• Knyttensmamma

Barnen elaka mot katterna...hur vänder vi det?

Jag vet verkligen inte vad vi ska göra! Sonen är 7 och har adhd. Vi skaffade katter mkt pga av honom och den fina omhändertagande sida han visat tidigare. Dessutom sägs ju djur ha bra inverkan på dessa barn. Men fy! Har haft katt i 4 månader nu och det är kaos! Både sonen och hans 5åriga syster (som inte har nån diagnos men tar efter mkt sjukt beteende) är fruktansvärt elaka mot katterna. De jagar dem, drar i svansen när de gömmer sig för att få fram dem., trycker ner dem i golvet, sonen har lyft ena katten i ett ben, burit i skinnet...etc etc. Vi blir arga, skäller, försöker förklara. Jag vet ärligt talat inte hur vi ska göra för att få dem att sluta. Vi kommer att ge dem ett ultimatum: bättrar de sig inte fram till jul ska katterna lämnas bort. Är det någon som har tips???

• Svar på tråden Barnen elaka mot katterna...hur vänder vi det?
  • Voltaren

Mognad kan komma i steg så det är kanske helt fel nu men funkar om 2 år. Tror inte du lyckas med denna "varning" utan utifrån vad du beskriver så är det kanske lugnast för alla att katterna försvinner.

Sen ta upp detta om ett år eller två och för en diskussion utifrån vad som hände "förra" gången och försök igen.

Förstår att det kan vara jobbigt men sätt en tydlig gräns och passeras den så ta bort katterna och förklara sedan läget. Det är ju ändå levande varelser vi har att göra med. 

• Queenie70

Omplacera katterna. Flera månader fortsatt djurplågeri är helt oacceptabelt oavsett vilka goda effekter katter i familjen kan tänkas ha för barnen. Vissa saker är helt enkelt inte förhandlingsbara.

• Spnks

Lämna bort katterna till en familj som tar hand om dom på en gång! Barnen har redan plågat katterna i 4 månader, så varför låta dom hålla på ännu längre? Detta gör mig bara förbannad.

• Nenne666

Omplacera katterna om dina barn inte är djurvänliga. Stackars katter!

• pluvdo

Jag haller med ovriga.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • FruTrött

Jag skulle aldrig behålla katterna under de förhållandena! Jag skulle dessutom se till att barnen inte fick komma i närheten av katterna ö.h.t. fortsättningsvis.

Om du ska försöka igen om några år så är det nog lämpligast med någon form av "låne-djur" under en period. t.ex. låna hem en kanin under några veckor och se hur barnen beter sig.

Jag vet inte hur mycket ni pratar med barnen om att respektera djur (och natur) hemma. Hos oss är det en ständigt pågående diskussion som påbörjas redan när barnen är riktigt riktigt små. Om ni funderar över djur i framtiden tycker jag att ni ska se det som ett långsiktigt projekt som ni startar så snart katterna har flyttat. Om barnen lär sig att vara snälla mot andra mindre djur och insekter (sniglar, krabbor, maskar mm) ute i naturen så kommer det säkert inte vara några problem med framtida husdjur heller. Om de däremot uppvisa samma beteende ute i naturen som de gör nu mot katterna så tycker jag absolut inte att ni ska skaffa några fler djur!

• Ramborg

Varför ska de få plåga djuren ända till jul?

Och varför väljer du just jul som gräns - om du nu måste ta bort katterna blir det väl ingen rolig jul? Blanda inte ihop två saker som inte hör ihop.

Jag föreslår att du från och med imorgon ser till att barnen inte får komma nära katterna om ingen vuxen är där. Du får lösa det hur du vill men du (och din man) har ansvar för både djur och barn. Spärra av halva huset så djur och barn inte kommer förbi. Och så låter du barnen leka med katterna under uppsikt så att du kan se till att de gör rätt. Låt barnen vara de enda som ger katterna godis så djuren förknippar barnen med bra saker hädanefter. Ta det långsamt, låt dem träffas kanske max tio minuter i sträck i början.

42.
  • Linmin

Sitt ner med barnen ofta och kela med katten, då visar du ju dom hur dom själva ska hantera katten.. och verkligen betona hur katten tycker om att kela....

• Spnks
    Knyttensmamma skrev 2014-03-13 07:55:45 följande:
    Uppdatering: katterna bortlämnade....

Väntade ni såhär länge?!
Svar på tråden Barnen elaka mot katterna...hur vänder vi det?