• Anonym (förmycket)

bonusföräldern är jobbigt svartsjuk för absolut ingenting, hur hanterar man det?

Vet inte riktigt vart jag ska börja..Jag lämnade barnets pappa för ungefär ett år sedan, det var en ganska jobbig separation första månaden, då han tyckte att jag bröt upp våran familj och borde ge det en chans till efter miljontals chanser. Det fungerade helt enkelt inte. Och efter att han hade flyttat ut så var vi båda överens om att vi skulle försöka ha en "vänskapsrelation" för barnets skull. Där vi kan kontakta varandra angående barnet osv. 

Det funkade jättebra, vi blev bra vänner, jag gick vidare, träffade ny, vilket exet visste om och vi kunde prata om allt möjligt precis som vilka vänner som helst. Det fanns ingenting som helst mer där än det och vi var båda nöjda med situationen. Vi skojade till och med om att "tänk om några år så kanske vi sitter där med våra nya respektive och har grillfest tillsammans" 

Han träffade en ny i våras, en helt underbart snäll tjej! Jag gillade henne från första stund, hon verkade vettig och väldigt engagerad i vårat barn, och jag var så otroligt glad och tacksam för att han hade träffat en så snäll människa som accepterade och respekterade vårat barn, för det var det absolut viktigaste för mig!

Efter att hon har träffat mig flera gånger nu, så har hon blivit svartsjuk verkar det som. Exet får inte längre svara på sms om barnet om det inte är "viktigt". Skriver jag tex att barnet har gjort något speciellt på förskolan, eller att barnet har lärt sig något nytt, så svarar han inte. För att han inte får helt enkelt. Tidigare så kunde vi dela den glädjen tillsammans, och glädjas åt vårat barns utveckling tillsammans vilket var väldigt kul.

Nu skulle vårat barn till bvc, på grund av en infektion. Så jag skrev ett sms att barnet ska dit, vilken tid, och skrev att han får följa med om han vill, men att han inte behöver. Men då vi båda vet att barnet är rädd för läkare osv så tänkte jag också att han har ju lika mycket rätt att få vara med som jag har, och därmed bör han också få alternativet att kunna välja om han vill följa med eller ej. 

Får till svar att han vill följa med, men bara kan följa med om hans partner följer med. Annars går det inte.

Vilket resulterade i att jag gick ensam med barnet, för jag såg inte meningen med att vi ska släpa med oss våra nya partners för att vårat gemensamma barn har en liten infektion? 

Hur tusan hanterar jag det här? Vi hade ju en jätte bra och fungerande vänskapsrelation, som nu har blivit stel och jobbig. Tidigare så kunde vi byta dagar med varandra, och hjälpa till när det krisade med hämtning osv. Men inte nu längre, eftersom att han inte får prata med mig i princip.

Min partner hade inga som helst problem med att vi hade en god relation för barnets skull, utan tyckte tvärtom att det var ett väldigt hälsosamt sätt att hantera våran separation på för vårat barns skull. 

Så vad gör man nu? Det känns som att det har gått lite för långt nu, när det påverkar barnet. Dessutom så tycker jag att det är jättetråkigt eftersom att jag var så glad över att vi båda har kunnat gå vidare, och träffat bra människor som bryr sig om vårat barn. Och nu så blir det såhär..

• Svar på tråden bonusföräldern är jobbigt svartsjuk för absolut ingenting, hur hanterar man det?
  • Ess
    Anonym (vän med mitt ex) skrev 2013-11-11 13:55:33 följande:
    Mitt ex och jag har alltid kommit bra överens och samarbetat hur bra som helst vad det gäller barnen. Vi stöter också ofta på varandra hos gemensamma vänner som vi båda umgås med.

Allt förändrades när han träffade sin sambo. Hon uppskattar inte vår goda relation har han berättat, utan tycker att den ska begränsas till att strikt gälla endast det nödvändigaste som rör barnen. Man hör direkt om hon är närvarande eller inte när man talar med honom i telefon. Är hon där så är han kort och affärsmässig i tonen - är hon inte där så är han hur trevlig som helst. Skrattar och skojar och är avslappnad. Avslutar alltid samtalet med "ha det gott", vilket han aldrig gör när hon är i närheten.

