• Anonym (Väntan)

Lvu, hur lång tid tar det?

Någon som vet hur lång tid det tar från att en ?ansökan? Om lvu lämnas i utskottet tills de är helt klart om ett lvu tas? Och hur ser umgänget ut som minst och Max vid ett lvu? Och om de är flera barn, placeras dom alltid tsm, hår lång tid tar en anhörigplacering då de hemmet inte utretts innan för de måste vell utredas? Och om nått barn ska placeras hos anhörig som de redan är bestämt och klart kan alla placeras där trotts att de inte är alla barns anhöriga? Någon som vet?

• Svar på tråden Lvu, hur lång tid tar det?
  • Anonym (Väntan)

Någon annan som har en uppfattning?

• Anonym (abc)

Soc vill att barnen ska glömma att de bott hos någon annan för de vill att barnet ska vara kvar i familjehemmet. Det blir alltid lättast och minst arbete för soc på så sätt.
    MEN - soc har samtidigt en plikt att se till barnets bästa och barnets bästa är inte att glömma bort sina bio-föräldrar. Tyvärr finns det alltför många socialsekreterare som leker gud med andra människor utan att stoppas av högre chefer.

• Anonym (socplacerad)

En till med bara dålig erfarenhet av soc gällande LVU

Ja på riktigt dem särar på syskon speciellt om syskonen vill vara tillsammans, dem blir förbjudna att träffas förutom på soc tider... dvs 1 gång i månaden eller som bäst varannan vecka 2 timmar. Du har tur om du lyckas få soc att gå med på övernattning trots att det aldrig förekommit våld/ missbruk/liknande utan och att dem rycker upp personer med diagnoser på 24 h och tvingar dem flytta flera ggr på ett år utan förberedelser eller förvarningar. 

Dem gör allt för att familjehemmen ska få ha kvar barnen och vissa familjehem sitter och ljuger bara för att få ha kvar barnet trots att barnet vill hem

Soc kan också få för sig att barnen inte får träffa personer som barnen behöver för sitt eget bästa som morföräldrar osv.. 

• Anonym (insatt)
    Anonym (Väntan) skrev 2013-11-13 04:11:18 följande:
    Någon annan som har en uppfattning?
    Ja, tro inte på alla myter om soc du läser om här på FL.
    Prata med din handläggare på soc. Som vårdnadshavare har man, även vid LVU, rätt till insyn och kommunicering i allt vad som rör ens barn! Soc "äter" inte barn efter eget godtycke. Lvu kan fö inte beslutas av soc. Det måste prövas i domstol!!
  • Anonym (Olika)

Mina lvu placeringar är hemma varannan helg , alla lov ( inte alltid hela). Jul , födelsedagar firas hos oss. Sedan får jag hälsa på i familjehemmet 1gång i veckan . Så ja jag är definitivt av annan uppfattning än de andra som skrivit .

• Anonym (Olika)

Just det och syskonen är placerade tillsammans trots de är halvsyskon bara .

• Anonym (Väntan)

Okej, jag läser å förstår. Olika uppfattningar.

Nu är de så att mitt barn ska placeras hos mig som är vårdnadshavare, hur kommer de då bli, vad kommer soc sträva efter? Och mitt barn har ett syskon som inte är mitt som oxå ska lvu:as, kommer de barnet få följa med sitt syskon till mig eller kommer de placeras hos en släkting eller ett okänt hem?

Om det finns missbruk och våld i de hemmet barnet kommer från, hur gissar ni att umgänget kommer regleras?

• Maddiogora

Har du pratat med soc att du är villig att ta syskonet ? Om de anser det är en bra idé kommer de i så fall starta utredning på dig för att kontrollera att du är lämplig. Vid missbruk , har våra föräldrar fått lämna prover , och bara bevakat umgänge om de inte är rena. Tycker det låter som om det kommer bli ett bevakat och reglerat umgänge då både våld och missbruk finns. Men är jätte olika från fall till fall.

• Anonym (Väntan)

Nej vi ska dit för ett vanligt möte å tänkte ta upp då att jag kan ställa upp på de, men de är ju inget andre föräldern kommer gå med på, kommer de kunna gå ändå?

Kommer syskonet direkt eftersom vi redan fått okej stämpel på mitt barn?

Vart hamnar de annars?

Kan jag vara som ett akut hem ifrån början bara tills de är bestämt vart barnet ska bo lite mer långvarigt?

• Maddiogora

De kan placera hos dig trots den andre inte vill , men ja svårt att sia om hur de tänker i just detta fall. Annars kan det ju finnas annan släkt som ställer upp , finns inte detta blir det familjehem , eller jourhem , jourhem är man på ett kortare tag tills dess man hittat en långsiktig lösning . Hur gamla är barnen om de är lite äldre har de ju en del att säga till om själva med. Och ja om de inte hittat någon bra lösning kan jag säkert tänka mig att de kan använda dig som jourhem ungefär. Har ditt barn flyttat och det andra är kvar ?

• Anonym (Väntan)
    Maddiogora skrev 2013-11-13 19:55:03 följande:
    De kan placera hos dig trots den andre inte vill , men ja svårt att sia om hur de tänker i just detta fall. Annars kan det ju finnas annan släkt som ställer upp , finns inte detta blir det familjehem , eller jourhem , jourhem är man på ett kortare tag tills dess man hittat en långsiktig lösning . Hur gamla är barnen om de är lite äldre har de ju en del att säga till om själva med. Och ja om de inte hittat någon bra lösning kan jag säkert tänka mig att de kan använda dig som jourhem ungefär. Har ditt barn flyttat och det andra är kvar ?

Förstår att de är svårt å sitta här å gissa, de är ju så individuellt.

Men då skulle ja kunna vars jourhem då? De finns släktingar men jag är rädd att syskonet ska hamns hos en familj där de är lika illa som de hem de bor i nu. De finns andra släktingar oxå, som är mkt bättre men som sagt.. Mitt barn är 4 och syskonet är 1 år.
  • Anonym (Väntan)
    Maddiogora skrev 2013-11-13 19:55:03 följande:

Förstår att de är svårt å sitta här å gissa, de är ju så individuellt.

Men då skulle ja kunna vars jourhem då? De finns släktingar men jag är rädd att syskonet ska hamns hos en familj där de är lika illa som de hem de bor i nu. De finns andra släktingar oxå, som är mkt bättre men som sagt.. Mitt barn är 4 och syskonet är 1 år.
  • Maddiogora

Socialen brukar vara noga med vart de placerar är i alla fall min uppfattning ,så bara för att de är släkt betyder inte automatiskt att de skulle få ta hand om barnet. Även om man placerar till släktingar så startas utredningen på familjen . Ja om de inte har hittat en lösning så tror jag att det kan vara ett alternativ att barnet är hos dig till de finner något bra , kan ju även vara så att de har utredda familjehem klara som väntar på barn och då kan barnet direkt få flytta till ett ställe där barnet kan vara kvar.

Svar på tråden Lvu, hur lång tid tar det?