• Honey82

Katter o bebisar?

Jag är gravid och ska ha barn i slutet av februari. Har lite funderingar kring katter o bebisar.. Vi har 2 st hankatter (innekatter). Har hört att katter kan reagera negativt på bebisar? Att de kan klösa o riva bebisen Rynkar på näsan om man inte har uppsikt över dem... 

Hur e era erfarenheter av katter o bebisar/småbarn?  

• Svar på tråden Katter o bebisar?
  • nötskrikan

Funkade hur bra som helst för oss. Vi hade också två innekatter och vi såg till att ge dem lika mycket uppmärksamhet som tidigare. I början var de lite nyfikna på bebisen men de rörde aldrig henne.

• Dixie

vi har haft katt och baby samtidigt och det har aldrig varit några problem, innan barnet föddes provade de att sova i spjälsängen - men jag sprutade lite vatten på dem med blomsprutan och sen lätt de sängen vara!

lycka till!  

• LillGris

Min ena katt blev rädd och låg under sängen i en dag eller två, den andra blev arg och låg och morrade på hatthyllan första dagen vi kom hem. Sen vågade de sig fram och nosa på barnet och sen var han accepterad som en i gänget. Den enda gången han har blivit riven var när han var lite mer än ett år och höll på och terroriserade katten. Jag tog bort honom upprepade gånger, men han gick dit igen och igen och igen och tillslut lät jag katten säga ifrån själv, han fick ett liiitet rivsår på handen och har inte varit på dem sen dess :)

• Allinrep

Det finns såklart några få katter som reagerar så som du har hört, men det är nog inte vanligt. Det du kan tänka på är att låta katterna utforska alla nya möbler/leksaker i förtid så att de är tråkiga när bebisen kommer. Se också till att inte överkompensera genom att ge dem extra uppmärksamhet nu, då kommer de bara bli svartsjuka när bebisen kommer och "stjäl" dig från dem.

Väntar första barnet 20 januari 2014.
  • Whitetrash86

Har 2 innekatter. Det har gått jätte bra men båda mina barn.

Bara ge katterna lika mycket uppmärksamhet som innan och tåla dom hälsa på barnet. Mina katter har fått sova tillsammans med mina barn, dom har legat vid fötterna/benen. Kurrat och myst av värmen Glad 

• angelfire5

Fungerade jättebra för vår del också. Katterna gömde sig första dagen och var lite rädda för babyskriket, sedan har de accepterat att vår familj är utökad. :)

• pmb

Det går inte att sia innan om hur katterna kommer att reagera. Du känner ju dina katter bäst o kan väl gissa hur det kommer bli men annars får du bara vänta.

Vi har två katter o när vi kom hem med sonen var dom avvaktande o lite rädda. Jag var mest orolig för att den ena, som alltid ska ligga i knät, skulle lägga sig på sonen så vi hade naturligtvis alltid koll på honom, men det har aldrig hänt nåt. Nu är sonen 1,5 o älskar katterna. Dom skulle nog gärna klara sig utan honom men jag tror att dom kommer börja uppskatta honom lite mer när han blir äldre o kan leka lite mer kontrollerat med dom

• Anneli 87

Hej Ts!
    Vi hade en katt sedan 5 år tillbaka innan vår dotter kom till världen. Han var inne och utekatt och kom och gick lite som han ville. Tycker att han inte reagerade så negativt på den nya familjemedlemmen faktiskt utan han var som vanligt. Han hade dock en tendens både innan och efter hon kom att gå och lägga sig i hennes spjälsäng så den blev alldeles katthårig, vilket var mindre bra :/

Dock försvann han 3 månader efter hon kom men inte säkert att det var pga det. Han hittades död i området 8 månader senare i ett förråd så antagligen har han ätit något olämpligt.. :/

Personligen har det varit lättare att vara utan katt när man samtidigt hade en bebis men den tiden är så kort. Sedan kommer en katt vara ett bra sällskap för hela familjen.

Hoppas det kommer gå bra för er! Kram

• Honey82

Tack för svaren. Nu känns det lite lugnare :) Katterna e kastrerade så de inte springer o markerar revir överallt. Däremot kan de fortfarande riva o klösa på möbler o väggar fast vi köpt en klösbräda samt sprutat vatten på dem när de håller på. E rädd för att de ska klösa på bebisens saker bara.. 

• nemo1
    Honey82 skrev 2013-11-10 21:28:21 följande:
    Tack för svaren. Nu känns det lite lugnare :) Katterna e kastrerade så de inte springer o markerar revir överallt. Däremot kan de fortfarande riva o klösa på möbler o väggar fast vi köpt en klösbräda samt sprutat vatten på dem när de håller på. E rädd för att de ska klösa på bebisens saker bara.. 
    Spruta absolut inte vatten på katterna, som du märker så hjälper det ändå inte. Det ger fel effekt då de märker att de får uppmärksamhet vilket de ville ha, även om den är negativ. Avled och placera katterna vid klösbrädan VARJE gång med ett enkelt nej.
    Och för jisse namn, köp kissarna ett stort golv till tak klösträd så ska du se att de klöser rätt sedan. En liten ynka klösbräda är inte det minsta intressant.
  • Whitetrash86
    Honey82 skrev 2013-11-10 21:28:21 följande:
    En klösbräda räcker inte.

Minst 1 i varje rum och sen ett stort träd! 
Svar på tråden Katter o bebisar?