• Anonym (unik)

Måste jag veta vad jag vill?

Jag ska bli uppringd av familjerätten. Jag vill ha hjälp med att genomföra skilsmässa. (ex) maken har enormt stora samarbetsproblem, jag har varit misshandlad psykiskt i alla år,  Vi har 3 barn mellan 9 och 12 och 2 har en funktionsnedsättning högfungerande autism, som han inte förstår att de har. Han skyller barnens problem på mig att det är jag som orsakar dem, han har ju inga problem med barnen. Och han ser inte att han orsakar barnen stress, och iof knappt nån annan heller då det handlar om en osynlig funktionsnedsättning. 

I alla 12 år har jag varit ensam förälder, han har aldrig någonsin gjort något för att underlätta eller velat ta något som helst eget ansvar . Men så flyttade jag - det var nödvändigt om han inte skulle ha ihjäl mig helt, av all psykisk misshandel. Då vill han ha barnen exakt 50% punkt slut.

Jag hade ingenting att säga till om.     

Nu blir jag beskylld för att ha fruktansvärt svårt att samarbeta. Jag missköter barnen.  Jag gör inget annat än att skälla på honom. 

Jag behöver verkligen komma bort från honom. Vad kan jag göra för att familjerätten ska kunna hjälpa mina barn att ha begränsat umgänge med honom, tills han åtminstone inser vad han gjort mot oss. Han har inte använt fysiskt våld, men psykiskt har han gett sig på mig så pass mycket och allvarligt att jag vrålat i dödsångest att han måste slå mig istället för det gör mindre ont, eller så har jag fått blackouter och legat på marken och velat dö.

Såhär har han gjort mot mig när barnen tittat på. Vad de sett och hört han göra mot mig är inte av denna värld.

Måste jag veta vad jag vill innan jag pratar med familjerätten? Jag antar att de kommer säga att barnen är trygga hos honom nu eftersom jag flyttat och han inte har någon att bråka med längre.

Känns tröstlöst. Barnen anstränger sig till max när de är hos honom, de vågar inte säga emot honom om någonting, för de vet vad som hänt mig när jag sagt ifrån, när jag tyckt det gått för långt.  

Han har absolut noll i empati och använder andra människor för att höja sig själv. Har en kort stubin och fattar inte att när han säger sårande saker så blir andra ledsna. Det gäller barnen också. Tex så kan han skrika åt barnen att de är fula på skolfotot och att de var dumma som förstörde fotot när de gjorde sig till. 

Själv ska jag få behandling för ptsd  pga all trauma,   Ena barnet får också panikattacker emellanåt och är väldigt deprimerad.  ett annat barn har haft förstoppning pga stress efter varje pappavecka.

Vad ska jag göra? Vad ska jag säga till familjerätten.            

• Svar på tråden Måste jag veta vad jag vill?
  • IafiaE

Du måste lämna in en oroanmälan till soc.

Familjerätten gör inte så mycket om ni inte är överens.

• Anonym (tveksam)
    IafiaE skrev 2013-11-07 22:01:01 följande:
    Du måste lämna in en oroanmälan till soc.
    Familjerätten gör inte så mycket om ni inte är överens.
    Och är det bättre att lämna in en orosanmälan är att skydda barnen från att bli utsatta av pappan??
  • Anonym (tveksam)
    Anonym (unik) skrev 2013-11-07 21:04:12 följande:
    Jag ska bli uppringd av familjerätten. Jag vill ha hjälp med att genomföra skilsmässa. (ex) maken har enormt stora samarbetsproblem, jag har varit misshandlad psykiskt i alla år,  Vi har 3 barn mellan 9 och 12 och 2 har en funktionsnedsättning högfungerande autism, som han inte förstår att de har. Han skyller barnens problem på mig att det är jag som orsakar dem, han har ju inga problem med barnen. Och han ser inte att han orsakar barnen stress, och iof knappt nån annan heller då det handlar om en osynlig funktionsnedsättning. 