Samma sak om vi träffas hos gemensamma vänner, bröllop eller dop.  Är hon med så säger han ett kort avmätt "hej"  och vågar sedan knappt titta åt mitt håll - är hon inte med så är han hur trevlig som helst, och kommer gärna och sätter sig hos mig för att prata och skoja. Alltså han har blivit en riktig ögontjänare.  Alla märker det och tycker att han är löjlig med sitt beteende. Även barnen märker att pappa är "konstig" ibland.

Jag är övertygad om att skulle deras förhållande ta slut, vilket jag tror det kommer att göra, så skulle han snart vara sitt gamla vanliga jag igen. Man orkar inte förställa sig hur länge som helst.
    Här är det, inlägg nr 8.
    Dvs detta gäller en annan person och situation. 
  • Anonym (moe)
    Anonym (m) skrev 2013-11-12 08:49:47 följande:
    kan ni prata om detta du och den nya tjejen? Utan att exet är med? skulle det funka?  Eftersom du säger det var bra från början så kanske ni kan klara att ta en kopp kaffe och snacka. 

Sen vill jag bara säga: ska 3 vuxna ta ledigt från jobb eller annat bara för att gå med till BVC? nej jag tycker det låter vettigt att TS gick själv.  

Fast egentligen är det lika konstigt att båda föräldrar tar ledigt för att gå på bvc. Och du vet ju inte om tjejen behövde ta ledigt från ett arbete för att följa med. Det får ju va upp till var och en hur man gör.
  • Anonym (been there)

Ja det är ju tyvärr så, socialen måste även godkänna . Finner de skäl nog så är de stenhårda.

Bra att han är på God väg iaf

Anonym (andra sidan) skrev 2013-11-12 10:21:07 följande:
    Nog med engagemang är enligt henne att finnas för henne när hon vill. Tyvärr. Jo, jag sa att han kan ju ringa varje fredag, han kan ju bestämma det med personalen att antingen skickar de papper på allt som de meddelar föräldrarna eller så ringer han varje fredag en viss tid som passar bra och får en uppdatering. Han är lite långsam i vändningarna bara Ensam vårdnad får hon inte ens om han godkänner det, det har de redan testat. Nu får det bli så att alla papper får skickas hit för underskrift så skickar han tillbaka dem om det är bråttom och inte kan vänta till umgänget. Han nekar inget som mamman vill göra (utom flytt till avlägsen ort, han skulle nog inte ens neka det om mamman verkligen hade goda skäl till flytten) val av dagis etc måste ju vara på hennes villkor på så sätt att hon hämtar och lämnar varje dag.  

• Anonym (förmycket)

Har haft fullt upp hela dagen igår och inte hunnit kolla tråden förrens nu! 

Har inte riktigt hunnit läsa igenom alla svar än, men vissa har jag läst och kan svara på.

Anledningen till att jag valde att hellre gå själv med barnet var för att anledningen till att flickvännen skulle följa med inte var av oro för barnet, utan för att jag och pappan inte skulle vara där tillsammans utan henne. Anledningen till att pappan skulle vara med var för att barnet hade uttryckt att det ville ha sin pappa med sig, och därmed ansåg jag att han har rätten att få välja om han vill följa med sitt barn till läkaren eller ej, dvs istället för att jag inte säger att vi ens ska dit. För då hade jag fått höra i efterhand att det inte är rätt att jag inte berättar om läkarbesöket och att han inte fick möjligheten att följa med.

Som svar på VARFÖR vi ska vara vänner: jag vill inte ha en vänskapsrelation till honom, dvs att vi ska gå ut och ta en öl tillsammans eller gå på bio någon gång. Utan jag vill ha en vänskaplig relation på så sätt att vi har vänlig ton mot varandra och kan prata med varandra om bra och dåliga saker kring vårat gemensamma barn. jag vill alltså INTE umgås med honom på fritiden. Utan bara att vi ska vara vänliga mot varandra och kunna ringa eller smsa när det gäller barnet, komma överens om dagar, tider och hjälpa varandra när det krisar.

Jag har dessutom i början på sommaren när jag först fick träffa nya flickvännen, kontaktat henne självmant och påpekat hur glad jag är att hon har kommit in i vårat barns liv, och hur snäll och omtänksam jag tycker att hon är samt att jag märker på vårat barn hur mycket barnet uppskattar & tycker om flickvännen, vilket jag är jätte glad och tacksam över. Jag tackade även för att hon varit så öppen, snäll och visat respekt mot vårat barn och accepterat barnet på ett fint sätt. 

