• Vorrei

HJÄLP Kattunge ca 8 veckor avlivningshotad pga fel på ögat

Jag länkar till den här tråden, för problemet är ungefär desamma men jag hittade inget riktigt svar på problemet. Så lyckeliten22 hur gick det med den lilla kattungen och blinkhinnan? Snälla svara så snart du kan. Eller om någon annan har ett svar på hur jag ska göra. Det handlar egentligen om två problem, kattungens öga och veterinärvård och att ta hem en kattunge som egentligen borde vara hos sin mamma eller att den blir avlivad, just pga ögat.

www.familjeliv.se/Forum-23-411/m70409472.html#replyformanchor

Förra veckan var jag och en kompis och besökte en kvinna som ha en massa kattungekullar. Vi bor på landsbygden och den här kvinnan bor i en liten, liten by utanför. Vi var dit i ett annat ärende, men eftersom hon hade katter, så gosade jag så klart med dem. Då visade det sig att hon hade flera kullar med kattungar i olika åldrar, allt från nyfödda kattungar till en kull med ca 8 veckors kattungar och en massa vuxna och halvvuxna utekatter. Kvinnan sa att de är 10 veckor, men jag är övertygad om att den är högst 8 veckor då jag själv hade en kull kattungar för många, många år sedan.

I en av de äldre kullarna så var en liten kattunge på ca 8 veckor gammal som hade exakt samma problem som lyckeliten22 beskriver i tråden som jag länkade till. Ena ögat är täckt med en blinkhinna och ögat är betydligt mindre än andra ögat, så det ser ut att ha stannat i växten. I yttersta ögonkanten ser det ut som om den har blivit riven av någon av de andra katterna i ögat och att blinkhinnan därför ligger över ögat. Blinkhinnan rör sig lite när kattungen rör på ögonen, så jag tror att det kan gå att åtgärda hos veterinären. 

Kvinnan är verkligen ingen seriös "uppfödare" det förstod jag av antalet katter och kattungekullar. (Det är mycket vanligt här på landsbygden tyvärr) Men jag frågade henne ändå om hon varit till en veterinär med kattungen. Men hon sa att de inte var någon mening då det kostar för mycket. Jag bad henne att gå ändå men hon vägrar och menar på att om kattungen inte repar sig och är blind så kommer hon att avliva den eftersom hon har flera andra kullar och har svårt att bli av med dem. 

Jag erbjöd mig då att jag kunde ta kattungen till veterinären för att kolla upp det och hjälpa kattungen, men jag fick inte det för henne om jag inte övertog kattungen på direkten. Men kattungen är ju alldeles för liten för att lämna mamman i den åldern. Jag uppskattade åldern till ca 7-8 veckor gammal, men hon sa att den är minst tio veckor gammal och att de är redo att flytta för länge sedan. (ryser)

I går ringde kvinnan till min väninna och frågade om jag ville ha kattungen? Om inte så kommer hon att avliva den, eftersom ingen vill ha en halvblind katt och hon hade mer än nog av kattungar att hitta hem till. Nu mår jag så förfärligt illa och tänker på den lilla kattungen. Mitt hjärta brister över lillstackarn. Gråter 

Jag tänker att kattungen egentligen är alldeles för liten och borde vara hos mamman, medan hon vill avliva den om jag inte vill ha den innan i kväll. Ja, jag vet att det är olagligt att hota med avlivning, men det är så det går till här på landsbygden. Vi har ingen veterinär i närheten och min tanke var att köra den till närmsta veterinären som är minst 20 mil bort ToR. 

Hur fasen gör man i en sån här situation?  Tar jag inte kattungen så avlivar hon den, tar jag den så har den ändå ett behov av sin mamma i några veckor till och den behöver verligen vård för sitt öga, men den kostnaden är jag beredd på att ta. Jag är långtidsarbetslös och hemma hela dagarna, så ensam blir den ju inte, men ändå, den är ju inte tio veckor som hon påstår. Jag har ju inga andra djur och ingen annan katt som den kan präglas på. Jag slits verkligen sönder av detta och måste lämna svar i kväll senast. 