I alla 12 år har jag varit ensam förälder, han har aldrig någonsin gjort något för att underlätta eller velat ta något som helst eget ansvar . Men så flyttade jag - det var nödvändigt om han inte skulle ha ihjäl mig helt, av all psykisk misshandel. Då vill han ha barnen exakt 50% punkt slut.

Jag hade ingenting att säga till om.     

Nu blir jag beskylld för att ha fruktansvärt svårt att samarbeta. Jag missköter barnen.  Jag gör inget annat än att skälla på honom. 

Jag behöver verkligen komma bort från honom. Vad kan jag göra för att familjerätten ska kunna hjälpa mina barn att ha begränsat umgänge med honom, tills han åtminstone inser vad han gjort mot oss. Han har inte använt fysiskt våld, men psykiskt har han gett sig på mig så pass mycket och allvarligt att jag vrålat i dödsångest att han måste slå mig istället för det gör mindre ont, eller så har jag fått blackouter och legat på marken och velat dö.

Såhär har han gjort mot mig när barnen tittat på. Vad de sett och hört han göra mot mig är inte av denna värld.

Måste jag veta vad jag vill innan jag pratar med familjerätten? Jag antar att de kommer säga att barnen är trygga hos honom nu eftersom jag flyttat och han inte har någon att bråka med längre.

Känns tröstlöst. Barnen anstränger sig till max när de är hos honom, de vågar inte säga emot honom om någonting, för de vet vad som hänt mig när jag sagt ifrån, när jag tyckt det gått för långt.  

Han har absolut noll i empati och använder andra människor för att höja sig själv. Har en kort stubin och fattar inte att när han säger sårande saker så blir andra ledsna. Det gäller barnen också. Tex så kan han skrika åt barnen att de är fula på skolfotot och att de var dumma som förstörde fotot när de gjorde sig till. 

Själv ska jag få behandling för ptsd  pga all trauma,   Ena barnet får också panikattacker emellanåt och är väldigt deprimerad.  ett annat barn har haft förstoppning pga stress efter varje pappavecka.

Vad ska jag göra? Vad ska jag säga till familjerätten.            
    Till familjerätten skall du säga precis som det är/som du berättar här. Men familjerätten har inte mandat att dra ner på umgänget - det mandatet har bara du! De har inte heller mandat att övertala dig att lämna barnen till honom mer än vad du anser förenligt med barnens bästa .... så där måste du stå på dig!
  • Anonym (unik)

Å nu har jag pratat med familjerätten. Hon förstod, kändes så tryggt. Och ja hon sa också att jag måste våga stå på mig. Även om barnen inte lider någon direkt akut fara, så har jag barnens diagnoser i ryggen, och att det är svåra risker att det blir konflikter vid överlämningar, och att våran ena dotter faktiskt inte vill åka till sin pappa, hon åker till en kompis efter varje skoldag och åker bara dit och sover.  Jag skulle tänka på detta under helgen, och bestämma om jag ville gå via tingsrätten (för att inte behöva träffa honom pga rädsla) eller om jag orkar med ett samarbetssamtal där jag får hjälp i att förklara mitt beslut. Om jag har argument som jag kan stärka på olika vis för barnens bästa så kommer jag också kunna få igenom att de är kortare tid hos sin pappa. Så nu vet jag vad jag vill göra för barnen, men oj vad det kommer bli stormigt. Gråter

Familjeenheten har jag också pratat med, men kände att det inte kommer ge något då det inte är någon akut fara för att barnen är hos honom. De får mat, får kläder, mediciner mm. Bättre att de får lägga resurserna på barn som verkligen behöver det.

• ZsaZsa

Frågan är om det leder till något vettigt att gå till familjerätten och ha samarbetssamtal. Han låter inte som den resonabla typen direkt.

