Måste jag veta vad jag vill?
Jag ska bli uppringd av familjerätten. Jag vill ha hjälp med att genomföra skilsmässa. (ex) maken har enormt stora samarbetsproblem, jag har varit misshandlad psykiskt i alla år, Vi har 3 barn mellan 9 och 12 och 2 har en funktionsnedsättning högfungerande autism, som han inte förstår att de har. Han skyller barnens problem på mig att det är jag som orsakar dem, han har ju inga problem med barnen. Och han ser inte att han orsakar barnen stress, och iof knappt nån annan heller då det handlar om en osynlig funktionsnedsättning.
I alla 12 år har jag varit ensam förälder, han har aldrig någonsin gjort något för att underlätta eller velat ta något som helst eget ansvar . Men så flyttade jag - det var nödvändigt om han inte skulle ha ihjäl mig helt, av all psykisk misshandel. Då vill han ha barnen exakt 50% punkt slut.
Jag hade ingenting att säga till om.
Nu blir jag beskylld för att ha fruktansvärt svårt att samarbeta. Jag missköter barnen. Jag gör inget annat än att skälla på honom.
Jag behöver verkligen komma bort från honom. Vad kan jag göra för att familjerätten ska kunna hjälpa mina barn att ha begränsat umgänge med honom, tills han åtminstone inser vad han gjort mot oss. Han har inte använt fysiskt våld, men psykiskt har han gett sig på mig så pass mycket och allvarligt att jag vrålat i dödsångest att han måste slå mig istället för det gör mindre ont, eller så har jag fått blackouter och legat på marken och velat dö.
Såhär har han gjort mot mig när barnen tittat på. Vad de sett och hört han göra mot mig är inte av denna värld.
Måste jag veta vad jag vill innan jag pratar med familjerätten? Jag antar att de kommer säga att barnen är trygga hos honom nu eftersom jag flyttat och han inte har någon att bråka med längre.
Känns tröstlöst. Barnen anstränger sig till max när de är hos honom, de vågar inte säga emot honom om någonting, för de vet vad som hänt mig när jag sagt ifrån, när jag tyckt det gått för långt.
Han har absolut noll i empati och använder andra människor för att höja sig själv. Har en kort stubin och fattar inte att när han säger sårande saker så blir andra ledsna. Det gäller barnen också. Tex så kan han skrika åt barnen att de är fula på skolfotot och att de var dumma som förstörde fotot när de gjorde sig till.
Själv ska jag få behandling för ptsd pga all trauma, Ena barnet får också panikattacker emellanåt och är väldigt deprimerad. ett annat barn har haft förstoppning pga stress efter varje pappavecka.
Vad ska jag göra? Vad ska jag säga till familjerätten.