikt att få tillbaka arbetsförmågan. När det inte är fallet kan det bli aktuell med sjukersättning, det som tidigare kallades förtidspension.

Hälsningar
    Agaton, handläggare

Svar på tråden Inte nöjd med svar om fortsatt sjukpenning!