• Chrismamma

Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!

Hejsan! Är en tjej på 34 år som väntar mitt tredje barn. Var igår torsdags och gjorde kub testet, alla provet på bebisen var bra, men mitt blodprov visa att där är kromosom fel 1 på 80. Inte på DS utan på att bebisen inte kan överleva utanför magen! Har fått tid för moderkaksprov på tisdag! Jag undrar om där e andra som har fått dåligt resultat pga blodprovet och det sen visa att det inte var nått fel på bebisen? Är så orolig att det ska vara nått fel på bebisen eller att den e friskt och slutar i missfall pga moderkaks provet! Vill ju veta hur bebisen mår men e tveksam till mkp! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!
  • visvto

Det var mitt blodprov som drog ner siffrorna. Fvp visade på ds och nu har vi avbrutit graviditeten.

• Nallen04
    visvto skrev 2014-05-28 16:07:58 följande:
    Det var mitt blodprov som drog ner siffrorna. Fvp visade på ds och nu har vi avbrutit graviditeten.
    Tråkigt att höra. Beklagar!
  • Bråkstaken

Hej alla! Jag fick 1:147 på KUB gällande DS och har bokat tid för fostervattenprov. Jag är så orolig för att det ska visa på DS och kan inte tänka på något annat. Har 2 veckor kvar tills provet ska göras sedan ytterligare en vecka att vänta. I mitt fall va det blodproverna som höjde risken, nackspalten ok (1,5). Pigg o alert bebis annars på ultraljudet som gjorde kullerbyttor o rörde sig konstant, hoppas innerligt att hen är friskt!

• isabellas

Jag har skrivit Här i tråden tidigare, fick förhöjd risk för ds och det var bara blodprovet som förhöjde risken 1:138 tror jag det var vi fick, ..vi gjorde inget fvp, vågade helt enkelt inte och det kändes inte värt att riskera ett troligtvis friskt barn. Risken för missfall var ju större än risken för ds.. Den 22:à maj föddes vår lilla tjej, friskt och helt perfekt :)

• Nallen04
    isabellas skrev 2014-06-02 08:25:51 följande:
    Jag har skrivit Här i tråden tidigare, fick förhöjd risk för ds och det var bara blodprovet som förhöjde risken 1:138 tror jag det var vi fick, ..vi gjorde inget fvp, vågade helt enkelt inte och det kändes inte värt att riskera ett troligtvis friskt barn. Risken för missfall var ju större än risken för ds.. Den 22:à maj föddes vår lilla tjej, friskt och helt perfekt :)
    Härligt! Stort grattis! Här väntar jag på att vår bebis ska komma, BF +3 idag. Vi gjorde ju fvp eftersom vi fick risken 1:29, men provet visade ett normalt barn gällande de tre avvikelserna iaf. Hoppas nu på att barnet i övrigt är friskt också.
  • Lagombutwhy
    isabellas skrev 2014-06-02 08:25:51 följande:

Underbart! Stort grattis!! Behövs solskenshistorier i trådar som denna :)
  • Mumtobe14

Väntar med "spänning" på mitt KUB-test på tisdag 10/6, blodproven gjorda i förra veckan. Jag blir 42 år till hösten och har inga barn sedan innan. Har nu läst alla trådar här och känner mig ännu nervösare.....

• Jessijj

Gjorde kub-test och fick 1:20. Det var blodprovet som visade förhöjda risker. Gjorde fvp ( tror det var i v. 14) och efter mycket oro, väntan och tårar så visade det sig att allt var som det skulle. Den 2: e sep. 2013 föddes en helt frisk liten tjej.

• Charlot1974x

Hej,
    Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr, tydligt näsben) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 

Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik/ultraljudsexpert (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...
    Hoppas på svar!  

• robuska

Vi gjorde Kub som vidare fint nupp+ u-ljud, men ett förhöjt hcg värde drog ned resultatet o visade då förhöjt risk för ds . ...Vi valde att gå vidare ned Nipt istället som visade låg sannolikhet på alla tre trisomierna. Vill rekommendera nipt varmt! Vi tog provet privat på Barmmorskemottagningen i Göteborg.

Kram

• Penguinlover
    Charlot1974x skrev 2015-08-03 19:44:17 följande:

Hej,

Jag har efter 5 års försök, sjukdom och IVF:ande äntligen lyckats bli gravid. Har varit helt överlycklig fram tills idag när vi fick resultat på KUB-testet. 

Ultraljudet/NUPP såg bra ut (1,7 på nackspärr, tydligt näsben) men blodprovet gav 1:2 för Downs. Barnmorskan som gjorde UL var sur och ville inte svara på frågor om vad de olika proverna stod för och hur det kunde vara så stor skillnad mellan KUB och NUPP-resultaten utan tyckte att "det var väl bara att göra moderkaksprov"...men jag är livrädd för missfall i samband med provet, har en kompis som gjort provet och fick missfall veckan därefter (och barnet visade sig vara fullt friskt), har kämpat så länge för att bli med barn så vill inte riskera graviditeten...

Vore så oerhört tacksam för tips, råd och förhoppningsvis solskenshistorier från andra som varit med om samma sak! 

Vore också jättesnällt med tips på bra ultraljudsklinik/ultraljudsexpert (i Stockholm) för en second opinion, fick inget större förtroende för vår ultraljudsbarnmorska som bara sjasade iväg oss för att det var tid för hennes kaffepaus...

Hoppas på svar!  

Det enda råd jag kan ge dig är att kolla upp NIPT. Tyvärr kostar det ganska mycket då det fortfarande inte erbjuds inom offentliga vården. Testet är mycket säkrare än KUB då man analyserar cellfritt DNA från fostret som naturligt finns i mammans blod. Provtagningen är ett helt vanligt blodprov från mamman, så det är ingen risk för missfall. Mer information finns på www.fostertest.se.
  • Penguinlover

Såg att du bor i Stockholm förresten. Jag läste jag i en annan tråd att Stockholms landsting erbjuder NIPT för de som fått dåligt resultat på KUB.

Svar på tråden Ni som har gjort kub testet där era blodprovs svar höjde risken för kromosom förändring!