Det handlar inte om någon som helst svartsjuka, då jag om jag hade kunnat välja hellre hade sluppit att ha barn med mitt ex. Han är en ganska jobbig människa i sig, och det absolut bästa jag någonsin gjort var att lämna honom. Och det är för mig ett helt avslutat kapitel och ingenting jag någonsin har ångrat eller ifrågasatt. Anledningen till att jag har försökt att ha en vänskaplig relation till honom, är på grund av vårat barn. Det märks tydligt på vårat barn när relationen mellan mig och barnets pappa är dålig, barnet blir stressat och betér sig annorlunda. Så för barnets skull och välmående så har jag velat ha en fin relation till pappan. Även om det har tagit emot för mig personligen att ibland behöva vara snäll och trevlig mot honom, så har jag ändå varit det och har då märkt att allt fungerar mycket mycket bättre för oss alla när vi håller trevlig ton och hjälper varandra istället för att förstöra för varandra.

Jag vet inte alls hur allt blev såhär, men det jag misstänker nu är att det egentligen inte handlar om mig som person. Utan snarare om exet. Att det är han som har orsakat hennes svartsjuka och oro. Jag vet att han är en väldigt flirtig person, som dessutom kan göra lite vad som helst när han går ut på krogen, och jag vet att det har varit endel bråk på den fronten mellan dem. Så jag tror att jag blir "bestraffad" för hans beteende nu, misstänker att han har gjort något dumt igen, och därmed har hon kanske förbjudit all kontakt med andra tjejer etc inkluderat mig.

Nu har jag dock bestämt mig för att jag inte kommer att ha någon kontakt med barnets pappa mer, jag har ansträngt mig tillräckligt i ett år nu, och hjälpt både honom, och dom två tillsammans med flera saker, bland annat med möbler till barnet till deras hem samt nytt boende till dem gemensamt. Utan att ens få ett tack för det. Varför? För att jag bryr mig om mitt barn, och vill att barnet ska ha det så bra som möjligt både hos mig och hos sin far. Jag har varit snäll och trevlig mot dem båda, jag har inkluderat flickvännen när det har gällt inköp av möbler till barnet och dom rådfrågade mig. Jag har tackat henne flertal gånger för att hon engagerar sig och vill vara med i beslut kring barnet osv osv osv. Från och med nu dock så kommer jag endast att kontakta fadern då jag absolut måste, utöver det ingenting. 

Många gånger senaste 3 månaderna så har jag känt mig lite utnyttjad, då dom gärna är trevliga och snälla mot mig och hör av sig till mig, när dom har behövt hjälp med något. Missförstå mig inte jag tycker fortfarande om flickvännen, det är barnets pappa som jag tycker betér sig väldigt konstigt i allt det här. Som ena dagen är snäll och trevlig och ringer för att fråga hur barnet mår, för att nästa dag säga till mig att jag inte kan kontakta honom längre om det inte är akut och gällande barnet.

Så nu var det problemet löst, på ett visserligen väldigt tråkigt sätt då vi hade kunnat lösa det så det fungerade bra för alla. Men nu är det ju så det är, tyvärr.

• Anonym (been there)
    Anonym (förmycket) skrev 2013-11-12 11:33:49 följande:

Har inte riktigt hunnit läsa igenom alla svar än, men vissa har jag läst och kan svara på.

Anledningen till att jag valde att hellre gå själv med barnet var för att anledningen till att flickvännen skulle följa med inte var av oro för barnet, utan för att jag och pappan inte skulle vara där tillsammans utan henne. Anledningen till att pappan skulle vara med var för att barnet hade uttryckt att det ville ha sin pappa med sig, och därmed ansåg jag att han har rätten att få välja om han vill följa med sitt barn till läkaren eller ej, dvs istället för att jag inte säger att vi ens ska dit. För då hade jag fått höra i efterhand att det inte är rätt att jag inte berättar om läkarbesöket och att han inte fick möjligheten att följa med.

