-
-
Svar på tråden Funderar på en staffordshire bullterrier
-
Hur många gånger har man inte läst i tidningen att en sådan hund har attackerat människor på gatan och tuggat dem sönder och samman? Rottvailer och schäfer är också sådana jävla hundar, som kräver sin ägare och kurage och fan vet allt! schäfrar har en stil som " sätt dig inte på mig " högfärdiga FYFANemsapemsa skrev 2014-01-22 21:39:46 följande:Varför tror du det?
-
astegmatism skrev 2014-01-23 16:35:24 följande:Hur många gånger har man inte läst i tidningen att en sådan hund har attackerat människor på gatan och tuggat dem sönder och samman? Rottvailer och schäfer är också sådana jävla hundar, som kräver sin ägare och kurage och fan vet allt! schäfrar har en stil som " sätt dig inte på mig " högfärdiga FYFAN
Du får gärna länka till artiklar där en renrasig Staffordshire Bullterrier varit inblandad i sådana attacker. Lycka till (för du lär inte hitta några). Det är bra att läsa på lite innan man vräker ur sig saker som "mördarmaskin", tycker jag. Så ett tips till dig, sätt dig in lite mer i den här hundraser. Sedan kan du forska lite om hundattacker i Sverige. Orkar du inte det tycker jag du ska hålla tyst istället, eftersom du inte vet ett skvatt om verkligheten. -
"Du får gärna länka till artiklar där en renrasig Staffordshire Bullterrier varit inblandad i sådana attacker. Lycka till (för du lär inte hitta några). Det är bra att läsa på lite innan man vräker ur sig saker som "mördarmaskin", tycker jag. Så ett tips till dig, sätt dig in lite mer i den här hundraser. Sedan kan du forska lite om hundattacker i Sverige. Orkar du inte det tycker jag du ska hålla tyst istället, eftersom du inte vet ett skvatt om verkligheten." Bra sagt! När vi skaffade våran staffe så blev det ett jäkla liv i byn vi bor i. Typ som, hur kan ni skaffa en sån hund här där det bor så mycket barn? Dom är ju livsfarliga, riktiga mördarhundar. Sen har de kommit fram ich hälsat oh ändrat sig fortare är kvickt. Då säger de - men han var ju inte alls farlig! Han är ju jättesnäll, oj vad han viftar på svansen osv. Sen efter att den första vågade hälsa så kom en efter en och frågade om det var han dom hette Fido. Och de ville hälsa. Nu är det nästan ingen som tittar snett efter oss!
-
astegmatism skrev 2014-01-23 16:35:24 följande:Hur många gånger har man inte läst i tidningen att en sådan hund har attackerat människor på gatan och tuggat dem sönder och samman? Rottvailer och schäfer är också sådana jävla hundar, som kräver sin ägare och kurage och fan vet allt! schäfrar har en stil som " sätt dig inte på mig " högfärdiga FYFAN
Du kan inte mycket om hundar verkar de som. Och innan man talar illa om en eller flera raser så kanske man ska läsa på först. Tycker man ska ha kunskap oavsett ras man skaffar. Alla som har hund måste kunna kontrollera sin hund oavsett storlek. Äger själv en staffordshire bullterrier har två barn och det är nog den trevligast ras jag träffat. Han är varken elak mot människor eller andra hundar. Håller med ovanstående. Läs på om hund attacker i Sverige och se om det någonstans står att en renrasig staffordshire bullterrier någonsin attackerat någon. Lycka till! -
2barnostaffe skrev 2014-01-27 19:18:29 följande:Du kan inte mycket om hundar verkar de som. Och innan man talar illa om en eller flera raser så kanske man ska läsa på först. Tycker man ska ha kunskap oavsett ras man skaffar. Alla som har hund måste kunna kontrollera sin hund oavsett storlek. Äger själv en staffordshire bullterrier har två barn och det är nog den trevligast ras jag träffat. Han är varken elak mot människor eller andra hundar. Håller med ovanstående. Läs på om hund attacker i Sverige och se om det någonstans står att en renrasig staffordshire bullterrier någonsin attackerat någon. Lycka till!
-
jag var på en föreläsning i höstas om "farliga hundar" utav Leif Carlsson som arbetat både med IPO och med test av hundar som fått in anmälningar på sig. Han har jobbat med detta sedan 70 talet i Göteborg.
Dom har haft in de flesta olika raser och 90% av fallen har det inte vart fel på hunden utan ägaren.
