• LindaMamman

Har alltid sovit med napp - nu vaknar han och skriker men vägrar nappen!

Min son är 6 månader och har alltid haft napp när han sover. Nu vaknar han och skriker på nätterna, men om jag försöker ge honom nappen blir han helt galen och vrider och vänder på sig - han vill verkligen inte ha nappen! Varför inte? Självklart behöver han inte det, men förut var den en sån bra tröst på nätterna (vaknar ofta) och nu fortsätter han bara att skrika! Jag ammar fortfarande och det börjar bli rätt tröttsamt att vara hans napp, för bröstet är det enda som får honom tyst. Vad händer?

• Svar på tråden Har alltid sovit med napp - nu vaknar han och skriker men vägrar nappen!
  • LindaMamman

Jag tror inte att han är hungrig, det kan ske bara några minuter efter att han ätit och ökat närhetsbehov... nja, vi samsover och jag tar honom intill mig men han blir inte ett dugg lugnare av att jag ligger nära, sjunger vaggvisa, buffar rumpan, stryker honom lätt.......

• skogsvitter

Har ni testat med alvedon? Jag tycker det låter som att det kan vara tänder. Alternativt är det utvecklingsfasen som spökar (det femte språnget kommer runt 6 månaders ålder) och då är det bara att vänta ut.

"Nu sover barnet ofta sämre. Kanske har det svårt att somna eller vaknar tidigare. Kanske verkar det ha mardrömmar. Barnet blir blygare och vill helst ha mamma eller pappa riktigt nära för att ha koll på att ingen försvinner. Snuttesaker är viktiga."

www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

• LindaMamman

Har försökt känna men känner inga bissar som är på g. Kanske kan det göra ont långt innan de spricker ut? Vi har inte testat alvedon, det har känts fel om man inte vet vad som är problemet. Borde vi prova ändå? Det är möjligt att han har magknip, han sover i godan ro och vaknar plötsligt och skriker. Han har inte börjat med mat än, bara grötsmakisar som blivit upp till en halv portion än så länge. Han kan ju ha magknip av något jag ätit, igår åt jag utan att tänka mig för lite ärtor till maten, innan jag kom på att det brukar stå med som mat man ska undvika. Har aldrig ätit det förr, så det är möjligt att det är boven i natt. Men igår natt då? Och natten innan? Det känns som om vi har mer eller mindre dåliga nätter, aldrig någon bra. Det kanske är en fas i alla fall, han är glad på dagen och så fort man tar upp honom!

• Mrs Moneybags

Det kan ju vara så trist att det bara är bröstet som gäller, din son är så pass smart att en plastbit inte ger samma tröst som mammalukt och värme

Svar på tråden Har alltid sovit med napp - nu vaknar han och skriker men vägrar nappen!