• Svar på tråden HJÄLP Kattunge ca 8 veckor avlivningshotad pga fel på ögat
  • nemo1
    Vorrei skrev 2013-11-11 13:44:14 följande:
    Jag har haft både hund och katt i hela mitt liv (förutom nu), så jag vet att man ska avmaska, vaccinera, försäkra och kastrera dem när de blir könsmogna. Jag vet också att det kostar pengar att ha djur, mycket pengar om man inte har dem försäkrade, så därför försäkrar jag alltid mina husdjur. 

Problemet var ju att det inte är jag som har kattungen, som förövrigt är är sjuk och under 12 veckor och kvinnan inte är en seriös uppfödare. Det är en ensamstående pensionerad äldre dam som tycker att hon gör allt för sina katter. Självklart så älskar hon dem, på sitt sätt. Det tvivlar jag inte på, men hon förstår inte och sätter heller inte värde på katterna som vad vi upplysta gör. Hon gör på det gamla lantliga sättet, de sjuka gör man sig av med, de andra ger man bort.

Väninnan ringde damen i fråga och frågade om jag även kunde få mamman och de andra ungarna, men det vägrade hon och tyckte att jag var mer än fräck. Så nu vägrar kvinnan ge mig kattungen överhuvudtaget. Men hon lyckades övertala henne om att hon skulle ha den istället och det gick tydligen bra, bara hon hämtade den i kväll, för hon hade pratat med granngubben om att ta bort den. Så väninnan far och hämtar kattungen i kväll när hon slutat på jobbet.

Sen i morgon får vi gå vidare med detta hos veterinären och djurskyddsinspektören / länsstyrelsen. Tänk nu på att vi bor på landsbygden och att de troligen kommer att ringa och höra sig för innan, eller att det kan ta några veckor innan de agerar. Då är det för sent för kattungen. Kattungen behöver vård och den vården ska den få, men endast om vi får hem den ifrån damen.

Det är enbart länsstyrelsen som har hand om djurskyddsärenden så det är dit du ska vända dig, de är skyldiga att åka ut på alla anmälningar som låter som vanvård.
  • Vorrei
    nemo1 skrev 2013-11-11 13:56:04 följande:
    Det är enbart länsstyrelsen som har hand om djurskyddsärenden så det är dit du ska vända dig, de är skyldiga att åka ut på alla anmälningar som låter som vanvård.
    Ok, men även om jag anmäler det i dag så kommer de inte att åka ut i dag. Vi har inte länsstyrelsen så nära här i i vår lilla bygd. Mest troligt så far de ut först i morgon och då är det ju försent för den här kattungen i alla fall.

De övriga katterna ser ju ut att må bra, så vad ska de säga om dem. De var varken magra eller misskötta och det är ju inte olagligt att ha okastrerade katter vad jag vet. Jag kan inte säga att katterna som var ute verkligen var hennes heller, men jag tror det eftersom de var utanför hennes hus på hennes gård och en av katterna såg ut som kattungarna. Räknar man inte med utekatterna så var det nog inte mer än tio katter sammanlagt. (ungarna inräknade) Katterna som hade nyfödda kattungar hade vardera två kattungar i boet och ur den här kullen som jag pratar om var det också bara två kattungar, med den här lilla inräknad. Men alla såg likadana ut, svart gråaktig och vit, både lång och korthåriga.
  • Vorrei

Förtydligande: Så fort min väninnan har hämtat ungen så kommer vi att anmäla tanten till Länsstyrelsen. De får åka ut och se till att det är ok med resten och ifrågasätta den här lilla kattungen också. 

• nemo1

Enligt lag får man inte föda upp mer än tre kullar per år utan tillstånd och det lär ju vara fler än så då jag är övertygad om att ingen katt är kastrerad. Och får det fortgå så lär det finnas ett trettiotal katter där om ett år.

• Vorrei
    nemo1 skrev 2013-11-11 14:32:58 följande:
    Enligt lag får man inte föda upp mer än tre kullar per år utan tillstånd och det lär ju vara fler än så då jag är övertygad om att ingen katt är kastrerad. Och får det fortgå så lär det finnas ett trettiotal katter där om ett år.
    Ja jag vet inte, har aldrig träffat den här kvinnan förut och jag vet inte hur ofta hon har kattungar. Men självklart så måste det ju bli en del eftersom hon har tre olika kullar nu. Normalt har man väl flest kullar på våren sommaren.
  • Cupcakerina

Hur går det med kattungen och tanten? Lite sent nu kanske, men jag har inte läst det förrän nu.