Kanske bättre att du anlitar en jurist och går till domstol direkt. Då kommer ni säkert att skickas till familjerätten för samarbetssamtal i alla fall, men skillnaden är att det då blir en del av familjerättens utredning som tingsrätten får ta del av. Går ni bara dit frivilligt så kan det inte användas i domstol.

Barnens önskemål ska man självklart lyssna på. De är stora nog och det äldsta barnet kan i praktiken välja själv utan att pappan kan göra särskilt mycket åt det, inte ens om han skulle ha en dom om att h*n ska vara där en viss tid.

Bra gjort att du äntligen lämnade honom!

• Anonym (tveksam)
    ZsaZsa skrev 2013-11-08 15:33:41 följande:
    Frågan är om det leder till något vettigt att gå till familjerätten och ha samarbetssamtal. Han låter inte som den resonabla typen direkt.

Kanske bättre att du anlitar en jurist och går till domstol direkt. Då kommer ni säkert att skickas till familjerätten för samarbetssamtal i alla fall, men skillnaden är att det då blir en del av familjerättens utredning som tingsrätten får ta del av. Går ni bara dit frivilligt så kan det inte användas i domstol.

Barnens önskemål ska man självklart lyssna på. De är stora nog och det äldsta barnet kan i praktiken välja själv utan att pappan kan göra särskilt mycket åt det, inte ens om han skulle ha en dom om att h*n ska vara där en viss tid.

Bra gjort att du äntligen lämnade honom!
    Samarbetssamtalens innehåll dokumenteras aldrig och redovisas inte till domstol i någon form vare sig de är frivilliga eller remitterade från domstolen. Bara resultatet (överens, inte äverens) redovisas.
  • Anonym (unik)

Tusen tack för era erfarenheter. 

Blir glad över att någon därute som inte ens känner mig bryr sig och delar med sig så att jag får flera perspektiv.

TACK!   

• ZsaZsa
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-08 20:57:52 följande:
    Samarbetssamtalens innehåll dokumenteras aldrig och redovisas inte till domstol i någon form vare sig de är frivilliga eller remitterade från domstolen. Bara resultatet (överens, inte äverens) redovisas.
    Är det en utredning så skriver familjerätten en rapport och tar ställning i frågan.
  • Anonym (tveksam)
    ZsaZsa skrev 2013-11-09 17:26:28 följande:
    Är det en utredning så skriver familjerätten en rapport och tar ställning i frågan.
    Javisst, men samarbetssamtal och utredning är två skilda arbetsuppgifter och det som framkommer i samarbetssamtal får inte föras över till en utredning ....
  • Anonym (?)
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-10 23:23:09 följande:
    Javisst, men samarbetssamtal och utredning är två skilda arbetsuppgifter och det som framkommer i samarbetssamtal får inte föras över till en utredning ....
    Ev svårigheter att komma överens osv framgår naturligtvis.
  • ZsaZsa
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-10 23:23:09 följande:
    Inom ramen för en utredning för man samtal med parterna i syfte att få dem att samarbeta istället. Det som tingsrätten beordrar kommer tingsrätten också att få ta del av resultatet från kan man säga. Går man dit utan en domstols inblandning så är det inget som domstolen sedan får ta del av. Då har vi varit tydliga va?
  • Anonym (unik)

Hur pass allvarligt ska det vara för att få ensam vårdnad? Men tror inte i o för sig att det är något jag kommer att försöka överhuvud taget, för hoppas ju ändå att det kommer att funka med någorlunda samarbete med att exet får begränsat umgänge. 

Nu måste jag bara våga tala om vad jag vill för exet. Har redan blivit hotad innan jag ens gjort något alls, så det kan bli struligt...  

