• spöke

Pojknamn som slutar på -id - vilket gillar du bäst?

* * * Inspirationslista * * *

Har haft många trådar med flicknamn på sistone (t.ex. www.familjeliv.se/Forum-3-123/m71499704.html), så här kommer lite pojknamn att frossa i.

Kommentera gärna vilka du gillar mest/minst!

Se även pojknamn som slutar på -il här:
    www.familjeliv.se/Forum-3-123/m71283679.html

Se även pojknamn som slutar på -el här: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-123/m71339776.html

Se även pojknamn som slutar på -is här: 
    www.familjeliv.se/Forum-3-123/m71499781.html

Spöke 
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pojknamn som slutar på -id - vilket gillar du bäst?
  • Ragnar
    DenNamnbitne skrev 2013-11-08 19:43:44 följande:
    På Island möjligtvis, inte i Sverige
    Ja, fast eftersom de är nordiska namn trodde jag det var det samma på svenska. Fast jag har förvisso aldrig träffat på de namnen i Sverige.
  • DenNamnbitne
    Ragnar skrev 2013-11-08 21:03:26 följande:
    Ja, fast eftersom de är nordiska namn trodde jag det var det samma på svenska. Fast jag har förvisso aldrig träffat på de namnen i Sverige.
    Holmfrid var ett kvinnonamn från början- dock är det enbart mansnamn idag(här), Sigfrid däremot är mansnamn från början(förekommer ju även i Tyskland: Siegfried) - möjligtvis förekommer feminin parallellform. 
  • elyse

David, i så fall. De andra faller jag inte alls för. 

• Ragnar
    DenNamnbitne skrev 2013-11-08 21:35:27 följande:
    Holmfrid var ett kvinnonamn från början- dock är det enbart mansnamn idag(här), Sigfrid däremot är mansnamn från början(förekommer ju även i Tyskland: Siegfried) - möjligtvis förekommer feminin parallellform. 
    Intressant att ett namn kan ändras från att vara kvinnonamn till att vara ett mansnamn. Vet du när det ändrades, under vilken tidsperriod?
  • DenNamnbitne
    Ragnar skrev 2013-11-08 22:09:10 följande:
    Intressant att ett namn kan ändras från att vara kvinnonamn till att vara ett mansnamn. Vet du när det ändrades, under vilken tidsperriod?
    När namnet introducerades som "fornnordiskt" under 1800-talets vurmande för det ursprungliga uppfattades det som mansnamn. Antagligen följde man mönstret av de tidigare brukade namnen Valfrid, Sigfrid, Gottfrid, Ehrenfried(många av dessa var tyska) som var mansnamn. Helfrid är ett kvinnonamn(om vi ska nämna andra kvinnonamn med efterleden -frid).

Ett namn som Spöket glömde var Sanfrid. Hur försvarar du det gast ?Flört 
  • Josephine96

Mmm ligger rätt lika mellan Arvid, Gottfrid och Sigfrid men väljer nog Gottfrid faktiskt. Låter som en snäll gammal gubbe.

• spöke
    Ragnar skrev 2013-11-08 18:48:02 följande:
    Arvid tycker jag om. Men jag trodde Holmfrid och Sigfrid var flicknamn. I alla fall så är de jag känner med de namnen kvinnor.
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Holmfrid. Av dessa har 1 namnet Holmfrid som tilltalsnamn. Det finns 201 män som har förnamnet Holmfrid. Av dessa har 8 namnet Holmfrid som tilltalsnamn.
    Det finns 6 kvinnor som har förnamnet Sigfrid. Av dessa har 1 namnet Sigfrid som tilltalsnamn. Det finns 3804 män som har förnamnet Sigfrid. Av dessa har 213 namnet Sigfrid som tilltalsnamn.
    Då har du lyckats pricka in väldigt unika exemplar.
  • spöke
    DenNamnbitne skrev 2013-11-08 23:34:53 följande:
    När namnet introducerades som "fornnordiskt" under 1800-talets vurmande för det ursprungliga uppfattades det som mansnamn. Antagligen följde man mönstret av de tidigare brukade namnen Valfrid, Sigfrid, Gottfrid, Ehrenfried(många av dessa var tyska) som var mansnamn. Helfrid är ett kvinnonamn(om vi ska nämna andra kvinnonamn med efterleden -frid).

Ett namn som Spöket glömde var Sanfrid. Hur försvarar du det gast ?Flört 
    Tja... alla namn fick inte vara med helt enkelt.
  • Ragnar
    spöke skrev 2013-11-10 18:42:08 följande:
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Holmfrid. Av dessa har 1 namnet Holmfrid som tilltalsnamn. Det finns 201 män som har förnamnet Holmfrid. Av dessa har 8 namnet Holmfrid som tilltalsnamn.
    Det finns 6 kvinnor som har förnamnet Sigfrid. Av dessa har 1 namnet Sigfrid som tilltalsnamn. Det finns 3804 män som har förnamnet Sigfrid. Av dessa har 213 namnet Sigfrid som tilltalsnamn.
    Då har du lyckats pricka in väldigt unika exemplar.
    De Holmfrid och Sigfrid jag känner är förvisso inte svenskar. Har som sagt aldrig träffat på dessa namn i Sverige. Holmfrid, eller Hólmfriður, är ett väldigt vanligt namn på Island och det är enbart kvinnor som heter det.
  • spöke
    Ragnar skrev 2013-11-11 20:59:04 följande:
    De Holmfrid och Sigfrid jag känner är förvisso inte svenskar. Har som sagt aldrig träffat på dessa namn i Sverige. Holmfrid, eller Hólmfriður, är ett väldigt vanligt namn på Island och det är enbart kvinnor som heter det.
    Okej. Ja, ändelsen -frid kan funka på kvinnor i Sverige också... t.ex. Helfrid.
  • Cilla93

Valfrid röstade jag på, det hette min morfar (som jag förvisso aldrig träffat) så är ett släktnamn och jag tycker det är fint. 

Svar på tråden Pojknamn som slutar på -id - vilket gillar du bäst?