Som svar på VARFÖR vi ska vara vänner: jag vill inte ha en vänskapsrelation till honom, dvs att vi ska gå ut och ta en öl tillsammans eller gå på bio någon gång. Utan jag vill ha en vänskaplig relation på så sätt att vi har vänlig ton mot varandra och kan prata med varandra om bra och dåliga saker kring vårat gemensamma barn. jag vill alltså INTE umgås med honom på fritiden. Utan bara att vi ska vara vänliga mot varandra och kunna ringa eller smsa när det gäller barnet, komma överens om dagar, tider och hjälpa varandra när det krisar.

Jag har dessutom i början på sommaren när jag först fick träffa nya flickvännen, kontaktat henne självmant och påpekat hur glad jag är att hon har kommit in i vårat barns liv, och hur snäll och omtänksam jag tycker att hon är samt att jag märker på vårat barn hur mycket barnet uppskattar & tycker om flickvännen, vilket jag är jätte glad och tacksam över. Jag tackade även för att hon varit så öppen, snäll och visat respekt mot vårat barn och accepterat barnet på ett fint sätt. 

Det handlar inte om någon som helst svartsjuka, då jag om jag hade kunnat välja hellre hade sluppit att ha barn med mitt ex. Han är en ganska jobbig människa i sig, och det absolut bästa jag någonsin gjort var att lämna honom. Och det är för mig ett helt avslutat kapitel och ingenting jag någonsin har ångrat eller ifrågasatt. Anledningen till att jag har försökt att ha en vänskaplig relation till honom, är på grund av vårat barn. Det märks tydligt på vårat barn när relationen mellan mig och barnets pappa är dålig, barnet blir stressat och betér sig annorlunda. Så för barnets skull och välmående så har jag velat ha en fin relation till pappan. Även om det har tagit emot för mig personligen att ibland behöva vara snäll och trevlig mot honom, så har jag ändå varit det och har då märkt att allt fungerar mycket mycket bättre för oss alla när vi håller trevlig ton och hjälper varandra istället för att förstöra för varandra.

Jag vet inte alls hur allt blev såhär, men det jag misstänker nu är att det egentligen inte handlar om mig som person. Utan snarare om exet. Att det är han som har orsakat hennes svartsjuka och oro. Jag vet att han är en väldigt flirtig person, som dessutom kan göra lite vad som helst när han går ut på krogen, och jag vet att det har varit endel bråk på den fronten mellan dem. Så jag tror att jag blir "bestraffad" för hans beteende nu, misstänker att han har gjort något dumt igen, och därmed har hon kanske förbjudit all kontakt med andra tjejer etc inkluderat mig.

Nu har jag dock bestämt mig för att jag inte kommer att ha någon kontakt med barnets pappa mer, jag har ansträngt mig tillräckligt i ett år nu, och hjälpt både honom, och dom två tillsammans med flera saker, bland annat med möbler till barnet till deras hem samt nytt boende till dem gemensamt. Utan att ens få ett tack för det. Varför? För att jag bryr mig om mitt barn, och vill att barnet ska ha det så bra som möjligt både hos mig och hos sin far. Jag har varit snäll och trevlig mot dem båda, jag har inkluderat flickvännen när det har gällt inköp av möbler till barnet och dom rådfrågade mig. Jag har tackat henne flertal gånger för att hon engagerar sig och vill vara med i beslut kring barnet osv osv osv. Från och med nu dock så kommer jag endast att kontakta fadern då jag absolut måste, utöver det ingenting. 

Många gånger senaste 3 månaderna så har jag känt mig lite utnyttjad, då dom gärna är trevliga och snälla mot mig och hör av sig till mig, när dom har behövt hjälp med något. Missförstå mig inte jag tycker fortfarande om flickvännen, det är barnets pappa som jag tycker betér sig väldigt konstigt i allt det här. Som ena dagen är snäll och trevlig och ringer för att fråga hur barnet mår, för att nästa dag säga till mig att jag inte kan kontakta honom längre om det inte är akut och gällande barnet.

Så nu var det problemet löst, på ett visserligen väldigt tråkigt sätt då vi hade kunnat lösa det så det fungerade bra för alla. Men nu är det ju så det är, tyvärr.

