• Äldre 8 Nov 20:39
    8878 visningar
    5 svar
    5
    8878

    Reklamation av gravsten

    Hej på er!
    Det var ett par år sedan jag var medlem här. Jag valde att gå ur Familjeliv och ta bort den tråd jag då skrev, för att ärendet gick till Allmänna Reklamationsnämnden. Kanske är det någon som kommer ihåg mig? Jag vill hur som helst berätta hur det har gått för mig, nu när allt, ÄNTLIGEN, är klart och vi har en fin gravsten som vi är oerhört nöjda med.

    Det började på hösten 2009, när jag fick en infektion, som gjorde att vattnet gick och förlossningen behövde sättas igång, eftersom jag var väldigt illa däran. Vår dotter klarade inte förlossningen.
    På grund av allt praktiskt som behövde ordnas med begravning o.s.v., så valde vi att avvakta med att tänka på gravstenen tills efter årsskiftet. När vi väl började titta, var vi helt överrens om stensort och formatet på stenen. Texten däremot, vilket typsnitt vi skulle använda. Det tog månader! I slutet av juli 2010, tog vi oss i kragen och beställde stenen. 3 månader skulle det ta att få den, så vi var glada att den skulle vara levererad lagom till årsdagen. Det skulle bli en fin "present". Tiden gick och i mitten/slutet av oktober var jag så nyfiken att jag mailade stenhuggeriet och frågade när stenen skulle bli klar. Det kändes för jobbigt att ringa. Inget svar. Några dagar senare skickade jag ett mail till en annan mailadress som jag hade fått. Inget svar. Redan då började oron stiga i kroppen. Efter några veckor ringde det. Jag kunde inte svara så de hade pratat in på telefonsvararen att jag behövde skicka in texten och dekoren igen! IGEN?! Jag hade ju mailat detta till dem strax efter beställningen. Nåja, jag hade redan nu insett att det inte skulle bli någon sten förrän till våren. I mitten av december ringde de och talade om att datumet var för stort i förhållande till texten. Jag behövde komma in så att vi kunde diskutera formatet. Jag besökte stenhuggeriet några dagar senare och diskuterade texten och datumet. Jag kände inte att jag kunde fråga varför det dröjt så, då det bara kändes som att jag skulle börja gråta om jag sade något om det.
    Jag kontaktade Konsument Göteborg i början av 2011, då vi kände oss förtvivlade över att gravstenen inte ens var klar, när 5 månader hade passerat! Visst att den kanske inte hann bli klar innan det blev för kallt att montera den, men att den inte var färdigtillverkad efter 5 månader... Det kändes helt fel! Av KG fick jag veta att jag hade rätt att häva köpet, då de med råge hade passerat den lovade leveranstiden. Vi besökte stenhuggeriet i februari/mars och pratade med dem. Jag frågade om vi kunde få någon form av prisavdrag, då de inte informerat om att det skulle ta betydligt längre tid än tre månader. Det var helt uteslutet, sade ägaren till stenhuggeriet. Jag sade då att vi skulle fundera på om vi ville häva köpet eller inte. Vi bestämde oss ändå för att vänta på stenen, då vi insåg att det skulle ta ännu längre tid att beställa en sten på ett annat ställe.
    Så, i mitten av april, nästan 9 månader efter att stenen beställdes, stod den på plats! Blev jag glad? Nej, stenen var full av repor och hade två avslagna små bitar på långsidorna. Vi reklamerade köpet och i juni har jag för mig att det var, var stenen åtgärdad och på plats igen. Fortfarande repig! Ny reklamation. Jag förklarade för stenhuggeriet att vi ville häva köpet, dels p.g.a. att det tog nästan 9 månader att leverera stenen, som vi blivit lovade inom 3 månader, dels p.g.a. att de två gånger levererat en undermåligt polerad och repig sten med diverse övriga skavanker. Denna "sten nr 2" hade ett jack på baksidan, som stenhuggeriet svarade att någon förmodligen hade orsakat genom att hugga en skruvmejsel i den. Vem skulle göra det? Det kändes som att jag själv blev anklagad för att förstöra stenen.
    Under hösten levererades så "sten nr 3". Denna sten satt inte ens fast. Den svajade! Den var fortfarande repig och dåligt polerad, men denna sten hade även fula skrapmärken.
    Det skall tilläggas att det var samma sten som återkom gång på gång efter att ha åtgärdats.
    När jag reklamerade för tredje gången, skrev jag så klart att stenen var lös och att jag var rädd att den skulle välta. Jag fick till svar av stenhuggeriet att stenen minsann satt fast vid efterbesiktningen en vecka efter monteringen och att stenen endast kunde lossa från monteringen av extrem handkraft eller av att man körde på den med ett fordon. Eftersom det inte fanns några hjulspår, så var det sistnämnda uteslutet. Jag påpekade då att stenen varit lös varenda gång jag besökt graven sedan dagen efter att den monterades. Även här kändes det nästan som att jag blev anklagad för att förstöra.
    Nu hade stenhuggeriet levererat en defekt sten för tredje gången och de vägrade fortfarande låta mig häva köpet. Jag kontrade med att jag skulle gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden och de svarade att de skulle inte godta deras beslut, utan låta en domstol avgöra om det skulle hävas eller ej. Jag struntade i det och hoppades på ARN! Mycket skrivande, bilder och hopsamlande av material, komplettering efter komplettering, svar på stenhuggeriets försvar o.s.v. så fick jag på hösten 2012 beskedet att ARN ansåg mig ha rätt! Äntligen kände jag mig glad! Men lyckan blev kortvarig när jag började tänka på stenhuggeriets "hot" om domstol. Tänk om jag skulle förlora där. Vad skulle det då kosta mig?! Stenhuggeriet var tvungna att svara om de skulle följa deras rekommendation eller ej. De svarade inte och jag gick som på nålar p.g.a. oron för domstol. Jag var tvungen att svara ARN något och de sade till mig att skriva att de inte tänkte följa beslutet, eftersom de inte hörde av sig. Jag mailade även stenhuggeriet och skrev vad ARN hade sagt. Flera dagar försent meddelade de att de tänkte följa beslutet! HURRA!!! Äntligen kände jag mig fri. En tung börda hade släppt från mina axlar.
    Våren/försommaren 2013 beställde jag en ny gravsten (av ett annat stenhuggeri) som dessvärre hade lite skavanker. Jag mådde först skitdåligt och tänkte att nu blir det samma sak igen, men de var väldigt snälla och serviceminded. Svar nästan direkt på mail, de ringde upp. Stenen hämtades dagen därpå och efter c:a en vecka var den på plats i fint skick. Så nu har vi äntligen en fin gravsten till vår dotter, lagom till hennes fyraårsdag Hjärta

