• Anonym (Kaffedraken)

    Sköldkörtel. Hur högt tsh har du haft?

    Fick igår provsvar som visade ett TSH som låg på 160. Har svårt att greppa denna bisarra siffra och undrar om nån haft nåt liknande eller om nån vet hur högt skalan går?


  • Svar på tråden Sköldkörtel. Hur högt tsh har du haft?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur mår du? Vad var T4. Är det nyupptäckt?

    Jag hade 2,2 och mådde skit, hade 1,7 med Levaxin och mådde ännu värre. Nu har jag 0,06 och mår väl sådär


    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag är trött, går upp i vikt och tappar hår annars mår jag ok. Har haft diagnosen sedan 2008, och har varit på ständigt höjd dos levaxin. Fick dock värsta hjärtrusningarna och misstänkte att jag hade på tok för hög dos och vågade inte fortsätta, sen tog det tid innan jag fick läkartid så jag var helt utan levaxin under de senaste veckorna. Förstod ju att mitt tsh skulle vara högt, men jag hade ingen aning om att man kunde komma upp i siffror som 160. Nu görs en ny inställning och jag börjar på 50 mmg. På vilket sätt mådde du sämre efter insättande av levaxin?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Queenie70 skrev 2013-11-09 23:54:52 följande:
    Jag är trött, går upp i vikt och tappar hår annars mår jag ok. Har haft diagnosen sedan 2008, och har varit på ständigt höjd dos levaxin. Fick dock värsta hjärtrusningarna och misstänkte att jag hade på tok för hög dos och vågade inte fortsätta, sen tog det tid innan jag fick läkartid så jag var helt utan levaxin under de senaste veckorna. Förstod ju att mitt tsh skulle vara högt, men jag hade ingen aning om att man kunde komma upp i siffror som 160. Nu görs en ny inställning och jag börjar på 50 mmg. På vilket sätt mådde du sämre efter insättande av levaxin?
    Jag mådde sakta bättre men så fick jag nån sorts nedåtgång och mådde skit, då krävdes dosökning. bäst mådde jag när jag fick Liothyhorin (T3). Mår ganska ok nu, med 150 Levaxin och 40 Lio.
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Har aldrig hört talas om detta lio?? Och vad är t3? Läkaren nämde nåt annat värde också, som låg på 4, kan det vara t3?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Queenie70 skrev 2013-11-10 00:13:25 följande:
    Har aldrig hört talas om detta lio?? Och vad är t3? Läkaren nämde nåt annat värde också, som låg på 4, kan det vara t3?
    Det var säkert T4, vilktet är det hormon sköldkörteln utsöndrar i kroppen, sen ska det ombildas till T3 för att göra nytta. Levaxin är syntetiskt T4. Många har problem att ombilda det till T3 och därför är det många som inte mår så bra på bara Levaxin.
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Scrubs81 skrev 2013-11-10 00:15:27 följande:
    Det var säkert T4, vilktet är det hormon sköldkörteln utsöndrar i kroppen, sen ska det ombildas till T3 för att göra nytta. Levaxin är syntetiskt T4. Många har problem att ombilda det till T3 och därför är det många som inte mår så bra på bara Levaxin.



    Åh fan, då kanske det hade varit bra att testa lite sånt istället för att bara höja levaxinet hela tiden. Måste nog läsa på lite mer om detta. Tack.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Queenie70 skrev 2013-11-10 00:20:41 följande:


    Åh fan, då kanske det hade varit bra att testa lite sånt istället för att bara höja levaxinet hela tiden. Måste nog läsa på lite mer om detta. Tack.
    www.hypotyreos.info är en mkt bra sida! lycka till
    Frågor på varför jag skriver som jag gör???? - inboxa mig!!!!
  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag fick mina provsvar första gången hade jag ett TSH på över 100 (vet ingen exakt siffra). 
    Så ja, högt verkar man kunna ha men jag vet inte hur högt skalan går Glad 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Höjer dosen i morgon då jag fortfarande låg lika högt idag :/

  • Anonym (Kaffedraken)
    Queenie70 skrev 2013-11-09 22:01:18 följande:
    Fick igår provsvar som visade ett TSH som låg på 160. Har svårt att greppa denna bisarra siffra och undrar om nån haft nåt liknande eller om nån vet hur högt skalan går?

    Jag hade över TSH på över 60 när jag blev gravid. Mådde konstigt nog bra. Dt var av en slump det upptäcktes. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har precis Fatt min diagnos efter att ha gjort ett blodprov. Mitt TSH lag pa 316!! Lakaren var helt chockad och hade aldrig sett nagon med sa hoga varden. Borjade med 25 mg levo I torsdags, hoppas jag borjar ma battre snart men det tar val ett tag som jag forstatt det.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej Mirala, 
    Hur gick din graviditet?! 

    Jag har 75 i TSH och gravid i vecka 6. Har ätit Levaxin i 6 månader, när jag började med mediciner hade jag 6,8 i TSH. Va gravid då också men fick missfall... Är livrädd att det ska hända igen med så höga värden, även om dom ökat min dos till 125 från 25/50 varannan dag. Så känns det inte som att de slutar bra med så högt TSH 

Svar på tråden Sköldkörtel. Hur högt tsh har du haft?