På vilket vis mår barnet dåligt över att ni inte snackar på tlf? Hur i fridens namn ska barnet ens lägga märke till det, såvida inte nån av er uttrycker det framför barnen. Jag har haft urusel kontakt med mina barns far, vi har bråkat mängder, sutti i rättegång osv. men inte en enda gång har mina barn känt av det minsta av det. Varför? Vi har uteslutit barnen från det hela, vi har inte tagit nåt utav det i närheten av dom, vi har inte ens pratat om det till barnen. Vi har fortsatt vardagen tillsammans, o jag har inte låtit nåt gå ut över barnen.
    Du får gilla läget, o som du skriver bara höra av dig vid akuta tillfällen. Förstår om de tycker det är onödig kontakt gällande vad barnet ritat på dagis, men vid läkarbesök anser jag med att man meddelar pappan, och om barnet uttrycker den viljan, även fråga pappan. Hans tjej tyckte det nog inte vara nödvändigt för er båda att gå, kanske pappan själv kunnat gå? Är det en tanke nästa gång? Här måste du nog ha respekt för sambons känslor med, även om det gäller ert barn. Alla är vi olika. Mitt ex var lite såhär med, ointresserad av läkarbesök, föräldramöten osv, han tyckte nog som ditt ex att det var onödig kontakt. Jag tänkte som dig, men det gjorde nog inte mitt ex och hans nya tjej, utan tänkte nog som ditt ex. Nu har jag kommit till den punkten (förutom att jag idag sitter med enskild vårdnad) att jag säger rakt ut om han är intresserad får han ta eget ansvar över det. Jag är så less på att vädja och trillska, han är pappa till mina barn, han får engagera sig på sitt eget vis. Ingen mer hjälp från mig mer iaf.
  • Anonym (Minja)
    Anonym (andra sidan) skrev 2013-11-12 10:15:58 följande:
    Hm, om hon sagt till dagis och till min man att hon kan meddela allt för att dagis ska slippa skicka papper om allt via posten och hon sen struntar i att meddela så är felet hennes. Nu när han vet det, at hon medvetet undanhåller vissa saker är funderingen om han ska be dagis meddela honom direkt så kan han avsäga sig hennes samtal om dagis. Hon ringer varje dag och kan säga saker som att idag har de ätit köttbullar på dagis.
    Eller att det luktade jättemycket vitlök där när hon kom dit för de hade haft så mycket av det i köttfärssåsen.

Grejen är, att han är rädd att hon då kommer att låta bli att meddela något alls om han säger att han bara vill ha viktiga saker meddelat. Som om barnet råkar ut för en olycka tex. Inte vad han har ätit till lunch, bara om det skett i samband med att vi ska ha umgänge och det kommer att påverka umgänget på något sätt.

Låter som du överdriver en hel del faktiskt, så du menar att mamman ringer på sitt umgänge och säger "Hej det är **** vet du vad, idag fick Lisa köttbullar på dagis,det var bara det jag ville säga, hejdå"????
  • Brumma
    Anonym (andra sidan) skrev 2013-11-12 09:47:48 följande:
    Aaah fast det GÖR hon smile1.gif Varje dag i veckan smile1.gif Han vill ha MINDRE info (telefonasmtal överlag) om oviktigheter men är rädd att hon då blir som Furstinna beskriver, att hon inte meddelar något alls enligt devisen allt eller inget. Inte ens om sådant han vill bli meddelad om, som ev olyckor.
    Fast i inlägget jag svarade på skrev du just att hon klagade på att pappan inte varit på ngn träff på förskolan. Och sedan skrev du att det inte framgick att pappan inte visste ngt om träff på förskolan...

Så nej, den infon kan hon ju inte ringt om... Och det var DET jag påpekade - det ligger i förlängningen i (i detta fall) pappans händer att se till att få sådan information från förskolan.

Min man har fått be om det flera gånger o numera får han veckobrev från läraren i mailen (samma brev som mamman får), men det krävde tyvärr att han sa till ett antal gånger..
  • Furstinna
    Ess skrev 2013-11-12 10:36:20 följande:
    Men det är inte ts som skrivit det, det kommer från ett annat inlägg. 

Ska se om jag kan hitta inlägget i fråga. 