• Vorrei

Oj hade helt glömt bort den här tråden, men jag har inte varit inne på familjeliv på ett tag heller.

Det gick bara bra.  Min lilla kattunge är räddad tillsammans med mamman och sitt syskon och den andra kattfamiljen också. De befinner sig i ett tillfälligt jourhem just nu. Jag ska hämta hem henne nu i helgen eftersom hon är lite drygt 12 veckor nu.

Min kompis ringde vår närmsta veterinär och fick en massa råd om vad hon skulle säga till tanten. Hon tog sedan med sig några vänner och hotade henne att anmäla henne till länsstyrelsen om hon inte kastrerade katterna och gav den lilla kattungen vård istället för att avliva. Tanten blev nog rädd för det tror jag. Eftersom tanten inte hade råd med varken veterinärvården eller kastreringen så gav hon med sig. Hon och vännerna fick med sig bägge kattungefamiljerna på en gång redan samma kväll. Bägge kattfamiljerna bor nu hos hennes vänner. Själv ville jag inte följa med, eftersom vi fick en dålig start och hon kanske satte sig på tvären om jag var med.

Veterinären tyckte att vi hade bra civilkurage och ville själv bidra till räddningsaktionen. Så hon följde faktiskt med till tanten när de skulle hämta de äldre katterna inför kastreringen. Hon förklarade för tanten hur fel hon hade gjort som lät det gå så här långt och att det faktiskt står i lagen att kattungar inte fick lämna mamman innan tolv veckors ålder och att sjuka djur måste få veterinärvård. Vilken otroligt bra veterinär, tänk att sitta och köra så långt på sin privata tid bara för att prata allvar med tanten och sen kastrera katterna helt gratis, Jag fattar inte, vilken underbar kvinna. 

De äldsta katterna fick tanten faktiskt behålla efter att de hade blivit kastrerade eftersom hon verkade förstå allvaret i hur många katter det kan bli om det fick fortsätta. Hon misskötte ju inte sina katter, Hon hade ju bara inte kontroll på hur de parade sig. Men veterinären sa också till tanten att om det dyker upp fler kattungar på hennes gård, så kommer länsstyrelsen att kontaktas och de katter som hon har nu också kommer att omplaceras. Jag är så glad att allt gick bra och att tanten faktiskt insåg att det inte gick att fortsätta som hon gjort. Jag tror att det var veterinärens ord som hon blev rädd för. Vi behövde aldrig kontakta länsstyrelsen. 

Alla yngre katter under ett år har fått nya hem. Mamman till den yngsta kullen var till och med yngre än ett år enligt veterinären.Och hon stannar kvar i jourhemmet hos min kompis vänner då de blev så förälskad i hennes personlighet. Hennes ungar är tingade och flyttar når de nått rätt ålder. De lite äldre kattungarna under året lyckades veterinären placera om nästan på en gång, så de fick nya hem ganska direkt.

Det blir lilla julafton här hemma i helgen. Då kommer min lilla halvblinda kattunge hem.Hjärta Jag fastnade för henne redan när jag såg henne första gången och även om jag hade kunnat välja någon av de andra kattungarna så är hon så speciell för mig nu då jag kunnat följa hennes öde sedan hon var så liten. Hon kommer att klara sig bra med bara ett öga sa veterinären, men bara som innekatt eftersom hon inte har något djupseende.

• Vorrei
    nemo1 skrev 2013-12-13 12:24:16 följande:
    Låter för bra för att vara sant...
    Tycker du?  Du får tro vad du vill.   Huvudsaken är att jag vet sanningen och att kattungen och katterna nu har det bra. Det finns faktiskt fler människor än du som som bryr sig om hur katter har det. Och i många fall skrivs det inte om de händelserna heller. 
  • Cupcakerina

Vad skönt! Jag blir alldeles varm i kroppen när jag läser om hur bra det gått för alla katter. Stor eloge till dig, din vännina och personerna som följde med. Veterinären var ju helt guld hen med, varför finns det inte fler som är så?

:)

• Waite

Vad härligt att det finns människor som du och dina vänner! och självklart veterinären!

Svar på tråden HJÄLP Kattunge ca 8 veckor avlivningshotad pga fel på ögat