• Anonym (funderingar)

Kan min man vabba för ett barn om jag är hemma med det andra? och kan jag ändra föräldradagar utan riskera dessa dagar?

Hej, 2 frågor.

Jag har igång en föräldrapenning just nu som jag gjort över hemsidan från september till april.
    Nu skulle jag vilja ta bort de låga dagarna och sätta in lite höga dagar istället i från december.
    Om jag nu går ut och gör en ny från det datumet i december, händer det något med utbetalningarna och dagarna i oktober,november och de veckorna innan datumet i december?? Så det inte stoppas eller blir fel på något vis.

Sen funderade jag på. Jag är hemma föräldraledig för min 1åring. Min 3åring går 15h på dagis. Om hon tex skulle få magsjukan. kan min man vabba för henne då trots jag är hemma föräldraledig? om man vill undvika ha barnen ihop eller av andra skäl?       

• Svar på tråden Kan min man vabba för ett barn om jag är hemma med det andra? och kan jag ändra föräldradagar utan riskera dessa dagar?
  • Försäkringskassan

Hej!

Den ändring du skickar in som gäller från december och framåt påverkar inte ditt uttag november ut utan den ansökan finns kvar. Tänk bara på att den ansökan om ändrat uttag du gör kommer in snarast så vi hinner registrera din ansökan.

I och med att du finns i hemmet redan som föräldraledig ska man kunna vårda 2 barn när ett äldre barn blir sjukt. Den andre föräldern kan alltid anmäla och ansöka om tillfällig föräldrapenning men att vi kommer att utreda behovet beroende på hur situationen ser ut. Man har möjlighet att söka föräldrapenning för varsitt barn om man vill och har dagar kvar.

Hälsningar

Asta, handläggare

• Anonym (funderingar)

Okej, men om jag skickar in ny ansökan (ändrar låga till höga dagar) eller vad det kallas från ca 20december nu idag den 11e, då får jag väl iaf inget glapp på något vis iaf så min SGI blir drabbad?

Svar på tråden Kan min man vabba för ett barn om jag är hemma med det andra? och kan jag ändra föräldradagar utan riskera dessa dagar?