• Anonym (Bonusmamma)

Pälsdjur

Hejsan! Jag har en bonusson med pälsdjursallergi, han har även astma som blir påverkad av hans allergi.

Vi har träffat många olika läkare som alla säger olika saker.
    Vissa säger att det i viss mån är bra att man kommer i kontakt med djur. För att utveckla ett försvar emot det.
    En annan sa att vi ska undvika det till max, och till och med försöka få honom i en allergiklass i skolan.
    Han har dock blivit bättre i sin allergi och klarar vissa hundar riktigt bra, men katter inte alls.

Till saken hör också att min och min sambos familj har djur, och numera ALLA hans vänner med. Känns hemskt att han inte kan leka med sina vänner hos dom eller följa med på kalas.

Tycker du att han borde undvika allt eller är det bra i längden att komma i, mycket liten, kontakt med djur?

• Svar på tråden Pälsdjur
  • Allergiexperten

Hej! Om man har allergi så är det bästa att inte utsättas för det man är allergisk mot. Risken är att allergin förvärras och kan orsaka astmaanfall som är ett mycket allvarligt tillstånd. Olika hundar har olika allergen vilket betyder att man kan tåla en hundras men inte en annan. Katter har samma allergen vilket betyder att om man har kattallergi är man allergisk mot alla katter. 
    Att utsätta allergiska barn för allergen för att "vänja" dom är fel, risken är att man förvärrar symtomen och barnet dessutom utvecklar fler allergier. Låt bonussonen ta antihistamintablett innan har ska träffa  djur, se till att han byter kläder och duschar när han kommer hem från de som har djur, eventuellt kan ha behöva ta daglig medicin mot allergin. Det är också viktigt att han är kontrollerad i astman så mitt förslag är att ni bokar tid hos barnläkare för genomgång hur barnet egentligen mår och vilken typ av medicinering som är lämplig. Allergiklass är ett bra alternativ, på sikt kan då allergin minska. 
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Pälsdjur