    Jag vill egentligen bara få sagt hur illa man kan bli bemött av ett stenhuggeri och hur viktigt det är att se referensobjekt. Om det är fler som drabbas, stå på er - kämpa! Ni kan få rätt!
    Det andra stenhuggeriet har jag bara goda erfarenheter av, då de skötte reklamationen av den skavanken som var väldigt proffsigt och snabbt.
     
    Jag bifogar lite bilder på stenarna från det första stenhuggeriets diverse skavanker:

    Här ser ni hur gropen såg ut efter att den "tredje stenen" hade vält. Mellan 6 och 8-9 cm djup betong hade den gjutits fast i. Inga dubb. Bara betong runt stenen.


    Skrapmärken på "tredje stenen".
      

    Diverse repor på "första stenen".

     
    "Jack" på baksidan av "andra stenen", som stenhuggeriet tyckte borde ha gjorts med hjälp av en skruvmejsel eller liknande.


    Avslaget "hörn" på "första stenen"

    Undermålig polering och rund "repa" på "andra stenen". Det som ses ha runnit är fågelskit...så det är inget att bry sig om...
     

  • Svar på tråden Reklamation av gravsten
  • Äldre 8 Nov 21:00
    #1

    Åh jag kommer ihåg dig! Vad skönt att din dotter äntligen fick en fin sten! Fy fan att det ska ta sådan tid!

  • Äldre 14 Nov 22:48
    #2

    Vad glad jag blir att läsa detta - att det äntligen äntligen äntligen är över! Jag ska passera nästa gång vi är där och se hur den blev till slut - själva formgivningen var oerhört fin och värdig - så förfärligt att stenhuggeriet inte alls hanterade sitt uppdrag med samma värdighet (de har förlorat två potentiella kunder genom att jag har avrått från dem faktiskt...)

  • Äldre 2 Dec 18:50
    #3

    Tack!
    Vi ändrade lite på formgivningen. Det första stenhuggeriet lyckades ju göra stenen 7 cm för hög! Något vi dock tyckte var snyggt, så denna sten valde vi att göra 5 cm högre än vad den förra egentligen skulle ha varit. Vi lade även till en duva och en "utskjutande sockel", till att ställa småsaker och kanske en kruka eller lykta på.

    Så himla snällt att varna andra för stenhuggeriet. De förtjänar inte kunder så som de behandlar dem! Jag vågar inte skriva ut firmans namn offentligt, då jag är lite för feg för det Skäms

  • Äldre 16 Apr 19:20
    #4

    Jag läste om er långa resa. Den var både lång och mödosam. Jag undrar hur ni stod ut?
    Att orka med att anmäla och gå vidare för att få rätt i sak. Starkt av er!

    Annars tycker jag att det är skandal rent ut sagt att de inte kunde leverera en hel och fin gravsten till er.
    Jag menar granitmaterialet är ju ett riktigt hård material. De måste ju ha släpat grastenen mot andra håra material som stål med grus på eller liknande för att sådana skrapmärken ska uppstå.

    Märklig hantering kan jag tycka.

    Ja, ja... Jag tycker i alla fall att ni har haft otur med ert köp av gravsten.
    Som tur är hade jag tur med vårt stenhuggeri, som levererade gravstenen både i tid och utan skador.

    Om nån skulle vara intresserad så finns de i Sollentuna och är jättetrevliga att ha med att göra.
    ML Natursten heter de och har en hemsida på gravsten-stockholm.se.

    Micke

  • Äldre 16 Apr 19:35
    #5
    Micke30 skrev 2014-04-16 19:20:57 följande:

    Jag läste om er långa resa. Den var både lång och mödosam. Jag undrar hur ni stod ut?
    Att orka med att anmäla och gå vidare för att få rätt i sak. Starkt av er!

    Annars tycker jag att det är skandal rent ut sagt att de inte kunde leverera en hel och fin gravsten till er.
    Jag menar granitmaterialet är ju ett riktigt hård material. De måste ju ha släpat grastenen mot andra håra material som stål med grus på eller liknande för att sådana skrapmärken ska uppstå.

    Märklig hantering kan jag tycka.

    Ja, ja... Jag tycker i alla fall att ni har haft otur med ert köp av gravsten.
    Som tur är hade jag tur med vårt stenhuggeri, som levererade gravstenen både i tid och utan skador.

    Om nån skulle vara intresserad så finns de i Sollentuna och är jättetrevliga att ha med att göra.
    ML Natursten heter de och har en hemsida på gravsten-stockholm.se.

    Micke


    Är det ditt företag eller?
Svar på tråden Reklamation av gravsten