Ni minns säkert incidenten med Rottweilern i Brunnsparken i Göteborg? Leif var med och testade denna hunden. Det var inte fel på honom utan han var inte uppfostrad och hur hemskt det än må ha sett ut i brunnsparken så var det lek för hunden som personen inte kunnat avstyra. Personen i fråga som var ute med hunden den dagen hade ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget, Inte ägaren heller tyvärr! Vid testet så visade det sig att det var en kanonhund och om Leif hade fått bestämma så hade ägaren inte fått ha kvar hunden men så blev det ju inte tyvärr.. och vad hände sedan? hunden dog eftersom ägaren lämnat hunden ensam hemma i tre veckor
De hundar som har begått flest attacker har varit blandraser av olika slag och tidningarna förstorar upp det så det låter värre än vad det är! Han berättade om en incident som utspelade sig på Avenyn i Centrala Göteborg.
I tidningen löd texten "Kamphund attackerade liten hund" Men vad som egentligen hänt var att en kille satt och fikade på en uteservering och hans hund låg jämte och sov, det var en äldre tik av rasen Staffordshire Bullterrier.
Förbi gick en kvinna med sin Jackrussel terrier som studsade fram och skällde på tiken, vad händer? Tiken blir väckt, vänder sig om och lufthugger mot jackrusseln. Var det en attack?
Eftersom det kommit in en anmälan på tiken så fick hon testas, Dagen då testet var parkerar ägaren sin bil, kliver ut och släpper ut hunden som sätter sig fint och väntar på tecken av ägaren. Testet gick fint och det var inga som helst fel på hunden!
Under föreläsningen framkom det att hundar med flest anmälningar på sig var Kaustisk Oftjerka
eller blandning av denna. Detta är en herdehund som skall vakta lösa djur och är absolut ingen sällskapshund.
Har den bestämt sig för att vakta en plats så släpper den inte förbi någon, Det berättades att en ägare till två sådana hundar inte fick gå upp på sin veranda och denne blev inte heller insläppt!
Det finns inga som helst faktiska grunder till att Staffordshire Bullterriern skulle var en aggressiv hund, snarare tvärt om!
Som uppfödare till dessa så vill jag säga att seriösa uppfödare Mentaltestar sina hundar och bara använder mentalt stabila hundar i sin avel. Valparna säljs till seriösa köpare och det är flest barnfamiljer och det finns en anledning till att dom kallas för nannydogs
Är ni intresserade av att läsa om rasen så kan ni gå in på svenska Staffordshire Bullterrier klubbens hemsida och läsa lite. www.ssbtk.se
Vänligen emmie/ kennel Cuddling staffords
-
trams29 skrev 2014-01-28 10:49:32 följande:jag var på en föreläsning i höstas om "farliga hundar" utav Leif Carlsson som arbetat både med IPO och med test av hundar som fått in anmälningar på sig. Han har jobbat med detta sedan 70 talet i Göteborg. Dom har haft in de flesta olika raser och 90% av fallen har det inte vart fel på hunden utan ägaren. Ni minns säkert incidenten med Rottweilern i Brunnsparken i Göteborg? Leif var med och testade denna hunden. Det var inte fel på honom utan han var inte uppfostrad och hur hemskt det än må ha sett ut i brunnsparken så var det lek för hunden som personen inte kunnat avstyra. Personen i fråga som var ute med hunden den dagen hade ingen erfarenhet av hundar överhuvudtaget, Inte ägaren heller tyvärr! Vid testet så visade det sig att det var en kanonhund och om Leif hade fått bestämma så hade ägaren inte fått ha kvar hunden men så blev det ju inte tyvärr.. och vad hände sedan? hunden dog eftersom ägaren lämnat hunden ensam hemma i tre veckor De hundar som har begått flest attacker har varit blandraser av olika slag och tidningarna förstorar upp det så det låter värre än vad det är! Han berättade om en incident som utspelade sig på Avenyn i Centrala Göteborg. I tidningen löd texten "Kamphund attackerade liten hund" Men vad som egentligen hänt var att en kille satt och fikade på en uteservering och hans hund låg jämte och sov, det var en äldre tik av rasen Staffordshire Bullterrier. Förbi gick en kvinna med sin Jackrussel terrier som studsade fram och skällde på tiken, vad händer? Tiken blir väckt, vänder