• Tååtan

vad gäller vid bruten överenskommelse?

hej, ska försöka ge så bra beskrivning av mitt dilemma som jag kan.

Den 1 juli 2012 ingick jag ett muntligt avtal med en privatperson att jag skulle hyra hans garageparkering mån- fredag 9.00-18.30. detta funkade okej ( ibland bröt han avtalet) Den 5 juni kontaktade jag denne och sa att dessvärre har jag inget behov av parkeringen längre fr.o.m den 1 augusti, men att jag hade en annan tjej som ville ta över. "uthyraren" sa att det var okej och att jag skulle skicka hennes telenummer till honom så skulle han kontakta henne och att jag skulle lämna nyckeln till henne när jag var klar med parkeringen.
    Han sa även att hon kunde fortsätta stå samma tider som jag gjort, fram tills att de hade kommit fram till något annat. överlämningen av nyckel skedde den 27 juli 2013.

hon har försökt få kontakt med honom sedan juni för att upprätta betalningsplan och tider. han har varken svarat henne eller kontaktat henne på något sätt. Första kontakt hon fick med honom var den 14 oktober. vi kom överens om att jag skulle fortsätta överföringen till honom fram tills kontakt hade upprättats. Hon har inte haft tillgång till parkeringen 100% då uthyraren valt att gå ner i sin arbetstid. när han väl svarade så sa han att han inte kunde hyra ut den längre och att de skulle mötas upp och lämna nyckeln. detta skedde 16 okt. 

Nu har jag alltså legat ute med 1800 kr sedan 26 juli. alltså har jag betalat augusti, september och oktober. och har ej haft tillgång till parkeringen p.g.a att han ej har fullföljt sin de av avtalet. 

Jag skickade till honom att då han inte fullföljt sin del av avtalet så vill jag ha tillbaka mina 3 månadsbetalningar. han har väntat nog inte gett mig någon respons sedan den 30/10. vad kan jag göra för att få tillbaka mina pengar om han inte självmant betalar tillbaka?

tack på förhand! 

• Svar på tråden vad gäller vid bruten överenskommelse?
  • Tååtan

Eftersom vi hade en överenskommelse om att hon skulle ta över och jag och den nya hade en deal. Samt att jag inget visste, inte heller den nya visste varför han stod där 50% av hennes tid.

• studentska

Eftersom ni inte har något skriftligt är du i princip utlämnad till hans godtycke om du ska få tillbaka pengarna. Du har dessutom överlämnat nyckeln till en tredje person vilket ytterligare talar till din nackdel. Du får nog se det som läropengar och ha skriftligt avtal nästa gång du gör något liknande. Ord kommer att stå emot ord i en eventuell tvist och det går inte att bevisa någonting förutom möjligtvis överföringen då som skulle kunna vara för vad som helst.

Du kan ju vända till kronofogden men dels kostar det en slant sen skulle det nog räcka med ett bestridande från hans sida för att han skulle slippa betala eftersom du inte kan bevisa någonting. Finns det någon form av skriftlig kommunikatiion mellan er i form av mail eller sms har du möjligtvis en liten chans att få rätt. Du kan ju alltid testa med att tala om för honom att du kommer gå till fogden om du inte får igen pengarna, kanske betalar han av rädsla.

• Tååtan

Jag har sms som han skickat, har även bra kontakt med tjejen som skulle hyrt. Min fd chef. Även han som hyrde innan mig som jag tog över vet om överenskommelsen.

Svar på tråden vad gäller vid bruten överenskommelse?