• WSalma

Hur gör man med alla småsaker?

Jag har en son på 2,5 år och en dotter somär 6 månader. Storebror älskar grävskopor och gräver allt möjligt. Han älskar småpryttlar (knappar, pompoms, torra bönor, ris etc) att gräva med. Lillasyster har nu börjat åla omkring och stoppar allt i munnen. Alltså måste jag snabbt som blixten komma på något säkert sätt att hantera detta.

Vi har försökt att han ska ha småsakerna uppe i lekrummet, men han vill förstås leka där vi är. Planlösningen är inte så att vi kan spärra av en del av vardagsrummet där han kan leka ifred. Jag kan ju inte stoppa undan lillasyster i vagn/sele/lekhage hela dagarna heller, hon måste ju också få vara nere på golvet och leka (och hon vill förstås vara där storebror är).

Hur har ni löst detta. Storebro slutade som tur var väldigt tidigt att stoppa saker i munnen, så jag hoppas på att det bara är en kort period...

• Svar på tråden Hur gör man med alla småsaker?
  • Mymla

Plocka bort allt o ta fram när den lilla blivit större. Ta fram dem nån gång då och då och låt han leka med dem när ni håller uppsikt o sen plockar ni bort det igen?

• WSalma

Ja det är ju det uppenbara. Men väldigt synd för det är det roligaste han vet och han leker med sakerna större delen av tiden inne. Trist om det blir "lillasysters fel" att han inte kan fortsätta med det.

Läste ett förslag om havregryn men det verkar rätt ofräscht... Visserligen väldigt billigt så man kan byta ofta, men ändå.

• Plärtan

Kanske ni kan få storebror att hålla småsakerna uppe på bordet? Så gjorde jag med min lego-tokige son när han var 3 och lillebror började krypa omkring.

• En blå giraff

Kan storebror sitta i en lekhage och leka? Han kan ju säkert klättra ur själv och bebisen når inte grejerna.

• WSalma

Nu har jag möblerat om i vardagsrummet och med hjälp av soffan, en hylla och gammal soffkudde spärrat av en del. Inte snyggt och det hjälper ju inte när hon börjar klättra men för stunden är det ok.

Tack för tipsen! De kommer jag säkert att ha nytta av!

Svar på tråden Hur gör man med alla småsaker?