• Anonym (tveksam)
    ZsaZsa skrev 2013-11-11 10:57:17 följande:
    Inom ramen för en utredning för man samtal med parterna i syfte att få dem att samarbeta istället. Det som tingsrätten beordrar kommer tingsrätten också att få ta del av resultatet från kan man säga. Går man dit utan en domstols inblandning så är det inget som domstolen sedan får ta del av. Då har vi varit tydliga va?
    Tydliga, men inte korrekta!
    Man har aldrig samarbetssamtal inom ramen för en utredning. Det står tom särskilt i lagens förarbeten att det är två skilda arbetsuppgifter (samarbetssamtal/utredning) som inte skall handläggas av samma personer ....
    Begär tingsrätten en utredning så får de en. Begär de samarbetssamtal kommer de bara att få reda på om parterna enats eller inte (inget om innehållet i samtalen) ....
  • ZsaZsa
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-12 15:36:34 följande:
    Tydliga, men inte korrekta!
    Man har aldrig samarbetssamtal inom ramen för en utredning. Det står tom särskilt i lagens förarbeten att det är två skilda arbetsuppgifter (samarbetssamtal/utredning) som inte skall handläggas av samma personer ....
    Begär tingsrätten en utredning så får de en. Begär de samarbetssamtal kommer de bara att få reda på om parterna enats eller inte (inget om innehållet i samtalen) ....
    Men ändå, om man ska vara tydlig, så finns det utrymme för parterna under en utredning att samtala och att komma överens. Det är till och med ganska vanligt att man innan huvudförhandlingen börjar, i rätten, ger parterna ett sista utrymme för att komma överens.
  • Anonym (tveksam)
    ZsaZsa skrev 2013-11-12 21:43:52 följande:
    Men ändå, om man ska vara tydlig, så finns det utrymme för parterna under en utredning att samtala och att komma överens. Det är till och med ganska vanligt att man innan huvudförhandlingen börjar, i rätten, ger parterna ett sista utrymme för att komma överens.
    Absolut, man kan begära utredningen vilande i domstolen för att få tid för en ny vända samarbetssamtal. Och trots att det föreligger en färdig utredning finns alltid utrymme att enas i samband med huvudförhandlingen. Faktum är att påfallande få utredningar blir använda i en domstolsförhandling. Föräldrarna väljer att enas i sista stund (kanske då utredningens förslag, som ju då är känt,  fått "sjunka in"?)
  • Anonym (my)

Jag bor inte i Sverige så jag kan inte ge råd angående rättsliga processer osv.

Det jag kan skriva är:

1. Mycket bra och modigt av dig att lämna!

2. Mycket bra att du tänker på barnen och på vad de mår bra av!

3. Mycket bra att du är öppen och berättar för alla inblandade hur saker och ting ser ut från din sida.

Läs gärna på nätet om narcissister och olika härskartekniker. Det låter som om ditt ex har exakt samma beteende som mitt ex, och jag har haft mycket hjälp av kunskap om härskartekniker. Det gör det lättare att bemöta och hantera hot, anklagelser osv. Länktips: www.narcissism.se/harskartekniker

För att rädda din egen psykiska hälsa är det viktigt att du förstår att det inte är ditt fel att exet är dum i huvudet och inte kan samarbeta. Det är inte ditt fel att det du säger inte går fram. Gör inte som jag gjort de senaste tolv åren - jag har anklagat mig själv för att jag inte kan förklara på rätt sätt, att jag inte borde ha sagt si eller så, eller att jag skulle ha sagt si eller så för att undvika bråk osv.

Det har tagit mig tolv år att komma ur denna mans psykiska kontroll av mig, och än är jag inte helt fri, men en god bit på väg. Detta gör honom fruktansvärt förbannad, och det är rätt åt honom. Jag nästan njuter av att märka hur förtvivlad han är nu när han inte har någon makt över mig längre. Risken är ju att han börjar ta ut allt på barnet istället, men jag vaktar som en hök - minsta tecken på sånt så kommer jag att stoppa allt umgänge.