Nä hon nämnde mitt nick i sitt inlägg så det var ett svar till den personen. Övrigt utgick jag bara från trådstarten.
  • Brumma
    Furstinna skrev 2013-11-12 13:20:33 följande:

Nä hon nämnde mitt nick i sitt inlägg så det var ett svar till den personen. Övrigt utgick jag bara från trådstarten.
    Och exakt VAD i trådstarten är det som gör att du läser in att mannen spelar dubbelspel? Var står det att killen gärna umgås med TS utan sin tjej? Var står det att han verkar gladare när tjejen inte är med?

Du hittar ju fullständigt på egna grejer!!
  • Anonym (andra sidan)
    Anonym (Minja) skrev 2013-11-12 12:35:41 följande:
    Låter som du överdriver en hel del faktiskt, så du menar att mamman ringer på sitt umgänge och säger "Hej det är **** vet du vad, idag fick Lisa köttbullar på dagis,det var bara det jag ville säga, hejdå"????
    Jag önskar verkligen att jag övredrev, men tyvärr. Dock säger hon aldrig "det var bara det jag ville" utan sen börjar hon tala om annat. Pappan har sagt ifrån att han endast vill prata med henne kring barnet, inte om annat och då startar hon med något som rör barnet, som tex lunchen och sen vidare till annat så att han måste säga att ja men hade du inget mer att säga om barnet så lägger vi på nu då. Då börjar hon gapa om att han inte bryr sig om barnet och då mår han dåligt fast han vet att hon har fel.
  • Anonym (andra sidan)
    Brumma skrev 2013-11-12 12:37:58 följande:
    Fast i inlägget jag svarade på skrev du just att hon klagade på att pappan inte varit på ngn träff på förskolan. Och sedan skrev du att det inte framgick att pappan inte visste ngt om träff på förskolan...
    Så nej, den infon kan hon ju inte ringt om... Och det var DET jag påpekade - det ligger i förlängningen i (i detta fall) pappans händer att se till att få sådan information från förskolan.
    Min man har fått be om det flera gånger o numera får han veckobrev från läraren i mailen (samma brev som mamman får), men det krävde tyvärr att han sa till ett antal gånger..
    Ah, jo, så är det ju, att han själv får ta reda på saker och ting. Dock var upplägget från början så att mamman skulle meddela allt som dagis sa så att de skulle slippa skicka papper via brev varje gång. Nu fungerar ju inte det uppenbarligen så då får de skicka brev iaf, eller maila.
  • BioBonus
    Anonym (andra sidan) skrev 2013-11-12 15:14:23 följande:
    Jag önskar verkligen att jag övredrev, men tyvärr. Dock säger hon aldrig "det var bara det jag ville" utan sen börjar hon tala om annat. Pappan har sagt ifrån att han endast vill prata med henne kring barnet, inte om annat och då startar hon med något som rör barnet, som tex lunchen och sen vidare till annat så att han måste säga att ja men hade du inget mer att säga om barnet så lägger vi på nu då. Då börjar hon gapa om att han inte bryr sig om barnet och då mår han dåligt fast han vet att hon har fel.
    *skrattar* så där gjorde biomamman här också ett tag. Ringde för att berätta att nn ville ha korv och pommes till middag nån dag i veckan - vill du laga det eller ska jag ge det på mina dagar? Vet du - idag sa NN en sån superrolig sak till sin treåriga kusin etc etc etc. Och gärna runt elva på kvällen.
    De har numera enbart mailkontakt om det inte är akut och då gäller sms.

Det finns nötter. 
  • Brumma
    Anonym (förmycket) skrev 2013-11-12 11:33:49 följande:

SA pappan att det var anledningen? Att han inte fick träffa dig ensam?

Gällande sms o telefonsamtal. Hittills har du inte skrivit ngt som pekar på att det inte funkar - du skrev bara att han inte svarar på dina sms angående saker barnet gjort på dagis o liknande. Inget som måste svaras på direkt o inget som barnet lider av..

Gällande byta dagar så undrade jag tidigare - är det mestadels du som behöver backup? Tar du med i beräkningen att han nu inte längre lever ensam? Att han har en till att ta hänsyn till?

Undrar även över en sak till. Du hjälpte till att köpa möbler till barnet till DERAS gemensamma boende? Och du vill ha cred för att du "inkluderade" flickvännen i detta?
Svar på tråden bonusföräldern är jobbigt svartsjuk för absolut ingenting, hur hanterar man det?