sig om och lufthugger mot jackrusseln. Var det en attack? Eftersom det kommit in en anmälan på tiken så fick hon testas, Dagen då testet var parkerar ägaren sin bil, kliver ut och släpper ut hunden som sätter sig fint och väntar på tecken av ägaren. Testet gick fint och det var inga som helst fel på hunden! Under föreläsningen framkom det att hundar med flest anmälningar på sig var Kaustisk Oftjerka eller blandning av denna. Detta är en herdehund som skall vakta lösa djur och är absolut ingen sällskapshund. Har den bestämt sig för att vakta en plats så släpper den inte förbi någon, Det berättades att en ägare till två sådana hundar inte fick gå upp på sin veranda och denne blev inte heller insläppt! Det finns inga som helst faktiska grunder till att Staffordshire Bullterriern skulle var en aggressiv hund, snarare tvärt om! Som uppfödare till dessa så vill jag säga att seriösa uppfödare Mentaltestar sina hundar och bara använder mentalt stabila hundar i sin avel. Valparna säljs till seriösa köpare och det är flest barnfamiljer och det finns en anledning till att dom kallas för nannydogs Är ni intresserade av att läsa om rasen så kan ni gå in på svenska Staffordshire Bullterrier klubbens hemsida och läsa lite. www.ssbtk.se Vänligen emmie/ kennel Cuddling staffords
Amen! -
Tyvärr blev det ingen staffe men jag håller med dem är underbara familjehundar har hört flera som sagt det..
Har just nu en Amstaff på 10 månader, och har fått mycket fördomar att jag skaffat en sådan hund när vi har barn MEN dem fördommarna skiter jag i för hon är världens goaste.
Hon älskar att ligga där barnen är å titta på vad dem gör.
Ligger gärna i knät å gosar.
Tack för alla svar
-
Jag har en amstaff/pitbull mix på 1,5 år och han är underbar med våran dotter på sju månader. Det finns ju en anledning till att de kallas nannydogs 😊 Han är ett energiknippe utan dess like men han är oxå världens mysigaste. På kvällarna ligger han alltid under samma filt som mig. Så mysigt, tillgiven och trogen. En bästa vän helt enkelt! Vad folk som inte har nån kunskap om dessa raser tycker är helt oväsentligt. Man känner sin hund bäst. Bra val!! Och lycka till!!
-
Håller med, Min amstaff är en riktig å då menar jag en RIKTIG soffpotatis.Kaarin1987 skrev 2014-02-28 15:24:51 följande:Jag har en amstaff/pitbull mix på 1,5 år och han är underbar med våran dotter på sju månader. Det finns ju en anledning till att de kallas nannydogs 😊 Han är ett energiknippe utan dess like men han är oxå världens mysigaste. På kvällarna ligger han alltid under samma filt som mig. Så mysigt, tillgiven och trogen. En bästa vän helt enkelt! Vad folk som inte har nån kunskap om dessa raser tycker är helt oväsentligt. Man känner sin hund bäst. Bra val!! Och lycka till!!
hon är familjekär och super smart.
Hon är full av liv å energi -
Rasen dras med många sjukdomar. Det gäller att ha tur. Annars en underbar hund.
-
Utveckla gärna. När vi valde ras så landade valet på staffe just för att den var hälsosammast bland bull-raser.Gamling skrev 2015-07-15 07:43:14 följande:
Rasen dras med många sjukdomar. Det gäller att ha tur. Annars en underbar hund.
-
-
Att något förekommer är ju inte riktigt detsamma som att rasen dras med många sjukdomar. Hos dvärgpinscher, som skribenten nämner, förekommer både ögon- och ledproblem, men räknas ändå som en rätt frisk ras. Dessutom är ärftligheten tveksam vad gäller flera. Alla uppfödare jag har kommit i kontakt med ögonlyser, röntgar, testar för patella, gör MH eller BPH (att jämföra med t ex engelsk bulldog där de knappt röntgar strupen, än mindre höfter eller lyser ögon). Det är klart att om man väljer en Blocket-variant så är risken högre att du får en sjuk hund eftersom föräldradjurens hälsa sällan är dokumenterad, men jag håller inte med om att det skulle vara utmärkande för staffen som ras, som snarare är den friskaste bland bull-raserna.
-
Självklart är det bättre att köpa hunden hos en seriös uppfödare. Tyvärr är priserna ganska höga och man frestas alltmer att köpa på Blocket.
Rasen är ändå en helt otrolig ras. Man kan inte annat än älska den.