Sen, ett tips är också att skriva ner saker som barnen berättar (datum och vem som berättat), möjligen också spela in samtal med barnen där det framkommer deras åsikt. Kan vara bra att ha i framtiden. Sen har jag själv spelat in telefonsamtal mellan mig och exet, och spelat upp åt min egen advokat, så att hon skulle förstå hur han håller på och ropar, hotar och hånar. Lyckligtvis behövde jag aldrig spela upp det vid socialen eller i rätten, då han backade ur i sista stund. Han insåg att han inte hade en chans.

• Anonym (likande situatio)

starkt av dig att lämna han jag gjorde samma för ett år sen, mitt ex är psykiskt sjuk har vart det i hela vårt örhålande, misshandlade mig med psykiskt som sen gick över till strypgrepp då fick jag nog, tyvär inser han inte själv at han är sjuk :( och nu går vi genom en vårdnadstvis eftsersom jag märkte att han inte kunde ta hand om barne och de kände sig inte trygga, säger som alla andra, du måste vara stark ta gjälp av alla du kan och berätta på jobbet, så får de bättre förståelse om du ser ledssen ut eller att du beter sig konstigt.önskar dig lycka till, och soc är stor hjälp de vill barnens bästa och det bästa för barnen verkar ju vara att du har vårdnaden om dem!

• ZsaZsa
    Anonym (tveksam) skrev 2013-11-12 22:41:56 följande:
    Absolut, man kan begära utredningen vilande i domstolen för att få tid för en ny vända samarbetssamtal. Och trots att det föreligger en färdig utredning finns alltid utrymme att enas i samband med huvudförhandlingen. Faktum är att påfallande få utredningar blir använda i en domstolsförhandling. Föräldrarna väljer att enas i sista stund (kanske då utredningens förslag, som ju då är känt,  fått "sjunka in"?)
    Ja, ofta är det så. Man kan tänka sig att i början av en process och utredning är parterna i olika grad på stridshumör. Ibland påhejade av sina juridiska ombud. Alla jurister tänker inte på barnens bästa utan på att vinna åt sina klienter, trist nog. Sedan när man börjar inse allvaret och kanske inse ett och annat övrigt också, så blir man mindre stridsbenägen och mer benägen att förlikas. Finns mycket psykologi i dessa sammanhang helt klart. :)
  • Anonym (unik)

Jag skrev ett mail till pappan, där jag berättade att jag tänkte stoppa varannanveckauppdelningen med barnen för deras hälsas skull. Förklarade också tydligt att det inte handlar om att hindra umgänge och att våra stora flickor skulle få bestämma själva, så mycket som möjligt.

Som väntat blev han totalt blockerad.

Nu är jag beskylld för "egenmäktigt förfarande" och han sa "jag måste påminna dig om att det är du som flippat ut och har stora psykosociala svårigheter"

I nästa mening frågade han om hur man kontaktade barnens kontaktperson på bup, eftersom han skulle berätta för dem hur fruktansvärt jag beter mig...

Då hade han glömt för länge sedan att kontaktpersonen flera gånger  tydligt talat om att de på bup absolut inte gör något åt såna här konflikter  

men jag var artig och berättade snällt hur man kontaktade bup, som vårt barn varit inskrivet på sedan 2011, eftersom han inte kunde det själv.  

Jag känner mig inte orolig längre, över hur mitt beslut kommer att tas emot av familjerätten, eller ens om vi går vidare. Tyvärr, 

Tror att han kommer ställa till det för sig så att han förstör sin relation med barnen, vilket jag helst ville undvika. De älskar sin pappa. Barn är lojala av naturen hurdan bakgrund de än har haft med föräldrarna.  

Tack för alla kommentarer, och tack för länken om härskartekniker. Har lusläst den sidan och kunnat bygga upp mina egna personliga gränser igen, i alla fall påbörjat det jobbet.  Och ja, det finns misstanke om olika diagnoser hos honom, eller en släng av.   

Svar på tråden Måste jag veta vad jag vill?